Reconditionare Mobra.

De la Adler la Zundapp, cu (par)fum de Jawă. Mură-n gură: vorbim numai despre motociclete comuniste / clasice.

Autorul subiectului
Bunu
Postac
Postac
Mesaje: 53
Membru din: 20 Feb 2013, 20:00

Reconditionare Mobra.

Mesaj necititde Bunu » 22 Feb 2013, 23:05

Acu vreo trei ani am cumparat doua motociclete Mobra pentru ca din doua sa fac una.Una m luat-o de la Ionel cu 200 ron ,intro stare aproximativa si fara aprindera.A doua am luat-o de la Stelica ,,tot cu 200 ron dar si cu aprindere.Amandoua cam amarate cu modificari minore dar cam pe aproape de original.Amandoa revopsite.Una cu galben si cealalta cu albastru.Acu doi ani am inceput sa le fac bucati da bucati de tot.Am desfacut si motoarele si le-amimprastiat pe o masa astfel ca sa pot sa-mi aleg din doua piesele cele mai bune si sa le pun intr-n singur motor.Am avut surpriz sa nu fie chiar identice aceste motoare.De exemplu un vibrochen era cu pana la pinion si celalat fara pana.Bineanteles ca si pinioanele erau la fel.
Dupa ce am lasat pe masa piesele de motoare la dospit fo doi ani,in iarna asta m-am apucat de treaba.Si ia din nou toate piesele la mana si alege ce ti se pare mai bun.Am uitat sa spun ca anul trecut mi-am ales carcasele de motor care mi-au placut mai mult si am trecut la prelucrarea lor.Cu peria mecanica le-am curatat cat am putut eu mai bine dupa care le-am vopsit cu o vopsea la spray cumparata de la Hornbach,un aluminiu mat tare frumos.
Am inceput prin a cumpara rulmenti,pentru ambele motoare pentru ca voi face si celalat motor de Mobra pentru colectia mea de motoare,precum si semeringuri noi.
Atat azi.mai zic si maine.


Autorul subiectului
Bunu
Postac
Postac
Mesaje: 53
Membru din: 20 Feb 2013, 20:00

Reconditionare Mobra.

Mesaj necititde Bunu » 23 Feb 2013, 23:29

Am inceput a analiza toate piesele de motor ca prin comparatie sa le aleg pe cele mai bune,mai putin uzate.Am intampinat unele mici dificultati datorate faptului ca desi erau doua motoare de Mobra Turist,nu erau identice.Am pomenit mai sus despre diferenta dintre vibrochene in ce priveste pana de la pinionul primar.mai era o deosebire si anume o biela ere cea clasica pe care o stiam eu,cu colovie pe bolt iar cealalta avea o bucse.Asta cu bucse avea jocul in rulment mai mic decat cealalta si uite asa statea si nu stiam ce sa aleg.am opta pentru stilul cunoscut adica pentru colivie si s-a nimerit sa fie ambielajul fara pana la pinion si cu joc putin mai mare la biela.Asta e.L-am pus deoparte.
Am impercheat pinionul fara pana cu o oala de ambreiaj care avea mai putina uzura.Ba ara chiar noua si pinionul era cu foarte mica uzura.Norocul meu.la oala aia am gasit si niste placute e ambreiaj aproape noi.Norocul meu.Stau acum si ma intreb la ce naiba-mi trebuiau mie niste piese super pentru un motor care ,zic io,nu va mai vedea soseaua ci numai colectia si expozitia.Cred ca pana voi termina lunga si meticuloasa expunere voi gasisi un raspuns.Sau poate are cineva raspunsul de pe acuma.
ma intorc la motorul meu de Mobra si zic.Am luat capacele motorului la analizat din nou si costat ca daca din punct de vedere estetic capacele alese de mine erau cele mai bune,ca si bucse nu erau cele mai bune.Normal ar fi fost sa scot si bucsele de ala locul lor si sa le inlocuiesc cu unele noi daca se putea.Nu se putea.Am lasat bucsele cum erau.O sa vedem la functionare daca se simt.Nu stiu.Nu cred.
Am inceput sa imperechez piesele pentru ambreiaj.Dupa cum am mai spus aveam niste placi de ebonita noi noute si am gasit si niste placi metalice cu o uzura convenabila.Am cautat si am gasit arcuri de aceeasi dimensiune si piulite deasemeni de aceeasi dimensiune.Ca erau unele mai mari carne si altele mai mici in carne.Desi stiam ca cele corecte sunt cele mai mici in carne io le-am pus pe cele mai solide.Boala de o viata.Sa tina.Am ales piulita de strangere a oalei,am cautat o zi prin garajelul meu o saiba cu siguranta pentru sus numita piulita si deoparte cu ele.
Domne,daca plictisesc pe cineva cu detalierila sa fiu tras de maneca.Ma trezesc si o scurtez.
Noapte buna.

Avatar utilizator

AdrianS
Administrator
Administrator
Mesaje: 450
Membru din: 26 Ian 2013, 20:16
Vehicule deţinute: Jawa 250 - 1956, Dnepr MT-10.36 - 1979, Dacia Logan MCV2 - 2016
Localitate: Bucureşti
Vârsta: 28
Contact:

Reconditionare Mobra.

Mesaj necititde AdrianS » 24 Feb 2013, 05:23

Bunu, eu zic să povesteşti în continuare :). Ar fi bune însă şi nişte poze!


Cristi 57
Postac
Postac
Mesaje: 47
Membru din: 02 Feb 2013, 16:05
Vehicule deţinute: MZ-125; JAWA-350; SIMSON-250; DNEPR-650; VIRAGO-535
auto multe
Localitate: Bucuresti

Reconditionare Mobra.

Mesaj necititde Cristi 57 » 24 Feb 2013, 09:39

Bunu » 23 Feb 2013, 23:29 scrie:...diferenta dintre vibrochene in ce priveste pana de la pinionul primar...

Eu cred ca trebuie sa continui, daca tot ai inceput topicul. Vor veni copletari destule...

- Etape tehnolgice diferite! Ulterior la pinioanele cu asamblare conica s-a renuntat la pana, nu este nevoie - o data strans pinionul nu se mai misca. Ramane o manopera inutila.
- Insa acolo unde este nevoie de o asamblare unghiulara precisa, se utilizeaza pana in continuare(ex: ax came distributie, pompa injectie, etc), ajuta orice mecanic la reparatie.
- Mai nou, am vazut arbore cotit fara pana, aceasta te face dependent de un "service specializat", o masura pur economica luata de fabricant pentru a-si proteja dilerii. Astfel au limitat accesul la informatiile necesare reparatiilor, diagnosticari computerizate cu programe si interfete de blocare bine pazite, etc :( ia si repara daca poti! Astazi toate produsele sunt insotite doar de manuale de utilizare.

PS. ..fara poze descrierea ta nu prea ajuta pe nimeni, orice explicatie tehnica devine simpla cand este insotita de o poza sau se discuta pe o schita.


Autorul subiectului
Bunu
Postac
Postac
Mesaje: 53
Membru din: 20 Feb 2013, 20:00

Reconditionare Mobra.

Mesaj necititde Bunu » 24 Feb 2013, 14:49

Cristi as vrea tare mult sa am rabdarea si meticulozitatea ta si sa fac poze la orice reper.Nu posed aceste calitati.N-am facut nicio poza.O sa las expunerea ca pe o poveste de iarna la o bere si un foc in camin.

Avatar utilizator

cicloburu
Moderator general
Moderator general
Mesaje: 196
Membru din: 28 Ian 2013, 12:09
Localitate: București
Vârsta: 45
Contact:

Reconditionare Mobra.

Mesaj necititde cicloburu » 24 Feb 2013, 14:51

Bunule, tocmai de meticulozitate e vorba cînd faci o restaurare... Nici eu nu am răbdare... Dar am noroc cu Adrian, că mai face el poze cînd lucrăm pe la motoare, poate ne ajută pe noi, poate îi ajută pe alții...


Autorul subiectului
Bunu
Postac
Postac
Mesaje: 53
Membru din: 20 Feb 2013, 20:00

Reconditionare Mobra.

Mesaj necititde Bunu » 24 Feb 2013, 15:12

Ovidiule sa stii ca povestea mea o sa-i ajute mult pe cei ce vor umbla la motoarele de Mobra pentru ca voi arata, pe intelesul oricui,din micile secretepe care tre sa le stii ca sa faci un bun motor de Mobra.Eu a trebuit sa redescopar aceste secrete ,sa reinventez niste chestii.Motorasul asta de mobrita e ca un puzle.E distractiv la facut.Se va vedea.
Nu pot sa-l aduc pe Adrian sa-mi faca poze ca ma pun la barfa si pileala si poze ioc.

Avatar utilizator

cicloburu
Moderator general
Moderator general
Mesaje: 196
Membru din: 28 Ian 2013, 12:09
Localitate: București
Vârsta: 45
Contact:

Reconditionare Mobra.

Mesaj necititde cicloburu » 24 Feb 2013, 15:24

La pileală l-ai pierdut pe Adrian! Nu pune pe limbă! :P


Autorul subiectului
Bunu
Postac
Postac
Mesaje: 53
Membru din: 20 Feb 2013, 20:00

Reconditionare Mobra.

Mesaj necititde Bunu » 24 Feb 2013, 22:30

Nasol,ca cand o incepe o sa o faca profesinist.Sau poate nu.

Am avut niste faze tare mishto la alegerea suruburilor de strangere a carterelor si capacelor.Pe unul din motoare sub aprindere ,un baiat istet a pus niste suruburi negre,de calitate si cu cap inbus.Desi nu sunt cele originale am optat totusi pentru acestea.Ele sunt o imbunatatire majora a motorului initial.In rest sa vezi minune ca n-am gasit 5 suruburi ca lumea.Ba cu crestatura intr-o parte, ba prea cu crestatura prea putin adanca ,ba cu crestatura distrusa de vechile interventii.Ce sa mai zic abia am adunat un set intreg.Am avut posibilitatea sa le schimb cu dinalea cu cap imbus ca se gasesc.Da ce m-am gandit ?Parca-l vad pe Lolo sau alt chitibusar ca zice ca am facut o impietate,ca ce aia e originalitate?Si-ti strica toata satisfactia.Asa ca am pus originale.
Garnitura dintre cartere am avut una buna asa ca n-am avut probleme.Pe cea de la ambreiaj a trebuit sa o construiesc.Am procedat cam asa:am scos saibele de ghidare de pe carter, am curatat bine suprafata de contact si am uns-o cu vaselina.Am aplicat foaia de prespan peste carter,am tinut-o nemiscata si cu coada unei surubelnite am frecat bine peste prespan.Dupa ce am ridicat foaia pe ea se vedea perfect conturat profilul de decupat.Forfecuta cea mai buna a nevestei,preducea si gata.
Alta mica poveste si cu segmentii pentru piston.Din mai multi a trebuit sa aleg.Nu prea am fost multumit de calitatea lor.Am dat un anunt pe motociclism.ro la Mobra ,ca vreau noi.Nu s-a putut.Interesant e ca am luat acu un an de la cuxi un set nou.L-am ratacit prin micutul meu garajel si gata.Odata o sa apara pe unde nici nu ma astept si,bineanteles cand nici nuo sa ma astept.Eiii am reusit sa imperechez doua bucati convenabile si le-am pus deoparte.
M-am apucat sa selectionez piesele pentru cutia de viteze,sa incep sa le pun cam la locul lor si sa vedem cum se transmite draguta de miscare de la piston pana la pinionul de antrenare a lantului.habar n-aveam cum mai vin piesele.In dezzordinea mea am avut totusi grije ca toate piesele desfacute de undeva sa fie la un loc,sa nu pierd nici macar o saiba.M-a ajutat mult treaba asta,mai ales ca erau cate doua seturi.
Am inceput cu piesa care are pinioane si care se cupleaza la ambreiaj.Sa-i zicem axul primar.Le-am comparat pe cele doua avute si asa la prima vedere am selectionat ce mi s-a parut mai bun.Aici am avut o mica problema pentru ca nu mai stiam dac capatul care intra in carterul stang are o saiba de otel sau nu.Am sunat pe prietenul Traian de la Tulcea,mare cunoscator in de toate motoarele si l-am intrebat ce si cum.M-a tinut o jumate de ora de vorba la telefon ca sa-mi explice ce si cum cu saiba aia.Da se pune.


Autorul subiectului
Bunu
Postac
Postac
Mesaje: 53
Membru din: 20 Feb 2013, 20:00

Reconditionare Mobra.

Mesaj necititde Bunu » 04 Mar 2013, 22:47

Sigur ca se pune pentru ca tot efortul axial al debraierii se varsa pe saiba aia.Dupa aia am selectinat ,din doua,piesa cu bilute si craboti.N-a fost greu.Am ales si bilele cele mai bune si axul mobil care ridica bilele si cupleaza pinionul.Am selectat axul pedalei cel mai bun,adica cel cu canelurile de la pedala cele mai bune si cu canelurile din celalat capat intreg.Am selectat si celelalte piese mai mari.La piesa cu arc ce readuce pedala de pornire nici n-a fost greu cauna era cu ard si cealalta fara.La piesa complexa care asigura transmiterea miscarii de la pedala la piesa mobila cu craboti am avut de ales ancarul cel mai bun si cu arcurile cele mai bune.Se va vedea ca m-am inselat in ce priveste arculetul ankerului.cemai,am potrivit toate piesele pe locurile lor si am deslusit cam cum se transmite miscarea de la piston la pinionul lantului.Si stai sa-ti amintesti cam cum ar fi o ordine corecta de montare a tuturor pieselor.Mare dilema.Dupa ce m-am socotit bineam hotarat sa montez rulmentii si restul de piese pe carterul din dreapta.Nu stiu daca asta-i ordinea data de specialisti,dar stiu ca a fost bine.Intai am pus rulmentul pe ambielaj.A intrat usor.Am pus siguranta la locul ei in carter dupa care am pus ambielajul cu rulmentul in lacas si cu ciocanul de plastic ,prin batai usoare ,am pus ambielajul la locul lui.Bun.Am pus semeringul la locul lui.Nu mai insist cu tehnica pentru ca o stie toata lumea.Daca se observa am inceput montarea in sensul transmiterii miscarii.A urmat montarea rulmentului de la oala de ambreiaj cu cele doua sigurante si apoi oala de ambreiaj si celelalte piese ale ambreiajului.O singura dificultate am intampinat si anume dupe ce am montat placile si arcurile mi-a fost greu sa comprim arcurile si sa pin piulitele respective.Am rezolvat problema foarte simplu cu ajutorul unei prese de rulmenti,cei drept e ca presa e ceva mai de soi,cu falci si spinglu foarte lungi.Deci am strans placa de presiune pana au iesit dragutele de prezoane suficient cat sa le pot pune cu mana foarte usor.Piesa cu bile a intrat foarte usor in locasul ei mai ales ca bucsa respectiva avea o uzura maricica.Inainte sa pun piesa la locul ei a trebuit sa -i montez piesele.Pentru montarea bilelor am folosit smecheria cu vaselina.Inainte de a pune bilele am pus pe pozitia neutral,adica intre vit.I si II.Nu este complicat.Este singura pozitie unde unde nu se vede la gaurica denivelarea cu sant .Este in pozitie foarte inauntru.Copii isteti o vor gasi pe aceasta pozitie destul de usor daca se vor juca cu piesa in cauza ca sa vada cum functioneaza.Am hotarat ca piesle toate sa fie montate pe pozitia neutral ca sa fie o ordine precisa in montare.
Mai e si maine o zi.Noapte buna.

decembrie2011siConatantacuPuiu126.jpg
decembrie2011siConatantacuPuiu126.jpg (230.3 KiB) Vizualizat de 3119 ori
decembrie2011siConatantacuPuiu127.jpg
decembrie2011siConatantacuPuiu127.jpg (199.94 KiB) Vizualizat de 3119 ori
decembrie2011siConatantacuPuiu128.jpg
decembrie2011siConatantacuPuiu128.jpg (182.18 KiB) Vizualizat de 3119 ori


Iata ca am gasit si ceva poze,nu prea concludente.o sa incerc pe viitor sa pozez mai mult.


Înapoi la “Fierul meu”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator