Dani, motocicleta arată
foarte bine! Pare să fie aproape completă, din poze văd că îi lipsesc numai semnalizările spate şi o pereche de oglinzi. Adecătelea chestii minore! Motorul pare să fie de
Izh Jupiter 5, probabil că fostul proprietar a avut cândva posibilitatea să schimbe motorul cu totul ca să nu mai repare la cel original şi a făcut-o, că prinderile sunt aceleaşi şi adaptarea este lipsită de peripeţii.
Prin Bucureşti or fi doftori, dar eu nu prea-i ştiu ca să-ţi recomand pe vreunul. Eventual poţi cere nişte sfaturi de la @
burg_man (bun cunoscător de
Jupiter, mai ales
4), @
schumydan (doctor în
Planete , @
Lolo_ID (un fel de wikipedie în temă). Oamenii sunt mari "Izhişti" şi-s băieţi faini. Singura problemă e că primul e în Spania, iar ceilalţi stau pe lângă Buzău. Eu unul nu mai am timp prea curând de noi proiecte, sunt înconjurat de fiare aici şi abia aştept să mai rezolv din ele. Şi nici nu cunosc Izh-urile aşa de bine ca ei.
Ca să-ţi răspund din capul locului: da, mecanica este prioritară. Întâi cea a motorului, apoi cea a cadrului. Electrica la urmă, va fi uşor de depistat dacă vei fi greşit ceva în fire sau nu. Decât să umbli în instalaţia altuia, mai bine ţi-o refaci singur de la zero. Şi o rezolvi în câteva zile dacă ai tot ce-ţi trebuie şi nu te grăbeşti. Din experienţă personală ştiu însă că nu poţi avea încredere deplină într-o motocicletă de soiul ăsta până n-o desfaci toată ca să vezi ce şi cum. Mă refer nu la calitatea motocicletei în sine, ci la anii ei de folosinţă, istoricul adesea neclar, uzura inevitabilă, piesele schimbate, calitatea întreţinerii în general. Pe de altă parte, poate să fie o motocicletă bine întreţinută şi să fie proaspăt ieşită dintr-o recondiţionare veche. Dacă nu eşti sigur pe starea ei mecanică, ai putea începe cu demontarea chiulaselor şi a cilindrilor ca să vezi dacă segmenţii mai pot fi folosiţi, dacă pistoanele nu clopotesc prea tare în cilindri, dacă bolţurile pistoanelor au joc în bucşele din capetele superioare ale bielelor şi dacă bielele au joc în manetoane (manetonul este bolţul care conectează cele două volante ale unui ambielaj).
Pentru operaţiunea asta va trebui fie să scoţi rezervorul (scoţi şaua deblocând zăvorul ei, apoi înlături cele două şuruburi care prind rezervorul sub botul şeii şi-l tragi rezervorul în spate ca să iasă), fie să scoţi motorul. Nu-i mare scofală să scoţi motorul din cadru, este prins în faţă şi-n spate cu câteva şuruburi. Ca să-l scoţi mai lesne, recomand să înlături mai întâi capacul din dreapta al motorului (ditamai bucăţoaia din aluminiu, prinsă cu patru şuruburi de motor), iar apoi să scoţi statorul alternatorului pe care tocmai îl vei fi dat astfel la iveală. Statorul e prins de motor cu trei şuruburi cu cap pentru şurubelniţă dreaptă. Înainte să tragi de stator afară, desprinde de pe "vârful" exterior al statorului cele două briduţe care ţin cărbunii (periile colectoare) apăsaţi pe rotor. Altfel rişti să-i spargi trăgând de stator. Cărbunii stau presaţi pe colectorul rotorului cu ajutorul a două arculeţe, la rândul lor presate de acele briduţe.
Uite poza de mai jos. Încercuită cu verde este una din cele două briduţe. O scoţi cu un vârf de şurubelniţă şi tragi câţiva milimetri în sus de peria colectoare de sub ea. Cealaltă e în spatele ei. Încercuite cu roşu sunt cele trei şuruburi care ţin statorul prins pe motor.
Link către poza mai mare.
Chiulasele sunt prinse fiecare cu câte patru piuliţe, îţi trebuie o tubulară (de 17 mm parcă). Ai desfăcut piuliţele, ai tras de chiulasă în sus, ai tras şi de cilindru în sus cu grijă. Acum te uiţi la piston şi vezi dacă-i întreg, dacă are segmenţii în regulă, dacă-s urme de calare (zgârieturi verticale) pe corpul său, dacă-s urme de compresie scăpată pe lângă segmenţi (pete negre ca de arsură pe corpul pistonului, pornite de sus). Verifici şi jocurile amintite.
O regulă fără pretenţii "şublerologice" dar eficientă pentru verificarea uzurii segmenţilor vine cam aşa: scoţi segmentul de pe piston (cu grijă, sunt foarte casanţi), îl pui fără piston pe cămaşa cilindrului (du-l măcar vreo 2 cm mai jos de capătul superior al cămăşii, ca să fii sigur că ai cota corectă la uzură) şi te uiţi la distanţa dintre capetele lui. După aceeaşi regulă de trei-patru-cinci simplă, un segment nou ar trebui să aibă între capete o fantă nu mai mare ca grosimea unei lame de ras. Dacă ai un milimetru acolo, e deja multicel. S-ar putea ca segmentul al doilea să aibă uzură mai mică, îi poţi interschimba ca să mai tragi de ei o vreme. În Bucureşti, Nea' Mişu' de pe Strada Poieniţa din Ferentari face segmenţi. Are un garaj alb pe la mijlocul străzii. Ultima oară lucra cam scump.
Eu unul - dacă aş vedea că totul arată bine la nivelul ăsta şi dacă aş avea baterie şi mi-ar merge aprinderea pe motocicletă - aş monta totul la loc şi aş risca să-i dau o pedală. Vezi să fie ulei în motor şi să o alimentezi cu benzină amestecată cu ulei (vreo 30 - 40 ml ulei la litrul de benzină). Cel mai probabil vei găsi rezervorul murdar şi robinetul de benzină înfundat.
Înainte să pui benzină, desfă robinetul de pe rezervor (cheie de 22 mm, filet normal - e posibil să se rupă robinetul dacă e vechi, n-ai ce-i face; găseşti cu vreo 20 lei nou-nouţ la Gaşpar), apoi dezasamblează-l şi curăţă-l. Dacă are o ţevuşcă din bronz în partea de sus, recomand să o smulgi afară cu patentul ca să poţi curăţa mai bine împrejurul ei. Ca să scoţi afară conul - piesa principală a robinetului - trebuie întâi să-i înlături maneţica (e strânsă cu o piuliţă M6), apoi presetupa (merge desfăcută cu o fixă de 10). Bagă din nou piuliţa M6 pe filetul din bronz care-i corp comun cu conul şi trage de ea cu un patent. Până la urmă iese. Bagă o sârmă dacă-i jeg mult şi consistent pe-acolo, curăţă cu simţ de răspundere. Pe con, dinspre capătul mic al conului către exterior, ar trebui să ai în următoarea ordine aceste piese: garnitură de cauciuc, două şaibe din fier (distanţiere, altfel intră presetupa prea mult), încă o garnitură de cauciuc, presetupa, maneţica, şaibă grower şi piuliţa M6. Nu pune şaibele să frece direct pe con sau direct pe presetupă fiindcă vei răsuci foarte greu maneţica. Înfige-i la loc ţevuşca din bronz după ce ai curăţat-o şi ăla-i.
Robinetele pe care le găseşti astăzi în comerţ (i.e. Gaşpar) arată fix ca în pozele de mai jos şi sunt esenţialmente identice cu ce ai tu. Diferă doar maneţica, opritorul ei de pe corp şi înălţimea păhărelului decantor.
Recomand să uiţi de garnitura de cauciuc dintre robinet şi rezervor. Pune câlţi cu vaselină pe filetul robinetului şi înfiletează-l aşa. Nu-ţi va curge neam şi îl poţi răsuci într-o poziţie convenabilă, fără să depinzi de poziţia în care s-ar opri dacă te-ar obliga etanşarea cu garnitură să-l strângi până la capăt.
Dacă ai rugină şi mizerie multă în rezervor, îl poţi curăţa cu jet de apă. Unii bagă un lanţ în el şi-ncep să agite rezervorul până fac febră musculară. Lanţul se freacă de interiorul rezervorului şi desprinde rugina de tablă. Sau poţi băga piuliţe / pietricele pe dinăuntru şi să faci aceeaşi treabă. La sfârşit, umple-l cu apă, agită-l bine şi goleşte-l ca să fii sigur că nu-ţi rămâne jeg prin el.
Dacă îţi lipsesc cheile contactului principal şi ai nevoie de unul nou, găseşti tot la Gaşpar cu 15 lei. Arată cam ca ăla din poza de mai jos, doar că-ţi dă două chei şi-s mai dichisite oleacă. Contactul de Jawă despre care ţi-am povestit anterior nu încape în bordul de Jupiter 4 fiindcă e mai mare în toate diametrele.
Cred că pot să-ţi înşir aşa în continuare zeci de paragrafe. Până la urmă trebuie s-o apuci de undeva. Va fi mult mai simplu să discutăm apoi lucruri mai concrete. Dacă tot umbli mâine după comenzi electrice, fă un efort şi procură-ţi toate cele necesare pentru refacerea instalaţiei electrice. Măcar acolo ştii sigur ce-ţi trebuie şi nu strică să ai totul la-ndemână înainte să te apuci de treabă.
Spor! :silly: