Page 1 of 2

Jawa 350ts

Posted: 30 Jul 2013, 13:20
by Sven Hinka
In acest topic, va fi vorba despre drumul unei Jawa 350ts, an fabricatie 1990(de-o seama cu mine) intr-o stare precara catre reabilitare. Luata cu un cilindru spart de la un pustan teribilist, dupa ce am adus-o acasa, am ajuns sa constat pe masura ce am dezmembrat-o ca:
1. vitezometrul e de toata jena(daca veti face vreodata vreun muzeu cu "asa nu", vitezometrul asta sigur ia locul I)
2. Instalatia electrica la pamant(o strutocamila cu lipituri si chiar un bec de far auto sub sa)
3. Fara ulei in carter(si omul insista sa o pornesc...Doaaaamne)
4. Comenzile de ghidon praf
5. Multiple lipsuri acoperite de diverse solutii romanesti

M-am apucat de ea deoarece mi-e simpatica si, mai ales, am nevoie de un mijloc pe 2 roti ca sa o duc si sa o aduc pe sotia mea de la munca.

Ulterior, va mai aparea una, din 1992, insa de piese(si bineinteles, fara acte)

Fara sa o mai ard aiurea, o sa postez pozele din timpul dezmembrarii. Nu sunt multe insa, pe masura ce intampin probleme, o sa urlu dupa ajutor deoarece, pana in primavara trebuie sa o termin(sotie nerabdatoare, deh...)

Punga era pusa deoarece, mi-a fost data fara bujii
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Ce ii cer sarmanei motociclete e simplu: sa fie neagra, sa mearga si sa incante o fata minunata.

Va urma

Jawa 350ts

Posted: 30 Jul 2013, 15:10
by Sven Hinka
Finalul zilei de azi

Image

Mai am de scos carenele spate, saua, furca, cricurile si alte chitibusuri de pe cadru si apoi urmeaza tratarea cadrului(e cam ruginit)

Jawa 350ts

Posted: 30 Jul 2013, 16:49
by ursu gunoier
Hai ca ai de munca ca la balabuceanca! Apropos, cu farurile alea cum facem?

Jawa 350ts

Posted: 30 Jul 2013, 17:36
by Sven Hinka
zau ca habar n-am...pot numai seara(deh, serviciul)

Jawa 350ts

Posted: 01 Aug 2013, 18:58
by Sven Hinka
La final de zi, pot spune ca am mai dat un pic inainte...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Ca si probleme identificate, ar fi jocul basculei spate si o ruptura in suportul scaritei de pe partea stanga de la sofer. Va urma scoaterea furcii, a basculei spate si apoi curatarea si tratarea cadrului

Jawa 350ts

Posted: 03 Aug 2013, 17:03
by Sven Hinka
Si gata, am dat de prima problema. Trebuia pana la urma sa apara si asa ceva.
Am intalnit-o la bascula spate. Cu ceva chinuiala am desfacut cele 2 suruburi si, surpriza, axul pe care pivoteaza nu iese. Am citit manualul, am batut cum zicea la carte insa nu a vrut sa iasa sub nici o forma.

Are careva vreo idee despre ce ar mai trebui sa ii fac? Trebuie sa o scot deoarece are un joc maricel

Jawa 350ts

Posted: 03 Aug 2013, 22:03
by owene
Patit la fel la ETZ. Citit pe forumurile englezesti ca e nebunie, nu iese decat cu rabdare diabolica.
Cumparat un spray degripant, timp de 2 saptamani zilnic i-am dat cate un fss din ambele capete.
Inca 2 saptamani pauza
apoi dat jos piulita din dreapta
piulita din stanga am luat-o la strans, axul are filetul mai lung si piulita e pe post de presa
Am strans pana a smuls 0.1mm, a miscat un pic, si apoi a inceput sa roteasca axul
abia atunci lemn de brad si ciocan de cauciuc. Fiindca m-am trezit ca imi mai trebuiau ceva puffere si pt motor, am uns axul cu vaselina si l-am bagat la loc.

Sper sa-ti foloseasca.

PS: Chimia si rabdarea de canibal este cheia, forta bruta mecanica nu ajuta. Am avut un cadru pe care l-am dat la REMAT si pe ala am facut experimente brutale la inceput sa scot bascula. Baros, flex si lampa de gaz nu au rezolvat nimic.

Jawa 350ts

Posted: 06 Aug 2013, 17:25
by Sven Hinka
Momentan, din cauza serviciului, va trebui sa iau o pauza(munca exact ca la nebuni). Dupa ce trece perioada asta, o sa continui lucrul la Jawa.

Va urma

Jawa 350ts

Posted: 06 Aug 2013, 18:05
by Paul
Sven Hinka » 30 Jul 2013, 13:20 wrote:[...] fără ulei în carter [...]
Sper că zici de carterul motoruului.
Acolo e normal să nu fie nic, doar piese de pe acolo murdare, cu peliculă pe ele.

Dacă ai ulei în carter acolo şi e din cutia de viteze, atunci e grav.

Aşa că o întrebare înainte de orice start:
Cunoşti principiul de funcţionare a unui motor în doi timpi?

cît ca şi o părere subiectivă, pur personală... mai bine te orientai pe altceva.
Cînd o să-ţi pocnească ambielajul sau cutia, ai să îţi aduci aminte, şi ai să mă înţelegi.
N-ai (n-aveţi) decît să ziceţi că-s rău, că cîr că mîr, că descurajez omul. Da' io atît îi zic: eu ca tine am fost, tu ca mine n-ai fost.

Jawa 350ts

Posted: 06 Aug 2013, 19:09
by ivan pedala
http://www.motociclism.ro/forum/index.p ... ?p=3498201
Nu uita, Vulpane...se poate repeta oricind situatia! :lol:
Lasa omu' sa isi faca damblaua, poate dintr-unul ca el rasare miine un nou fan Jawa, nu dezamagi membrii forumului cu impresii personale, ivite din esecurile sau rateurile ale tale!
Urmaresc zilnic acest topic, cu real interes...si am zis ca nu ma implic daca nu este cazul, dar acum...e cazul! Lasa omu'! :angry:

Jawa 350ts

Posted: 06 Aug 2013, 21:09
by Paul
Puteam să jur mai degrabă decît ziua de mîne că mă ia neica Ivan la îm,pins... :)

Ce, io-l las... ba chiar îl ajut dacă pot...

Jawa 350ts

Posted: 07 Aug 2013, 08:03
by ivan pedala
Eh, atunci te iert...hai sa-l ajutam toti sa urneasca magaoaia!
Iar daca nu-l putem ajuta, sa nu-l incurcam! :)

Jawa 350ts

Posted: 07 Aug 2013, 19:56
by Sven Hinka
[quote=""Paul" post=1076"]
fără ulei în carter
Sper că zici de carterul motoruului.
Acolo e normal să nu fie nic, doar piese de pe acolo murdare, cu peliculă pe ele.

Dacă ai ulei în carter acolo şi e din cutia de viteze, atunci e grav.

Aşa că o întrebare înainte de orice start:
Cunoşti principiul de funcţionare a unui motor în doi timpi?

cît ca şi o părere subiectivă, pur personală... mai bine te orientai pe altceva.
Cînd o să-ţi pocnească ambielajul sau cutia, ai să îţi aduci aminte, şi ai să mă înţelegi.
N-ai (n-aveţi) decît să ziceţi că-s rău, că cîr că mîr, că descurajez omul. Da' io atît îi zic: eu ca tine am fost, tu ca mine n-ai fost. [/quote]

Da, la carterul motorului ma refeream. Eu unul, sincer, ma asteptam sa aiba totusi ceva zeama p-acolo, nu sa fie piesele uscate.
Legat de parerea personala: crede-ma, mi-as fi luat ceva mai nou, insa cum finante nu am si asta era din '90, am zis ca nu strica sa o refac si sa o calaresc cu sotia. Imi pocneste ambielaju sau cutia? cautam altele. Nu-s dement sa abandonez un motor doar pt ca ii gasesc piese mai greu. Oi fi eu tanar, insa nici chiar descreierat nu-s. Nici n-am cum sa fiu ca tine...tu ai o varsta, eu alta. Simplu :)

A nu se considera discutia dintre mine si Paul polemica. E un schimb de idei :)

In rest....nu vrea sa iasa deloc axul ala intepenit. Deja imi sta pe creieri

Jawa 350ts

Posted: 07 Aug 2013, 20:29
by ivan pedala
Daca ai epuizat si ultimele sanse de a scoate axul, daca puterile si nervii tind sa-ti cedeze, nu dispera...ia un ciocan mai mare, loveste barbateste...dar foloseste o bucata de bronz sau lemn de esenta tare! Daca nici asa nu vrea sa cedeze, mergi la un sudor autogen, incalzeste bine zona si...loveste din nou! O consider ca ultima metoda de a scoate axul, chiar daca este cea mai nedorita si neortodoxa! :S

Ar mai fi o metoda, cu o presa...dar e greu de gasit si de folosit asa ceva!

Jawa 350ts

Posted: 07 Aug 2013, 21:59
by Sven Hinka
Ultima solutie ar fi sa o duc in Faur la o presa insa am de carat cadrul.... In fine, ma mai chinui cu degripant. Sa vedem ce iese

Jawa 350ts

Posted: 07 Aug 2013, 23:21
by AdrianS
Tudor, întrebarea pe care ţi-a adresat-o Paul în legătură cu principiul de funcţionare al motorului în doi timpi e totuşi relevantă.

De remarcat - printre alte chestii interesante - este că majoritatea motoarelor în doi timpi comuniste îşi fac ungerea ambielajului cu uleiul pe care îl adaugi în benzină. Amestecul carburant tras din carburator ajunge întâi sub piston, la ambielaj, ungând astfel manetonul, rolele şi eventual rulmenţii fusurilor. Abia apoi urcă în camera de ardere ca să-şi îndeplinească funcţia de carburant.

Animaţia asta e foarte mişto făcută şi merită s-o studiezi oleacă:

Image
Tot aici remarci şi importanţa unui eşapament corect construit. Motorul în doi timpi a renunţat la ax cu came, tije împingătoare, supape de admisie / evacuare şi alte componente caracteristice unui motor în patru timpi. Asta îl face mult mai uşor şi mai simplu. Pistonul este foarte deştept la motorul 2T fiindcă preia funcţia supapelor de admisie şi evacuare prin închiderea şi deschiderea fantelor de admisie şi evacuare din cămaşa cilindrului.

De-aia şi arde mai ineficient benzina, că o aruncă pe evacuare înainte ca ea să fi ars complet, dar asta e altă discuţie. Ce e de subliniat aici este că se suprapun oleacă momentele de admisie şi evacuare la motorul ăsta, motiv pentru care o parte din gazele proaspete trase din carburator pot scăpa nearse pe tobă până ca pistonul să închidă complet fantele de evacuare. Toba este - de regulă - în aşa fel calculată încât, prin îngustarea ei către final, să trimită înapoi o undă de şoc care să împiedice gazele nearse să scape. Consum redus, eficienţă sporită.

Cât despre surpriza ta că n-ai găsit mai multă "unsoare" în ambielaje, gândeşte-te că benzina nu intră în stropi, ci atomizată, în cantităţi mici şi aspirată cu foarte mare viteză. Mai degrabă spală. Şi... na, sper că fostul proprietar a mers şi cu ulei în benzină :).

În altă ordine de idei, am avut şi eu problema cu axul basculei înţepenit. Ţin minte doar o ploaie de înjurături şi un baros zdravăn. Am luat uuun pic la şmirghel axul înainte să-l bag la loc şi n-am regretat, dar eu făcusem nişte reparaţii mai ample şi se pare că a fost chiar nevoie.

Jawa 350ts

Posted: 08 Aug 2013, 08:07
by Paul
Oi fi eu tanar, insa nici chiar descreierat nu-s
Nu eşti descreierat.
Eşti doar inconştient.
Total.
Dacă nici măcar nu ştii principiul de funcţionare a ceva, înainte să te apuci......
Nu săriţi să-mi spuneţi că "învaţă acum". Învăţatul după ureche întotdeauna, distructiv. Unii mari amatori de Jawe, pot să confirme....

Dacă te apuci să baţi în ceva, vor apare deformări, fisuri chiar dacă invizibile, stress al materialului care duce la diverse des-proprietăţi precum decăliri, ovalizări, crăpături, plesnituri, şi altele.

Bă băiatule,
vrei o motocicletă pe care să merite să o recondiţionezi?

IJ Planeta.
Simplă ca un creion, fiabilă, piese noproblem, rezultate pe măsură.

Jawa? pix cu pană de aur care zgîrîie, iar cum scrie......

Jawa 350ts

Posted: 08 Aug 2013, 09:44
by AdrianS
Paul, află că Tudor nu e chiar pe lângă subiect. A fost posesor de Kraz, desface şi reface Daciile, restaurează automodele şi aşa mai departe. Cum vrei să câştige experienţă la motocicletele comuniste? Din cărţi?

Dacă Jawele erau aşa de proaste, mă-ndoiesc că mai apărea cultul ăsta mondial în urma lor. Iar TS-ul, oricât de pătrăţos şi de născut dintr-o companie Jawa cu probleme financiare, este totuşi o Jawă.

Mai bine ne-ar spune omu' unde a mai ajuns cu trebăluirea.

Jawa 350ts

Posted: 08 Aug 2013, 10:53
by Sven Hinka
Adrian, imi face un prieten din Faur un soi de presa ca sa scot axul. Din cate am inteles, e ceva la modul asta: baga in locul axului pedalei de frana o tija de aceeasi grosime cu axul respectiv, filetata, intr-un capat piulita cu saiba rezistenta iar in partea pe care ar trebui sa iasa axul conform manualului(pe partea cu pedala de frana) o tubulara mare, atat in diametru cat si in inaltime, apoi saiba groasa si piulita. Conform ideii, pe masura de strangi surubul dinspre partea cu tubulara, axul ar trebui sa iasa incet-incet.

Ramane de vazut. Zilele astea imi aduce omul toata tarasenia si vedem daca iese. Momentan scald axul in degripant...

Jawa 350ts

Posted: 08 Aug 2013, 10:59
by AdrianS
Da, Tudor, ăsta e principiul presei. Tot aşa se scoate de regulă şi bolţul pistonului, cu toate că merge şi ciocănit dacă vezi că iese uşor. La Jawa TS ştiu că este un rulment pe role cilindrice (zise "ace") între bolţ şi bielă, ai grijă că-ţi vor cădea toate când înlături bolţul şi vor intra în carterele motorului. Poţi preveni treaba asta înfigând cârpe între bielă şi carter.