Page 1 of 18

Restaurare M72

Posted: 10 May 2013, 21:54
by luca.stere
Salutare,

Dupa cum stiti deja am inceput restaurarea unui M72, mobra a fost cumparata "vrac" de la Nea Petrica, un batranel simpatic care la varsta de 70 de ani spera ca va mai fi in stare sa o refaca. Din pacate pentru el nu a reusit decat sa o vopseasca, la un nivel calitativ destul de slab (pregatire slabuta, vopsea romaneasca emaur, samd). In rest nu a mai apucat sa faca nimic la ea, ceea ce nu e un lucru rau pt ca astfel voi face eu toate reparatiile necesare conform nivelului de calitate dorit de mine.

Pe motociclism.ro incepusem descrierea acestei restaurari cu fotografii before-after si va aratasem mai intai rotile (voi reveni asupra lor), aici voi incepe cu cadrul, tocmai ce l-am luat de la atelierul de vopsitorie electrostatica:

Mai intai cadrul asa cum era el:
cadru2.jpg
cadruspate.jpg
omnibet


Mai jos este cadrul sablat si vopsit electrostatic:
cadruvopsitelectrostatic.jpg
cadrunevopsit.jpg
cadrunevopsit2.jpg

Restaurare M72

Posted: 10 May 2013, 21:59
by luca.stere
Motorul, bineinteles ca am inceput cu spalarea lui. Avea niscai depuneri care cu timpul s-au cocsat si a fost destul de dificil de curatat, practic a trebuit sa racai tot interiorul blocului motor pt ca nu se dizolva "maclavaisul" cu nici o solutie, vopseaua de pe el s-a curatat usor din fericire:
gauriungerebiela.jpg
ansamblu.jpg
modificaresimering.jpg
Astfel, mai sus sunt imagini cu carterul asa cum era el, apoi cum arata curatat dar nesablat. Mai jos sunt imagini cu carterul, camasile si chiulasele sablate:
ambielajcomplet.jpg
P060513_1843.jpg
camasisablate.jpg
chiulasesablate.jpg
motorsablat2.jpg

O vedere de ansamblu, sa se bucure si ochiul:
motorcuratat.jpg

Prin sablare au mai disparut din imperfectiuni si din petele care nu ieseau l-a spalat si apare un aspect de nou. Dupa cum se vede in imagini Nea Petrica a frezat soclul dinanului pt a face loc unui alternator. Aici sunt doua chestii, partea buna este ca-l voi face pe 12V cu toate beneficiile lui, partea proasta este ca-i taie din originalitate iar chestia asta nu este reversibila decat prin schimbarea carterului cu un altul, ceea ce nu ar fi o problema pt ca nu este scump dar carterul asta figureaza in acte. Asa ca voi merge pe varianta cu alternator, chiar daca nu era carterul frezat ltot as fi luat un kit de dinam si releu pe 12V.

Continuam cu montarea ambielajului si modificarea capacului spate al carterului pentru a pune simering de cauciuc. Din fericire ambielajul nu are "gram" de joc, nu reusesc sa-mi dau seama daca a fost reparat (nu se vad urme de reparatie) sau daca pur si simplu este in stare foarte buna. M-a chinuit foarte mult curatarea tavilor de centrifugare a uleiului, aveau un mal sedimentat in ele si pana nu le-am incins bine cu flacara nu am putut sa scot malul, este foarte important ca aceste tavi centrifugale sa fie curatate foarte bine. Bineinteles ca dupa ce am reusit sa le curat bine am gasit unele noi pe un alt ambielaj:lol:.

motorsablat3.jpg
motorspalat.jpg

Suruburile originale (lipsa la momentul montajului) de la capacul spate le-am inlocuit cu suruburi inbus ceva mai lungi, am verificat toate filetele cu un tarod iar suruburile au fost unse cu Loctite. Acum am suruburile originale (cele cu gaura si sarma) dar nu-mi vine sa le mai pun, varianta cu inbus mi se pare mai buna deoarece prinde tot filetul din carter. Ar mai fi o varianta sa iau suruburi cu cap hexagonal la aceeasi lungime cu inbusurile si sa le gauresc pentru a baga sarma de siguranta. Mai ma gandesc.

Ambielajul are niste gauri prin care trece uleiul din tavi prin centrifugare si ajunge la biela, acestea trebuie verificate sa nu fie infundate, mai ales ca nu sunt foarte mari, au cam 2mm:

motorulnecuratat.jpg

Voi reveni.

Restaurare M72

Posted: 13 May 2013, 08:54
by luca.stere
Tachetii prezentau urme de uzura pe zona de lucru a camelor si pe suruburile de reglaj, partea buna este ca nu au joc in camasi. Am rectificat zonele de lucru iar acum sunt ca noi:
tachetirectificati.JPG
suruburireglajrectificate.JPG
surubreglajbefore-after.JPG
tachetbefore-after.JPG
tachetuzat.JPG
suruburireglajuzate.JPG

Restaurare M72

Posted: 13 May 2013, 09:07
by luca.stere
Mentiune, la suruburi se da cu Loctite. Astfel ai garantia ca nu se slabeste nici un surub aiurea:
Loctite.JPG

Restaurare M72

Posted: 13 May 2013, 09:17
by luca.stere
Intrebare catre AdrianS, pozele pot fi afisate ca pe forumul motociclism? Adica sa fie vizualizate la aceasta marime doar cand dai click pe imagini?

Restaurare M72

Posted: 13 May 2013, 10:06
by AdrianS
Da, în timp ce redactezi postarea, în dreptul fiecărui ataşament încărcat pe site va apărea butonul "Introdu" (ştiu, nu-i cea mai fericită traducere, dar mai vedem). Click pe el şi pozele vor fi afişate mari (adică introduse în postare). Altminteri, poza va apărea doar ca pictogramă şi se va deschide la rezoluţie mare numai în urma unui clic pe ea. Dezavantajul variantei cu pictogramele este că nu prea le poţi introduce unde vrei în postare.

Urmăresc cu interes topicul tău :). În legătură cu chestiunea schimbării carterului în acte, joia trecută am fost şi eu pe la RAR cu Niprul din dotare, având motorul schimbat - am pus un carter de MT-11 în primul rând din pricina axului cu came ce-mi permite instalarea aprinderii centrifugale / electronice. Carterul de MT-10 are axa cu came model vechi, suportând numai distribuitorul cu avans manual. Am hotărât că vreau să nu mă sinchisesc de avans în timp ce merg şi, văzând că e mai dificil să extragi axul de la un carter şi să-l înfigi în celălalt, am mers pe schimbarea carterului. Pe lângă asta, în CIV figuram "verde" în loc de "albastru", iar seria de pe ataş nu exista în realitate, fiind totuşi trecută în carte. Toate aceste modificări în CIV m-au costat vreo 26 lei, aşa că nu-i deloc de speriat.

Cât despre cei 12V, de ce nu chiar un alternator de Tico? :P

Restaurare M72

Posted: 13 May 2013, 10:23
by luca.stere
Multumesc pentru raspuns, in privinta carterului am hotarat sa-l pastrez pe acesta deocamdata. Mobra asta inca nu are CIV si nu vreau sa am surprize neplacute, prefer sa mai muncesc o data daca va fi cazul pentru schimbarea carterului decat sa faca figuri cei de la RAR. Chiar daca in ultimii ani cei de la RAR au devenit mai cooperanti inca ii consider imprevizibili. Dupa ce-i fac CIV-ul orice modificare ulterioara devine mai simpla dpdv legal.

Restaurare M72

Posted: 13 May 2013, 10:27
by luca.stere
AdrianS » 13 May 2013, 10:06 wrote:Cât despre cei 12V, de ce nu chiar un alternator de Tico? :P
Cel de Tico este net superior celui de Ural dar voi merge pe varianta ruseasca, Urse merge de ani de zile cu cel de Ural si nu a avut niciodata probleme.


Spuneam ca revin cu rotile desi au mai fost prezentate pe motociclism. Au sarit unii de anus in sus ca de ce nu le-am vopsit electrostatic. Un motiv (nu cel mai important) este ca vopseaua folosita este foarte aderenta iar suprafetele au fost curatate si tratate cu Feruginol, substanta asta face si o pasivizare a materialului pe langa eliminarea ruginei si a impuritatilor. Nu am dat grund (cum ar fi vrut altii) pentru ca vopseaua se dilueaza cu Nitrosolv care ataca grundul proaspat vopsit (poate insemna si 30 zile) si se “imbranzea” toata lucrarea. Totodata sa nu uitam cat de greu se ia vopseaua de pe niste roti care au fost vopsite, de multe ori cu pensula si pregatite indoielnic.

Al doilea motiv este faptul ca pentru a vopsi o piesa electrostatic trebuie sa ai garantia ca acea piesa este in stare foarte buna. Ca sa aflu acest lucru ar fi trebuit sa montez rotile si sa le testez, lucru imposibil in acest moment. Eu am rectificat tamburii dar nu stiu ce grad de uzura aveau pt ca nu am gasit niste referinte (despre tamburi nu-mi fac probleme pt ca pot ajusta din reglaje) in schimb jantele pana nu spitezi si probezi rotile… Deci daca le-as fi vopsit electrostatic exista riscul sa le vopsesc degeaba, cel putin cercurile.

Oricum, daca se va dovedi ca vopsirea normala nu a fost o solutie inspirata nu voi ezita sa le vopsesc electrostatic, costurile nu sunt neaparat o problema (150 lei pentru o roata).

Restaurare M72

Posted: 13 May 2013, 15:54
by luca.stere
Cu spitele am avut niste aventuri, m-am uitat pe site la polonezi sa vad dimensiunile la spite. Imi iesea ca am aceleasi spite dar cand am montat am descoperit ca spitele sunt prea scurte. Am avut nevoie de aproape doua zile ca sa aflu unde era greseala :lol: , problema era felul in care masuram spita. Polonezii masoara spita din interior iar eu masuram spita din exterior iar diferenta era de 5-6mm:
000.891.jpg
Totusi am facut de proba o roata ca sa vad cu ce se mananca spitarea unei roti, nu e chiar asa de greu dar acum trebuie sa astept sa-mi vina spitele care trebuie.

Restaurare M72

Posted: 18 May 2013, 09:57
by luca.stere
Pistoane facute la Slatina (78,94mm), dupa ce am cumparat M-ul de la Nea Petrica si-a adus aminte dupa 2-3 saptamani ca are niste pistoane de M72 pe care chipurile le-ar fi vandut cuiva iar acum le-a luat inapoi pt ca respectivul nu i le-ar fi platit :lol: , m-am facut ca-l cred si ca-i inteleg suferinta si am cumparat pistoanele:
pistoaneslatina.jpg
Segmentii vor fi Goetze, de Lada Niva.

Restaurare M72

Posted: 19 May 2013, 18:27
by luca.stere
Am inceput lucrul la grupul spate si suspensia spate. Pinioanele grupului (pinioane de atas, 8/37) erau destul de uzate si voiam sa le schimb (am un set nou), pana la urma am bagat niste pinioane in stare foarte buna de solo (9/35). Diferenta de raport este destul de mare dar dupa calculele mele pinioanele de atas sunt facute pentru incarcatura si drumuri dificile ceea ce nu mai este cazul in zilele noastre.
P180513_1757.jpg
Pinioane uzate:
grupcutambur.jpg
Am gasit un capac de grup care pare nou, la cel vechi am o aripioara rupta. M-am uitat dupa semne de uzura si nu am gasit nimic, pare nou iar rugina este de stat:
pinioanesoloM72.jpg
Pinioanele solo, simeringul, montajul la presa:
P110513_2010.jpg
presareacapacului.jpg
capacgrup.jpg
Din fericire rulmentii grupului sunt ca noi, nu au joc si nici vibratie la rotatie. Mai trebuie sa iau un semering pentru cardan. Mai jos imaginea cu grupul montat si cu tambur pe el:
pinioaneuzate.jpg
Mai am de schimbat si bucsa de bronza a camei de franare, are uzura:
grupdemontat.jpg

Restaurare M72

Posted: 19 May 2013, 22:19
by luca.stere
Suspensia spate, ansamblul arcului de pe stanga mi-a facut o problema, doi amici binevoitori s-au apucat sa monteze de proba ansamblu de arc spate. Pentru cei care nu stiu mentionez ca arcul se fixeaza pe suport prin infiletare pe suportul lui. Desi amicii binevoitori l-au strans cu mana nu a mai fost posibil sa-l desfac. L-am prins in menghina, l-am incalzit, l-am lasat scufundat in otorina 2 saptamani, am incercat cu vibratii dar nimic nu a mers. Problema este ca atunci cand vrei sa-l desfaci arcul se strange mai rau pe filet si cu cat tragi mai tare cu atat se strange mai tare pe filet si nu te lasa sa-l desfaci:
paharecuratate.jpg
Pana la urma am taiat paharul de protectie al arcului si am reusit sa-l desfac batand direct in spira arcului, astfel arcul s-a destins si s-a desfacut imediat. Din pacate nu mai aveam alt pahar de protectie si a trebuit sa-l repar pe acesta, l-am sudat si l-am slefuit pana aprns din nou forma:
paharslefuit.jpg
paharsudat.jpg
pahartaiat.jpg
Mai jos paharele si suportul pregatite pentru vopsit:
ansambluarcblocat.jpg

Restaurare M72

Posted: 19 May 2013, 22:26
by luca.stere
Si rezultatele:
ansambluarcmontat.jpg
P180513_173201.jpg
P180513_1732.jpg
Montajul pe cadru, a se nota ca ansamblul este drept, si nu dezaxat cum am vazut la unii care au pretentia ca sunt restauratori:
paharevopsite.jpg

Restaurare M72

Posted: 19 May 2013, 22:27
by luca.stere
Ax spate suspensie, voi face unele noi din tija de amortizor auto:
farspritchit.jpg
Iar pe final mi-am facut de lucru cu farul, curatat la tabla si dat spritchit:
farcuratat.jpg
axsuspensie.jpg

Restaurare M72

Posted: 23 May 2013, 06:37
by Lolo_ID
Farul este de IJ 56 (an fabricatie 1959 sau 1960).

Spor la treaba in continuare !

Restaurare M72

Posted: 23 May 2013, 09:41
by luca.stere
Nu contest ca ar putea fi de Ij 56, mai ales ca il am de la mihai_prd. Dar care este diferenta dintre ele? din imaginile gasite pe net nu am gasit diferente, sau nu am reusit sa le observ.

Restaurare M72

Posted: 23 May 2013, 12:22
by retromotor
Nu, farul nu il ai de la mine, te rog sa nu mai minti. Incearca sa pastrezi o nota de decenta pe forumul asta daca vrei sa nu existe discutii.
Eu am cumparat o carcasa de far de la Urse contra sumei de 50 de lei, dupa cateva zile m-a sunat si m-a rugat sa i-o inapoiez. I-am dus-o inapoi acasa (desi nu eram obligat, dar am reactionat normal la rugamintea lui) şi in schimbul sumei achitate pentru carcasa de far Urse mi-a dat 2 jambe de M. Presupun ca ti-a dat-o tie, iar tu stiai acest lucru, erai acolo cand i-am returnat carcasa. Daca mint cu 1%, il rog pe Urse sa ma contrazica.

Spor la reconditionat.

Restaurare M72

Posted: 23 May 2013, 12:51
by ursu gunoier
Nu minte nimeni, Corleone nu a stiut ca farul care l a adus Mihai era, de fapt de la mine. iar intre farul de Il si cel de M nu cred ca este vre o diferenta.

Restaurare M72

Posted: 23 May 2013, 13:44
by luca.stere
retromotor » 23 May 2013, 12:22 wrote:Nu, farul nu il ai de la mine, te rog sa nu mai minti. Incearca sa pastrezi o nota de decenta pe forumul asta daca vrei sa nu existe discutii.
Eu am cumparat o carcasa de far de la Urse contra sumei de 50 de lei, dupa cateva zile m-a sunat si m-a rugat sa i-o inapoiez. I-am dus-o inapoi acasa (desi nu eram obligat, dar am reactionat normal la rugamintea lui) şi in schimbul sumei achitate pentru carcasa de far Urse mi-a dat 2 jambe de M. Presupun ca ti-a dat-o tie, iar tu stiai acest lucru, erai acolo cand i-am returnat carcasa. Daca mint cu 1%, il rog pe Urse sa ma contrazica.

Spor la reconditionat.
Stai linistit ca nu te-am acuzat ca m-ai pacalit, ci ca nu stiai ca ar fi de Ij (inca nu stim daca este de Ij). Ai tu alte defecte...

Chiar nu stiam ca farul este de la Urse, oricum este posibil ca farul de Ij 56 sa fie identic cu cel de M72 avand in vedere ca sunt ambele din CCCP. Poate ne lamureste Lolo.

Restaurare M72

Posted: 29 May 2013, 20:38
by schumydan
nu ai mai facut nimic?
imi place cum decurge lucrarea pana acum