Motorul lui Urse

De la Adler la Zundapp, cu (par)fum de Jawă. Mură-n gură: vorbim numai despre motociclete comuniste / clasice.
Avatar utilizator

Autorul subiectului
luca.stere
Postăcioi
Postăcioi
Mesaje: 1052
Membru din: 10 Mai 2013, 05:57
Vehicule deţinute: Ural M72, Ural M63, K750, Dnepr 650, My Ural M72
Localitate: Mogosoaia
Vârsta: 40

Motorul lui Urse

Mesaj necititde luca.stere » 07 Dec 2013, 00:01

In curand, dupa ce voi termina al meu M72 ma voi apuca de montat motorul lui Urse. Motorul este de K750 si vrea sa-l monteze pe Uralul ala urat al lui :)) . Poze in curand.


niculae5
Postăcel
Postăcel
Mesaje: 8
Membru din: 12 Dec 2013, 11:41

Re: Motorul lui Urse

Mesaj necititde niculae5 » 12 Dec 2013, 11:48

:) Chiar m-ai facut curios. Sunt nou pe aici. Astept poze! :)

Avatar utilizator

Autorul subiectului
luca.stere
Postăcioi
Postăcioi
Mesaje: 1052
Membru din: 10 Mai 2013, 05:57
Vehicule deţinute: Ural M72, Ural M63, K750, Dnepr 650, My Ural M72
Localitate: Mogosoaia
Vârsta: 40

Re: Motorul lui Urse

Mesaj necititde luca.stere » 10 Feb 2014, 21:18

Intrucat mobra mea este aproape gata m-am apucat deja de repararea unui motor de K750 al unui prieten ce doreste sa monteze motorul pe un Ural M67. Motorul aflat intr-o stare avansata de uzura a fost cumparat tocmai in ideea de a fi reparat de la zero.

Astfel, am inceput treaba cu demontarea motorului si totodata constatarea defectiunilor. Asa cum ma asteptam motorul nu a fost intretinut (ca mai toate comunistele) si am gasit imediat motivele uzurilor din motor.

Am inceput cu demontarea capacului de distributie si a axului cu came (cilindrii si volanta erau demontate deja cu ceva timp in urma):

20140118_175950.jpg


Depresarea axului cu came si a rulmentului este de preferat sa se faca la presa, evitati ciocanul. Eu am presa hidraulica dar se pot folosi si prese mecanice pe surub, sunt bune si ieftine in comparatie cu o presa hidraulica:

[bbvideo=560,340]http://www.youtube.com/watch?v=ITcm29QTO_Q#t=0[/bbvideo]

Si bineinteles depresarea rulmentului:

[bbvideo=560,340]http://www.youtube.com/watch?v=PJchRnxKCfU#t=0[/bbvideo]

I-am dat baia jos si s-a vazut continutul, depuneri consistente ce provin din calitatea slaba a uleiului si/sau faptul ca proprietarul ori schimba uleiul prea rar ori nu-l schimba deloc si doar completa. Totodata am gasit si foarte mult span de aluminiu. Ca sa fie totul si mai frumos pompa de ulei nu avea sita, probabil cei ce au umblat pe acolo au socotit ca nu mai au nevoie de ea. Culmea e ca pompa de ulei, pinioanele de distributie, volanta si ambielajul pareau schimbate recent si doar putin rulate. Probabil a fost ultima incercare (esuata) a proprietarului de a resuscita acest motor.

20140118_182726.jpg


20140118_182655.jpg


20140118_182705.jpg


20140118_182712.jpg


Pompa de ulei avea si ea ceva "smacolina" in interior:

20140118_183123.jpg


Am continuat cu demontarea pinionului de distributie de pe arbore, era intepenit binisor:

20140118_175902.jpg


Asa ca l-am extras si pe acesta cu o presa:

20140118_184118.jpg
Ultima oară modificat 10 Feb 2014, 21:26 de către luca.stere, modificat 1 dată în total.

Avatar utilizator

Autorul subiectului
luca.stere
Postăcioi
Postăcioi
Mesaje: 1052
Membru din: 10 Mai 2013, 05:57
Vehicule deţinute: Ural M72, Ural M63, K750, Dnepr 650, My Ural M72
Localitate: Mogosoaia
Vârsta: 40

Re: Motorul lui Urse

Mesaj necititde luca.stere » 10 Feb 2014, 21:25

Iar adevarul a iesit la iveala, intretinerea execrabila a dus la infundarea canalelor de ungere, este o minune ca acest motor nu s-a gripat. In imagini se vede cum canalul de ungere al pinioanelor este colmatat de un amestec de smac cu span de aluminiu:

20140118_184300.jpg


20140118_184329.jpg


20140118_184320.jpg


Dupa ce am scos ambielajul din carter am scos si rulmentul din fata unde am gasit gaura de ungere a rulmetului infundata cu span:

20140118_190652.jpg


Singurul canal care nu era infundat era cel care alimenteaza cu ulei rulmentul din spate al ambielajului unde am gasit rulmentul in stare buna in timp ce rulmentul din fata era uzat. Mai jos se vede cum tavile de centrifugare a uleiului sunt si ele colmatate de un amestec de smac cu span de aluminiu, fapt ce a dus la uzuri ale ambielajului si nu numai (le voi explica mai tarziu):

[bbvideo=560,340]http://www.youtube.com/watch?v=PuZtn98_0YE#t=0[/bbvideo]

Iata ce era prin carter:

20140118_194354.jpg


Din cauza problemelor de ungere au suferit si pistoanele, cilindrii, segmentii. Iata mai jos cat de uzati erau segmentii, fanta de cel putin 5mm:

20140118_195756.jpg


20140118_195845.jpg

Avatar utilizator

Autorul subiectului
luca.stere
Postăcioi
Postăcioi
Mesaje: 1052
Membru din: 10 Mai 2013, 05:57
Vehicule deţinute: Ural M72, Ural M63, K750, Dnepr 650, My Ural M72
Localitate: Mogosoaia
Vârsta: 40

Re: Motorul lui Urse

Mesaj necititde luca.stere » 10 Feb 2014, 21:49

Poze cu mizeria adunata in ambielaj, practic tot spanul de aluminiu si alte mizerii au fost centrifugate si au astupat gaurile de ungere ale ambielajului:

post-40862-0-35790700-1390147867.jpg


post-40862-0-53703200-1390147846.jpg


Si mai jos ceea ce am scos din ambielaj, ganditi-va ca toata mizeria astupa cu usurinta doua gauri de maxim 2mm diametru prin care se ung bielele. La aceste motoare uleiul trebuie schmbat la timp iar o data pe an cred ca ar fi indicat sa demontati baia pentru a fi curatata de eventuale impuritati.

post-40862-0-55305900-1390147896.jpg


Carterul l-am spalat, am avut noroc ca s-a curatat usor caci la motorul meu de M72 m-am chinuit ceva:

post-40862-0-73551100-1390148126.jpg


post-40862-0-90256800-1390148163.jpg


Dupa ce l-am spalat bine cu motorina si benzina l-am spalat cu pistolul cu presiune, s-a curatat foarte bine, inclusiv canalele de ungere din care au iesit o gramada de span. Pentru a curata usor canalele de ungere trebuie demontat dopul de la canalul principal de ungere (de fapt este o teava):

post-40862-0-94639500-1390148457.jpg


post-40862-0-30966500-1390148481.jpg


post-40862-0-39389800-1390148470.jpg


Mai jos piesele spalate impreuna cu un alt ambielaj care a fost reconditionat exemplar si rulmentii Koyo:

post-40862-0-70391800-1390148652.jpg


Ambielajul reconditionat:

post-40862-0-19288900-1390148821.jpg


post-40862-0-99277800-1390148829.jpg


post-40862-0-92364700-1390148834.jpg


post-40862-0-53537000-1390148838.jpg

Avatar utilizator

Autorul subiectului
luca.stere
Postăcioi
Postăcioi
Mesaje: 1052
Membru din: 10 Mai 2013, 05:57
Vehicule deţinute: Ural M72, Ural M63, K750, Dnepr 650, My Ural M72
Localitate: Mogosoaia
Vârsta: 40

Re: Motorul lui Urse

Mesaj necititde luca.stere » 10 Feb 2014, 21:58

Am montat tavile de centrifugare curatate, pe suruburi am dat cu Loctite:

post-40862-0-47017800-1390148918.jpg


post-40862-0-60934400-1390148939.jpg


Inainte sa montez ambielajul in carter am montat si dopul canalului de ungere din carter, peste tot se pune Loctite:

post-40862-0-60934400-1390148939.jpg


Dupa care am bagat ambielajul si rulmentii, plus palierii rulmentilor:

post-40862-0-92351700-1390149117.jpg


post-40862-0-35414700-1390149126.jpg


post-40862-0-06004300-1390149145.jpg


post-40862-0-84636800-1390149206.jpg


Acum vad ca am uitat sa pozez montarea simeringului spate si volanta (corect este volantul motor). Palierul spate este de Ural 650 pentru a putea pune simering de cauciuc, Urse zice ca si volanta este tot de Ural desi am demontat-o de pe motor de K750.

Sper sa reusesc sa montez si cilindrii saptamana viitoare dar asta depinde de finantele lui Urse, pistoanele si segmentii exista deja.

Acesta este simeringul:

post-40862-0-29098700-1390149735.jpg

Avatar utilizator

Autorul subiectului
luca.stere
Postăcioi
Postăcioi
Mesaje: 1052
Membru din: 10 Mai 2013, 05:57
Vehicule deţinute: Ural M72, Ural M63, K750, Dnepr 650, My Ural M72
Localitate: Mogosoaia
Vârsta: 40

Re: Motorul lui Urse

Mesaj necititde luca.stere » 10 Feb 2014, 22:01

Pana o sa ajung cu cilindrii lui Urse la alezat o sa incerc sa mai scriu ceva informatii, eventual sfaturi. Iata inca un motiv pentru care motoarele rusesti sunt "proaste". Mai jos este o imagine unde de vede cum mizeria (un amestec de ulei si praf) acopera partial cilindrul si impiedica racirea lui grabind astfel uzura cilindrului si totodata deprecierea uleiului:

post-40862-0-38682800-1390254118.jpg


post-40862-0-39871800-1390254156.jpg


Pentru o racire optima cilindrii motoarelor racite cu aer trebuie curatati periodic.

Avatar utilizator

Autorul subiectului
luca.stere
Postăcioi
Postăcioi
Mesaje: 1052
Membru din: 10 Mai 2013, 05:57
Vehicule deţinute: Ural M72, Ural M63, K750, Dnepr 650, My Ural M72
Localitate: Mogosoaia
Vârsta: 40

Re: Motorul lui Urse

Mesaj necititde luca.stere » 10 Feb 2014, 22:07

In putinul timp liber am mai pregatit cu Urse cate ceva pentru motorul lui, am curatat cilindrii si pistoanele pentru ca vreau sa le duc maine la alezat si am curatat si probat pe ghiduri supapele:

post-40862-0-85807300-1390421517.jpg


post-40862-0-91619500-1390421536.jpg


post-40862-0-57815200-1390421591.jpg


post-40862-0-26866400-1390421599.jpg


post-40862-0-78828100-1390421606.jpg


Pistoanele sunt de BMW 320 (varianta E30) si au alezaj de 80mm, practic camasa este la limita dar nu vor fi probleme, chiar si cei de la oldtimergarage.eu propun o varianta de pistoane la 80mm alezaj: http://www.oldtimergarage.eu/catalog/pr ... ts_id=1172 . Pistoanele de BMW aveau o calota similara cu calota pistoanelor de 80mm de la oldtimergarage.eu dar noi am eliminat acea calota din considerente de greutate si ca sa ne apropiem cat mai mult de forma pistoanelor de K750. Boltul este de 22mm iar bucsile bolturilor de la ambielajul deja montat au fost facute pentru bolturi de 22mm.

Unul dintre pistoane a fost donat de mine, cu ceva timp in urma am aruncat un motor de BMW si am pastrat un piston cu biela cu tot pt ca intentionam sa construiesc un motor (creatie proprie). Daca as fi stiut atunci ce puteam sa fac cu ele nu le mai aruncam... as fi avut trei seturi complete.

Avatar utilizator

Autorul subiectului
luca.stere
Postăcioi
Postăcioi
Mesaje: 1052
Membru din: 10 Mai 2013, 05:57
Vehicule deţinute: Ural M72, Ural M63, K750, Dnepr 650, My Ural M72
Localitate: Mogosoaia
Vârsta: 40

Re: Motorul lui Urse

Mesaj necititde luca.stere » 10 Feb 2014, 22:09

Din pacate cilindrii inca nu sunt gata, strungarul este ocupat cu niste lucrari cu un termen limita foarte scurt si nu a avut timp sa se ocupe de ei. Intre timp Urse incearca sa rezolve cu incarcarea, alternator Mitsuba:

post-40862-0-43993400-1390999416.jpg


Dupa cum ati vazut carterul are soclul dinamului polizat, fostul proprietar a avut montat un alternator in locul dinamului. Urse a cumparat motorul fara anexe, asa ca acum trebuie sa-i punem un alt alternator dar din dorinta de a nu pune un alternator care ar putea face probleme vom apela la aceasta solutie. Totodata sunt sanse reale sa iasa mai ieftin dar asta ramane de vazut dupa ce vom face calculele (costuri strungarie, munca).

Avatar utilizator

Autorul subiectului
luca.stere
Postăcioi
Postăcioi
Mesaje: 1052
Membru din: 10 Mai 2013, 05:57
Vehicule deţinute: Ural M72, Ural M63, K750, Dnepr 650, My Ural M72
Localitate: Mogosoaia
Vârsta: 40

Re: Motorul lui Urse

Mesaj necititde luca.stere » 10 Feb 2014, 22:34

Cilindrii alezati si scaunele si supapele rectificate:

post-40862-0-60864600-1391115988.jpg


post-40862-0-59024000-1391115993.jpg


post-40862-0-99502200-1391115996.jpg


post-40862-0-72535800-1391116023.jpg



Aici doresc sa fac o paranteza si sa dau niste explicatii vis-a-vis de frezarea scaunelor in 'nspe mii de unghiuri.

Frezarea a fost facuta la un unghi de 45 de grade pentru ca a fost cea mai simpla solutie dpdv al costurilor si al calitatii lucrarii, supapele inchid perfect, suprafata de contact este mare, durabilitatea este cel putin cat durata de viata a motorului. Cealalta varianta ar fi presupus schimbarea scaunelor de supape si supape noi, poate chiar si ceva lucrari pe la ghiduri. Inutil sa mai mentionez aceste costuri pe care Urse oricum nu ar fi avut de gand sa le suporte pentru un set de cilindri care sunt probabil la ultima utilizare iar banii nu-l dau afara din casa.
Ultima oară modificat 10 Feb 2014, 22:38 de către luca.stere, modificat de 2 ori în total.

Avatar utilizator

Autorul subiectului
luca.stere
Postăcioi
Postăcioi
Mesaje: 1052
Membru din: 10 Mai 2013, 05:57
Vehicule deţinute: Ural M72, Ural M63, K750, Dnepr 650, My Ural M72
Localitate: Mogosoaia
Vârsta: 40

Re: Motorul lui Urse

Mesaj necititde luca.stere » 10 Feb 2014, 22:45

Grosimea camasii in partea de jos:

post-40862-0-74860700-1391116159.jpg


Supapele si scaunele rectificate si slefuite:

post-40862-0-62241700-1391116074.jpg


post-40862-0-35402900-1391116078.jpg


Coada de supapa rectificata:

post-40862-0-35402900-1391116078.jpg


Distributia, pinioane aproape noi, rulment nou 6205, ax cu came modificat pt aprindere cu avans centrifugal:

post-40862-0-67646600-1391116277.jpg


Montajul distributiei:

post-40862-0-34244600-1391116496.jpg


post-40862-0-53101100-1391116514.jpg


post-40862-0-38758800-1391116535.jpg

Avatar utilizator

Autorul subiectului
luca.stere
Postăcioi
Postăcioi
Mesaje: 1052
Membru din: 10 Mai 2013, 05:57
Vehicule deţinute: Ural M72, Ural M63, K750, Dnepr 650, My Ural M72
Localitate: Mogosoaia
Vârsta: 40

Re: Motorul lui Urse

Mesaj necititde luca.stere » 10 Feb 2014, 22:47

Am montat si pinionul pompei de ulei:

post-40862-0-70446600-1391116765.jpg


post-40862-0-11611800-1391116817.jpg



Dupa calculele mele i-am crescut cilindreea de la 746cmc la 782cmc si i-am marit raportul de compresie de la 6:1 la 6,3:1. Va fi probabil cel mai performant motor de K750 din tara. Motorul meu de M72 are 762cmc si am trecut de la un raport de 5,5:1 la un raport de 5,7:1.

Avatar utilizator

Autorul subiectului
luca.stere
Postăcioi
Postăcioi
Mesaje: 1052
Membru din: 10 Mai 2013, 05:57
Vehicule deţinute: Ural M72, Ural M63, K750, Dnepr 650, My Ural M72
Localitate: Mogosoaia
Vârsta: 40

Re: Motorul lui Urse

Mesaj necititde luca.stere » 11 Feb 2014, 21:15

Am inceput pregatirea cilindrilor pentru montaj, mai intai am curatat filetele cu un tarod:

post-40862-0-87735400-1391281061.jpg


post-40862-0-52650200-1391281069_thumb.jpg


Segmentii Goetze si fanta la segmenti:

post-40862-0-98638900-1391281094.jpg


post-40862-0-40108900-1391281147.jpg


Dupa care am montat supapele cu bormasina verticala:

post-40862-0-82309700-1391281226.jpg


post-40862-0-67968500-1391281240.jpg

Avatar utilizator

Autorul subiectului
luca.stere
Postăcioi
Postăcioi
Mesaje: 1052
Membru din: 10 Mai 2013, 05:57
Vehicule deţinute: Ural M72, Ural M63, K750, Dnepr 650, My Ural M72
Localitate: Mogosoaia
Vârsta: 40

Re: Motorul lui Urse

Mesaj necititde luca.stere » 11 Feb 2014, 21:21

Tacheti si suruburi de reglaj cu uzura:

post-40862-0-63483600-1391281294.jpg


post-40862-0-45182400-1391281307.jpg


post-40862-0-18643300-1391281335.jpg


Suruburi de reglaj rectificate si tacheti rectificati:

post-40862-0-36773100-1391281415.jpg


post-40862-0-82498100-1391281425.jpg


Am montat si pompa de ulei, bineinteles ca am pus si sita:

post-40862-0-82498100-1391281425.jpg


Cilindrii pregatiti de montaj:

post-40862-0-96276700-1391281625.jpg

Avatar utilizator

Autorul subiectului
luca.stere
Postăcioi
Postăcioi
Mesaje: 1052
Membru din: 10 Mai 2013, 05:57
Vehicule deţinute: Ural M72, Ural M63, K750, Dnepr 650, My Ural M72
Localitate: Mogosoaia
Vârsta: 40

Re: Motorul lui Urse

Mesaj necititde luca.stere » 11 Feb 2014, 21:33

Montajul cilindrilor:

post-40862-0-60455100-1391356067.jpg


post-40862-0-03443000-1391356088.jpg


Reglare tacheti:

post-40862-0-03907600-1391356116.jpg


post-40862-0-20847500-1391356146.jpg


Si finalul:

post-40862-0-65101600-1391356189.jpg


Chiulasele nu le-am montat pentru ca Urse avea o chiulasa sablata si nu a apucat sa o mai sableze si pe cealalta, dupa ce o va sabla le vom monta. Capacul de distributie nu l-am montat definitiv pt ca trebuie sa mai faca niste masuratori pentru adaptarea alternatorului. Dupa ce Urse va rezolva aceste chestiuni vom monta si capacul de distributie si chiulasele, nimic deosebit.

post-40862-0-60801900-1391356465.jpg


Astfel am finalizat acest motor de K750, partea de anexe depinde de Urse (bani, timp, samd).

Urmatoarea lucrare va fi un motor de la M63-ul meu la care mai intai voi face o constatare pt ca sunt sanse ca motorul sa fie in stare foarte buna (ambielaj, set motor, chiulase) deoarece am aflat acum doua zile ca motorul a fost facut de Rabinu cu pistoane facute la Slatina. Bineinteles ca voi prezenta si aceasta lucrare.

post-40862-0-17760200-1391356650.jpg


:D :D :D

Avatar utilizator

Autorul subiectului
luca.stere
Postăcioi
Postăcioi
Mesaje: 1052
Membru din: 10 Mai 2013, 05:57
Vehicule deţinute: Ural M72, Ural M63, K750, Dnepr 650, My Ural M72
Localitate: Mogosoaia
Vârsta: 40

Re: Motorul lui Urse

Mesaj necititde luca.stere » 20 Feb 2014, 09:19

Urse a inceput lucrul la anexele motorului, a inceput cu adaptarea generatorului:

20140219_202210.jpg


cisu68
Cvasipostac
Cvasipostac
Mesaje: 29
Membru din: 06 Ian 2014, 23:25

Re: Motorul lui Urse

Mesaj necititde cisu68 » 20 Feb 2014, 12:45

salut ,faina lucrare cu adaptarea generatorului,parca se vede ca a folosit parca vechile capace de la dinam,o intrebare ai facut alt ax de la zero sau lai adaptat pe cel din vechiul dinam,vezi sa nu uiti sa pui stiftul la piulita sa nu patesti ce am patit si eu.

Avatar utilizator

Autorul subiectului
luca.stere
Postăcioi
Postăcioi
Mesaje: 1052
Membru din: 10 Mai 2013, 05:57
Vehicule deţinute: Ural M72, Ural M63, K750, Dnepr 650, My Ural M72
Localitate: Mogosoaia
Vârsta: 40

Re: Motorul lui Urse

Mesaj necititde luca.stere » 20 Feb 2014, 13:46

Lucrarea asta e facuta de Urse impreuna cu un strungar si tot el se ocupa si de montajul anexelor. A facut un alt ax de la zero iar piulita a fost asigurata cu Loctite si un aft de sudura, este imposibil sa se desfaca aiurea. Mi-a povestit Urse ce ai patit, sper ca n-ai avut stricaciuni prea mari.

Avatar utilizator

Autorul subiectului
luca.stere
Postăcioi
Postăcioi
Mesaje: 1052
Membru din: 10 Mai 2013, 05:57
Vehicule deţinute: Ural M72, Ural M63, K750, Dnepr 650, My Ural M72
Localitate: Mogosoaia
Vârsta: 40

Re: Motorul lui Urse

Mesaj necititde luca.stere » 28 Feb 2014, 22:45

Urse spune ca a terminat cu adaptarea generatorului si ca incepe lucrul la galeria comuna, sper ca in curand sa punem si poze cu galeria.

Avatar utilizator

Autorul subiectului
luca.stere
Postăcioi
Postăcioi
Mesaje: 1052
Membru din: 10 Mai 2013, 05:57
Vehicule deţinute: Ural M72, Ural M63, K750, Dnepr 650, My Ural M72
Localitate: Mogosoaia
Vârsta: 40

Re: Motorul lui Urse

Mesaj necititde luca.stere » 04 Mar 2014, 22:45

In putinul timp liber avut astazi am montat chiulasele lui Urse:

20140304_210445.jpg


20140304_215159.jpg


Urse a facut si galeria comuna dar am uitat sa o pozez.


Înapoi la “Fierul meu”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator