Motorul lui Urse

De la Adler la Zundapp, cu (par)fum de Jawă. Mură-n gură: vorbim numai despre motociclete comuniste / clasice.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Motorul lui Urse

#1

Unread post by luca.stere »

In curand, dupa ce voi termina al meu M72 ma voi apuca de montat motorul lui Urse. Motorul este de K750 si vrea sa-l monteze pe Uralul ala urat al lui :)) . Poze in curand.

niculae5
LVL 2
LVL 2
Posts: 8
Joined: 12 Dec 2013, 11:41

Re: Motorul lui Urse

#2

Unread post by niculae5 »

:) Chiar m-ai facut curios. Sunt nou pe aici. Astept poze! :)
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul lui Urse

#3

Unread post by luca.stere »

Intrucat mobra mea este aproape gata m-am apucat deja de repararea unui motor de K750 al unui prieten ce doreste sa monteze motorul pe un Ural M67. Motorul aflat intr-o stare avansata de uzura a fost cumparat tocmai in ideea de a fi reparat de la zero.

Astfel, am inceput treaba cu demontarea motorului si totodata constatarea defectiunilor. Asa cum ma asteptam motorul nu a fost intretinut (ca mai toate comunistele) si am gasit imediat motivele uzurilor din motor.

Am inceput cu demontarea capacului de distributie si a axului cu came (cilindrii si volanta erau demontate deja cu ceva timp in urma):
20140118_175950.jpg
Depresarea axului cu came si a rulmentului este de preferat sa se faca la presa, evitati ciocanul. Eu am presa hidraulica dar se pot folosi si prese mecanice pe surub, sunt bune si ieftine in comparatie cu o presa hidraulica:

[BBvideo 560,340]http://www.youtube.com/watch?v=ITcm29QTO_Q#t=0[/BBvideo]

Si bineinteles depresarea rulmentului:

[BBvideo 560,340]http://www.youtube.com/watch?v=PJchRnxKCfU#t=0[/BBvideo]

I-am dat baia jos si s-a vazut continutul, depuneri consistente ce provin din calitatea slaba a uleiului si/sau faptul ca proprietarul ori schimba uleiul prea rar ori nu-l schimba deloc si doar completa. Totodata am gasit si foarte mult span de aluminiu. Ca sa fie totul si mai frumos pompa de ulei nu avea sita, probabil cei ce au umblat pe acolo au socotit ca nu mai au nevoie de ea. Culmea e ca pompa de ulei, pinioanele de distributie, volanta si ambielajul pareau schimbate recent si doar putin rulate. Probabil a fost ultima incercare (esuata) a proprietarului de a resuscita acest motor.
20140118_182726.jpg
20140118_182655.jpg
20140118_182705.jpg
20140118_182712.jpg
Pompa de ulei avea si ea ceva "smacolina" in interior:
20140118_183123.jpg
Am continuat cu demontarea pinionului de distributie de pe arbore, era intepenit binisor:
20140118_175902.jpg
Asa ca l-am extras si pe acesta cu o presa:
20140118_184118.jpg
Last edited by luca.stere on 10 Feb 2014, 21:26, edited 1 time in total.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul lui Urse

#4

Unread post by luca.stere »

Iar adevarul a iesit la iveala, intretinerea execrabila a dus la infundarea canalelor de ungere, este o minune ca acest motor nu s-a gripat. In imagini se vede cum canalul de ungere al pinioanelor este colmatat de un amestec de smac cu span de aluminiu:
20140118_184300.jpg
20140118_184329.jpg
20140118_184320.jpg
Dupa ce am scos ambielajul din carter am scos si rulmentul din fata unde am gasit gaura de ungere a rulmetului infundata cu span:
20140118_190652.jpg
Singurul canal care nu era infundat era cel care alimenteaza cu ulei rulmentul din spate al ambielajului unde am gasit rulmentul in stare buna in timp ce rulmentul din fata era uzat. Mai jos se vede cum tavile de centrifugare a uleiului sunt si ele colmatate de un amestec de smac cu span de aluminiu, fapt ce a dus la uzuri ale ambielajului si nu numai (le voi explica mai tarziu):

[BBvideo 560,340]http://www.youtube.com/watch?v=PuZtn98_0YE#t=0[/BBvideo]

Iata ce era prin carter:
20140118_194354.jpg
Din cauza problemelor de ungere au suferit si pistoanele, cilindrii, segmentii. Iata mai jos cat de uzati erau segmentii, fanta de cel putin 5mm:
20140118_195756.jpg
20140118_195845.jpg
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul lui Urse

#5

Unread post by luca.stere »

Poze cu mizeria adunata in ambielaj, practic tot spanul de aluminiu si alte mizerii au fost centrifugate si au astupat gaurile de ungere ale ambielajului:
post-40862-0-35790700-1390147867.jpg
post-40862-0-53703200-1390147846.jpg
Si mai jos ceea ce am scos din ambielaj, ganditi-va ca toata mizeria astupa cu usurinta doua gauri de maxim 2mm diametru prin care se ung bielele. La aceste motoare uleiul trebuie schmbat la timp iar o data pe an cred ca ar fi indicat sa demontati baia pentru a fi curatata de eventuale impuritati.
post-40862-0-55305900-1390147896.jpg
Carterul l-am spalat, am avut noroc ca s-a curatat usor caci la motorul meu de M72 m-am chinuit ceva:
post-40862-0-73551100-1390148126.jpg
post-40862-0-90256800-1390148163.jpg
Dupa ce l-am spalat bine cu motorina si benzina l-am spalat cu pistolul cu presiune, s-a curatat foarte bine, inclusiv canalele de ungere din care au iesit o gramada de span. Pentru a curata usor canalele de ungere trebuie demontat dopul de la canalul principal de ungere (de fapt este o teava):
post-40862-0-94639500-1390148457.jpg
post-40862-0-30966500-1390148481.jpg
post-40862-0-39389800-1390148470.jpg
Mai jos piesele spalate impreuna cu un alt ambielaj care a fost reconditionat exemplar si rulmentii Koyo:
post-40862-0-70391800-1390148652.jpg
Ambielajul reconditionat:
post-40862-0-19288900-1390148821.jpg
post-40862-0-99277800-1390148829.jpg
post-40862-0-92364700-1390148834.jpg
post-40862-0-53537000-1390148838.jpg
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul lui Urse

#6

Unread post by luca.stere »

Am montat tavile de centrifugare curatate, pe suruburi am dat cu Loctite:
post-40862-0-47017800-1390148918.jpg
post-40862-0-60934400-1390148939.jpg
Inainte sa montez ambielajul in carter am montat si dopul canalului de ungere din carter, peste tot se pune Loctite:
post-40862-0-60934400-1390148939.jpg
Dupa care am bagat ambielajul si rulmentii, plus palierii rulmentilor:
post-40862-0-92351700-1390149117.jpg
post-40862-0-35414700-1390149126.jpg
post-40862-0-06004300-1390149145.jpg
post-40862-0-84636800-1390149206.jpg
Acum vad ca am uitat sa pozez montarea simeringului spate si volanta (corect este volantul motor). Palierul spate este de Ural 650 pentru a putea pune simering de cauciuc, Urse zice ca si volanta este tot de Ural desi am demontat-o de pe motor de K750.

Sper sa reusesc sa montez si cilindrii saptamana viitoare dar asta depinde de finantele lui Urse, pistoanele si segmentii exista deja.

Acesta este simeringul:
post-40862-0-29098700-1390149735.jpg
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul lui Urse

#7

Unread post by luca.stere »

Pana o sa ajung cu cilindrii lui Urse la alezat o sa incerc sa mai scriu ceva informatii, eventual sfaturi. Iata inca un motiv pentru care motoarele rusesti sunt "proaste". Mai jos este o imagine unde de vede cum mizeria (un amestec de ulei si praf) acopera partial cilindrul si impiedica racirea lui grabind astfel uzura cilindrului si totodata deprecierea uleiului:
post-40862-0-38682800-1390254118.jpg
post-40862-0-39871800-1390254156.jpg
Pentru o racire optima cilindrii motoarelor racite cu aer trebuie curatati periodic.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul lui Urse

#8

Unread post by luca.stere »

In putinul timp liber am mai pregatit cu Urse cate ceva pentru motorul lui, am curatat cilindrii si pistoanele pentru ca vreau sa le duc maine la alezat si am curatat si probat pe ghiduri supapele:
post-40862-0-85807300-1390421517.jpg
post-40862-0-91619500-1390421536.jpg
post-40862-0-57815200-1390421591.jpg
post-40862-0-26866400-1390421599.jpg
post-40862-0-78828100-1390421606.jpg
Pistoanele sunt de BMW 320 (varianta E30) si au alezaj de 80mm, practic camasa este la limita dar nu vor fi probleme, chiar si cei de la oldtimergarage.eu propun o varianta de pistoane la 80mm alezaj: http://www.oldtimergarage.eu/catalog/pr ... ts_id=1172" onclick="window.open(this.href);return false; . Pistoanele de BMW aveau o calota similara cu calota pistoanelor de 80mm de la oldtimergarage.eu dar noi am eliminat acea calota din considerente de greutate si ca sa ne apropiem cat mai mult de forma pistoanelor de K750. Boltul este de 22mm iar bucsile bolturilor de la ambielajul deja montat au fost facute pentru bolturi de 22mm.

Unul dintre pistoane a fost donat de mine, cu ceva timp in urma am aruncat un motor de BMW si am pastrat un piston cu biela cu tot pt ca intentionam sa construiesc un motor (creatie proprie). Daca as fi stiut atunci ce puteam sa fac cu ele nu le mai aruncam... as fi avut trei seturi complete.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul lui Urse

#9

Unread post by luca.stere »

Din pacate cilindrii inca nu sunt gata, strungarul este ocupat cu niste lucrari cu un termen limita foarte scurt si nu a avut timp sa se ocupe de ei. Intre timp Urse incearca sa rezolve cu incarcarea, alternator Mitsuba:
post-40862-0-43993400-1390999416.jpg
Dupa cum ati vazut carterul are soclul dinamului polizat, fostul proprietar a avut montat un alternator in locul dinamului. Urse a cumparat motorul fara anexe, asa ca acum trebuie sa-i punem un alt alternator dar din dorinta de a nu pune un alternator care ar putea face probleme vom apela la aceasta solutie. Totodata sunt sanse reale sa iasa mai ieftin dar asta ramane de vazut dupa ce vom face calculele (costuri strungarie, munca).
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul lui Urse

#10

Unread post by luca.stere »

Cilindrii alezati si scaunele si supapele rectificate:
post-40862-0-60864600-1391115988.jpg
post-40862-0-59024000-1391115993.jpg
post-40862-0-99502200-1391115996.jpg
post-40862-0-72535800-1391116023.jpg

Aici doresc sa fac o paranteza si sa dau niste explicatii vis-a-vis de frezarea scaunelor in 'nspe mii de unghiuri.

Frezarea a fost facuta la un unghi de 45 de grade pentru ca a fost cea mai simpla solutie dpdv al costurilor si al calitatii lucrarii, supapele inchid perfect, suprafata de contact este mare, durabilitatea este cel putin cat durata de viata a motorului. Cealalta varianta ar fi presupus schimbarea scaunelor de supape si supape noi, poate chiar si ceva lucrari pe la ghiduri. Inutil sa mai mentionez aceste costuri pe care Urse oricum nu ar fi avut de gand sa le suporte pentru un set de cilindri care sunt probabil la ultima utilizare iar banii nu-l dau afara din casa.
Last edited by luca.stere on 10 Feb 2014, 22:38, edited 2 times in total.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul lui Urse

#11

Unread post by luca.stere »

Grosimea camasii in partea de jos:
post-40862-0-74860700-1391116159.jpg
Supapele si scaunele rectificate si slefuite:
post-40862-0-62241700-1391116074.jpg
post-40862-0-35402900-1391116078.jpg
Coada de supapa rectificata:
post-40862-0-35402900-1391116078.jpg
Distributia, pinioane aproape noi, rulment nou 6205, ax cu came modificat pt aprindere cu avans centrifugal:
post-40862-0-67646600-1391116277.jpg
Montajul distributiei:
post-40862-0-34244600-1391116496.jpg
post-40862-0-53101100-1391116514.jpg
post-40862-0-38758800-1391116535.jpg
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul lui Urse

#12

Unread post by luca.stere »

Am montat si pinionul pompei de ulei:
post-40862-0-70446600-1391116765.jpg
post-40862-0-11611800-1391116817.jpg

Dupa calculele mele i-am crescut cilindreea de la 746cmc la 782cmc si i-am marit raportul de compresie de la 6:1 la 6,3:1. Va fi probabil cel mai performant motor de K750 din tara. Motorul meu de M72 are 762cmc si am trecut de la un raport de 5,5:1 la un raport de 5,7:1.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul lui Urse

#13

Unread post by luca.stere »

Am inceput pregatirea cilindrilor pentru montaj, mai intai am curatat filetele cu un tarod:
post-40862-0-87735400-1391281061.jpg
post-40862-0-52650200-1391281069_thumb.jpg
Segmentii Goetze si fanta la segmenti:
post-40862-0-98638900-1391281094.jpg
post-40862-0-40108900-1391281147.jpg
Dupa care am montat supapele cu bormasina verticala:
post-40862-0-82309700-1391281226.jpg
post-40862-0-67968500-1391281240.jpg
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul lui Urse

#14

Unread post by luca.stere »

Tacheti si suruburi de reglaj cu uzura:
post-40862-0-63483600-1391281294.jpg
post-40862-0-45182400-1391281307.jpg
post-40862-0-18643300-1391281335.jpg
Suruburi de reglaj rectificate si tacheti rectificati:
post-40862-0-36773100-1391281415.jpg
post-40862-0-82498100-1391281425.jpg
Am montat si pompa de ulei, bineinteles ca am pus si sita:
post-40862-0-82498100-1391281425.jpg
Cilindrii pregatiti de montaj:
post-40862-0-96276700-1391281625.jpg
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul lui Urse

#15

Unread post by luca.stere »

Montajul cilindrilor:
post-40862-0-60455100-1391356067.jpg
post-40862-0-03443000-1391356088.jpg
Reglare tacheti:
post-40862-0-03907600-1391356116.jpg
post-40862-0-20847500-1391356146.jpg
Si finalul:
post-40862-0-65101600-1391356189.jpg
Chiulasele nu le-am montat pentru ca Urse avea o chiulasa sablata si nu a apucat sa o mai sableze si pe cealalta, dupa ce o va sabla le vom monta. Capacul de distributie nu l-am montat definitiv pt ca trebuie sa mai faca niste masuratori pentru adaptarea alternatorului. Dupa ce Urse va rezolva aceste chestiuni vom monta si capacul de distributie si chiulasele, nimic deosebit.
post-40862-0-60801900-1391356465.jpg
Astfel am finalizat acest motor de K750, partea de anexe depinde de Urse (bani, timp, samd).

Urmatoarea lucrare va fi un motor de la M63-ul meu la care mai intai voi face o constatare pt ca sunt sanse ca motorul sa fie in stare foarte buna (ambielaj, set motor, chiulase) deoarece am aflat acum doua zile ca motorul a fost facut de Rabinu cu pistoane facute la Slatina. Bineinteles ca voi prezenta si aceasta lucrare.
post-40862-0-17760200-1391356650.jpg
:D :D :D
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul lui Urse

#16

Unread post by luca.stere »

Urse a inceput lucrul la anexele motorului, a inceput cu adaptarea generatorului:
20140219_202210.jpg

cisu68
LVL 4,5
LVL 4,5
Posts: 29
Joined: 06 Jan 2014, 23:25

Re: Motorul lui Urse

#17

Unread post by cisu68 »

salut ,faina lucrare cu adaptarea generatorului,parca se vede ca a folosit parca vechile capace de la dinam,o intrebare ai facut alt ax de la zero sau lai adaptat pe cel din vechiul dinam,vezi sa nu uiti sa pui stiftul la piulita sa nu patesti ce am patit si eu.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul lui Urse

#18

Unread post by luca.stere »

Lucrarea asta e facuta de Urse impreuna cu un strungar si tot el se ocupa si de montajul anexelor. A facut un alt ax de la zero iar piulita a fost asigurata cu Loctite si un aft de sudura, este imposibil sa se desfaca aiurea. Mi-a povestit Urse ce ai patit, sper ca n-ai avut stricaciuni prea mari.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul lui Urse

#19

Unread post by luca.stere »

Urse spune ca a terminat cu adaptarea generatorului si ca incepe lucrul la galeria comuna, sper ca in curand sa punem si poze cu galeria.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul lui Urse

#20

Unread post by luca.stere »

In putinul timp liber avut astazi am montat chiulasele lui Urse:
20140304_210445.jpg
20140304_215159.jpg
Urse a facut si galeria comuna dar am uitat sa o pozez.
Post Reply