Page 1 of 12

Restaurare Ural M63

Posted: 10 Feb 2014, 23:04
by luca.stere
Avand in vedere ca am terminat Uralul M72 o sa incep restaurarea unui Ural M63 fabricat in 1969. Pentru ca finantele sunt cam subtiate in urma reconditionarii Uralului M72 am sa incep mai intai cu o constatare a motorului, sper ca o voi face in acest weekend.

Mobra nu a mai mers din 2009 (atunci i-a expirat si ITP) iar fostul proprietar a confirmat acest lucru. Am aflat intamplator ca acest Ural M63 a fost reparat ultima oara de Rabinu, un amic al meu. Cei care il cunosc stiu ca era un mecanic bun si din acest motiv sper sa gasesc motorul in stare buna, problema e ca nici nu stiu cati km a rulat de cand a fost reparat. Oricum, mobra va fi facuta bucati-bucatele pana la ultimul surub iar toata lucrarea va fi prezentata aici, estimez fro 300 de poze.

Dupa cum se vede in imagini multe chestii nu sunt originale: rezervor de M72 pe care probabil il voi pastra pt urmatorul proiect (o replica BMW R71 feldgrau), roata fata de Nipra, saua e facuta iar pe spate nu are sa deloc, farul probabil e de Ij, pantalonii de far sunt scurtati, cutia de viteze este de Ural mai nou (probabil M67), stopul pe spate e de altceva, lipseste manerul spate al aripii, carburatoarele sunt K68. Totusi, desi arata jalnic are niste elemente care reprezinta o baza buna de restaurare, unde mai pui ca are acte si numere noi (adica o cheltuiala in minus).

Mobra, probabil in zilele ei mai bune:
post-40862-0-67944600-1391714316.jpg
Si iat-o la momentul achizitiei in toata splendoarea ei:
post-40862-0-58992900-1391715077.jpg
post-40862-0-97348200-1391715067.jpg
post-40862-0-12549400-1391715072.jpg
post-40862-0-80877200-1391715090.jpg
post-40862-0-70864100-1391715094.jpg
post-40862-0-43422200-1391715099.jpg

Re: Restaurare Ural M63

Posted: 11 Feb 2014, 11:12
by luca.stere
Astazi am dat motorul si cutia jos de pe mobra si le-am demontat. Motorul l-am demontat doar cat sa-mi fac o idee despre el dar m-am bucurat sa constat ca este in stare foarte buna, ambielajul nu are gram de joc si pare nou (o sa iau legatura cu Rabinu sa-l intreb daca este nou) iar cilindrii si pistoanele sunt ca noi, asta arata ca motorul nu a fost rulat mai deloc dupa ce a fost reparat. Chiulasele se prezinta bine dar cand o sa desfac motorul bucati-bucatele o sa-mi fac o idee mai clara despre toate piesele motorului. Oricum, e clar in proportie de 99,99% ca la acest motor sunt scutit de cheltuieli importante.

Cutia de viteze se prezinta foarte bine dar are rupt arcul de revenire al pedalei de pornire, bine ca am vreo trei bucati. Cutia nu este de Ural M63 si o voi pune la vanzare dupa ce o repar.
post-40862-0-07557700-1391897279.jpg
post-40862-0-63722500-1391897275.jpg
post-40862-0-89517700-1391897319.jpg
post-40862-0-97812000-1391897348.jpg
post-40862-0-85657100-1391897361.jpg
post-40862-0-38509100-1391897373.jpg
post-40862-0-29837100-1391897387.jpg
post-40862-0-26184800-1391897443.jpg
post-40862-0-93363300-1391897458.jpg
post-40862-0-78858700-1391897558.jpg
post-40862-0-25774800-1391897567.jpg
Dupa ce voi "transfera" motorul la mine in garaj voi face o constatare amanuntita si voi reveni cu poze si informatii mai detaliate.

Re: Restaurare Ural M63

Posted: 15 Feb 2014, 21:26
by luca.stere
Astazi nu am avut deloc timp sa ma ocup de motor, am reusit doar sa "transfer" cilindrii si chiulasele la mine in garaj, maine le fac o constatare amanuntita. Vinovat e numai Urse, m-a deturnat de la activitatile mele pentru a-l ajuta sa care noul lui atas de Nipra pe care vrea sa-l puna pe mobra lui ca sa intre si el in rand cu lumea :)) .
20140215_160136.jpg
20140215_160146.jpg
20140215_160246.jpg

Re: Restaurare Ural M63

Posted: 16 Feb 2014, 18:12
by luca.stere
In sfarsit am masurat cilindrii cu un comparator in mai multe puncte decalate, nu au deloc uzura, parca sa zic ca un cilindru ar fi dat o sutime uzura in zona de lucru a segmentilor dar este prea putin ca sa fie luata in considerare. Este de ajuns sa inclini un pic comparatorul ca sa-ti dea o astfel de abatere.
20140216_144748.jpg
20140216_144833.jpg
20140216_144449.jpg
20140216_144458.jpg
In schimb chiulasele au ghidurile foarte uzate si sparte, supapele si scaunele supapelor sunt bune, se vede ca scaunele au fost rectificate pt ca au suprafetele drepte si fara uzuri iar suprafata de contact este mare. Deci trebuie neaparat sa fac chiulasele si cred ca voi opta pentru supape de auto si ghiduri noi (tot ceva auto).
20140216_145820.jpg
20140216_145828.jpg
20140216_150254.jpg
20140216_150259.jpg
Trebuie sa mai umblu si pe la niste prezoane pt ca nu-mi place felul in care au fost facute, poate ca sunt destul de rezistente dar sunt foarte inestetice. Cred ca mobra asta a fost trasa pe dreapta din cauza problemelor cauzate de chiulase, aprindere si carburatie. Pe toate le-am gasit "praf si pulbere".

Mai am sa fac saptamana viitoare o constatare cu privire la distributie, ambielaj, pompa de ulei, ambreiaj. Deja voi comanda segmentii (Goetze), set de garnituri, rulmenti de ambielaj si axa cu came, simeringuri pt volanta si axa cu cama.

Re: Restaurare Ural M63

Posted: 19 Feb 2014, 11:15
by luca.stere
Intre timp se pare ca am rezolvat cu ghidurile de supape, voi pune ghiduri de Lada 1200 fabricate de AE, o firma occidentala care produce piese pentru motoare. Ramane de vazut cu supapele, sunt tentat sa le schimb si pe acestea pt ca nu ma costa foarte mult. Ghidurile vechi par sa fi fost tot de Lada 1200 dar cred ca au fost ceva de cooperativa pt ca nu am vazut niciodata la vreo Lada ghiduri asa uzate, plus ca nu-mi place cum arata materialul.

Re: Restaurare Ural M63

Posted: 20 Feb 2014, 20:51
by luca.stere
Desi ziceam ca fac mobra asta solo m-am pricopsit pana la urma si cu un atas pentru ea, poze in zilele urmatoare.

Re: Restaurare Ural M63

Posted: 21 Feb 2014, 02:12
by cicloburu
Păcat... :P

:cheers:

Re: Restaurare Ural M63

Posted: 21 Feb 2014, 08:49
by luca.stere
Stai linistit ca n-o sa merg eu cu remorca :D . Am facut cu M-ul cca 100km in oras intr-o duminica si m-am lamurit cu atasul. E haios si ... atat.

Re: Restaurare Ural M63

Posted: 23 Feb 2014, 23:22
by luca.stere
Stie cineva un catalog de piese de Ural M63? Pana acum nu am gasit nimic concludent...

Re: Restaurare Ural M63

Posted: 24 Feb 2014, 14:14
by ro nin
http://www.motovelosport.ru/cat/ural_di ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

poate îţi este de folos, nu prea sunt, mai caută pe la băieţii ruşi pe forumuri...

Re: Restaurare Ural M63

Posted: 24 Feb 2014, 15:08
by luca.stere
Multumesc, o sa-l studiez sa vad ce gasesc.

Re: Restaurare Ural M63

Posted: 24 Feb 2014, 22:34
by luca.stere
Este posibil ca un catalog de M63 sa nu existe sau mai bine zis sa nu fie cunoscut internetului. Problema e ca am discutat si cu Leszek (polonezul de la oldtimergarage.eu) si mi-a zis ca nu a vazut niciodata un catalog de M63. Majoritatea pieselelor le cunosc dar exista niste detalii pe care as vrea sa le clarific.

Mai cercetez.

Re: Restaurare Ural M63

Posted: 26 Feb 2014, 14:25
by AdrianS
Nene, căutasem şi eu aşa ceva mai demult pentru Uralul lui Ovidiu şi am găsit colecţia asta de planşe (vezi fișierul atașat). Te-ajută?

Re: Restaurare Ural M63

Posted: 26 Feb 2014, 14:52
by luca.stere
Da, ma ajuta binisor, cred ca este singurul catalog ilustrat. De exemplu am lamurit-o cu stopurile spate pentru ca se pare ca exista doua tipuri, primul model ar fi acesta:
stop-ural-m63.jpg
Iar al doilea tip (FP230) ar fi acesta:
fp230.jpg
Problema e ca nu am gasit nicaieri sa scrie negru pe alb ca acestea ar fi stopurile si din ce ani de fabricatie.

Re: Restaurare Ural M63

Posted: 04 Mar 2014, 10:09
by luca.stere
Pana la urma se pare ca M63-ul va ramane solo, atasul cred ca-l voi pune la celalalt proiect care va fi cel mai probabil o replica BMW R71 feldgrau. La M63 nu am mai facut nimic, finantele s-au subtiat considerabil in urma cumpararii cadrului, a atasului si altor cateva repere mici.

Re: Restaurare Ural M63

Posted: 09 Mar 2014, 19:18
by luca.stere
Astazi am continuat constatarea la motorul de M63 si am gasit ceva probleme, practic la acest motor am gasit in stare foarte buna doar setul motor si ambielajul, ceea ce nu-i rau avand in vedere costurile acestor piese. Am pus motorul pe banc, am incuiat usa ca sa nu am musafiri (de regula vecini care n-au treaba pe acasa) si m-am apucat de treaba:
ambreiaj-ural-m63.jpg
Dupa cum se vede in imagini pacatoasele suruburi de la ambreiaj sunt blocate bine de tot cu chernere. Desi am inlaturat pe cat posibil chernerele suruburile nu s-au desfacut nici macar cu surubelnita de impact. Asa ca am sudat pe fiecare surub o platbanda pe care o foloseam ca un brat de desfacut. Combinatia de brat lung si caldura rezultata din sudura a mers si astfel am desfacut toate suruburile.
sudura-suruburi.jpg
Ca sa desfaci usor ultimele doua suruburi trebuie sa presezi discurile:
presa-discuri.jpg
Pe discuri am descoperit ulei ce pare a fi de transmisie:
ulei-pe-discuri.jpg
Volantul motor pare nou desi are cateva urme de lovituri, cota simeringului este neatinsa iar bolturile din volanta nu au pic de uzura.
volantul-motor-m63.jpg
Fiind singur ca sa desfac volantul a trebuit sa fixez motorul in presa hidraulica ca sa pot desface surubul ce fixeaza volantul:
fixare-motor-presa.jpg
Dupa care am depresat volantul cu o presa:
depresare-volant-Ural-M63.jpg
volantul-motor-m63-2.jpg
Vad ca am uitat sa fac poze placilor dintre discurile de ambreiaj, sunt in stare buna dar au gaurile ovalizate si ma gandeam sa le schimb din acest motiv dar mi-a venit o idee salvatoare. Voi duce discurile la un strungar sa-mi dea alte gauri la cota si voi pastra aceste placi. Discurile de ambreiaj sunt uzate si va trebuie sa schimb ferodourile, oricum erau copromise din cauza uleiului care a ajuns pe ele.

Re: Restaurare Ural M63

Posted: 09 Mar 2014, 19:37
by luca.stere
Pinioanele de distributie sunt practic noi, se vede ca au fost schimbate recent:
pinioane-distributie-M63.jpg
pinion-distributie.jpg
depresare-pinion.jpg
depresare-rulment.jpg
In schimb axul cu came si tachetii sunt "praf tandari", asa uzuri nu am mai vazut de multi ani la un motor. Bine ca am si ax cu came si tacheti de la un motor pe care il am de la Mos Petrica:
uzura-ax-came-Ural-M63.jpg
uzura-ax-came-ural-m63-2.jpg
uzura-tacheti-ural-m63.jpg

Re: Restaurare Ural M63

Posted: 09 Mar 2014, 19:59
by luca.stere
Suprize am avut si la tavile de centrifugare ale ambielajului, candva tava de centrifugare din fata a atins in carter si s-a subtiat pana s-a desprins o bucatica din ea, voi pune alte tavi de centrifugare. Ambielajul pare nou dupa culoarea materialului si nici nu are urme de depresare, nu are pic de joc iar rulmentii nu sunt uzati dar pe acestia ii voi schimba pt ca nu sunt scumpi si e pacat sa nu bag rulmenti noi daca tot am desfacut motorul.
tava-centrifugare-uzata.jpg
tavi-centrifugare-ural-m63.jpg
ambielaj-ural-M63.jpg
rulmenti-URB-Romania.jpg
Simeringul volantului pierdea ulei:
simering-volanta.jpg
Motorul era destul de curat, nu am gasit decat mici depuneri in baia de ulei:
interior-carter.jpg
interior-carter-2.jpg
baie-ulei.jpg
Pompa de ulei avea sita montata:
sita-pompa-ulei.jpg
M-am inselat, facusem poza placilor de ambreiaj. In imagine se vede cum gaurile sunt ovalizate, material slabut sau plecari in forta:
placi-ambreiaj.jpg
Dupa care am facut un efort si am spalat piesele:
piese-spalate.jpg

Re: Restaurare Ural M63

Posted: 12 Mar 2014, 16:09
by luca.stere
Segmentii, ghidurile de supape si setul de garnituri au venit ( poze diseara). Trebuie sa mai iau rulmenti pentru ambielaj si axul cu came. Mai ramane sa vad cu supapele, am gasit ceva de auto dar trebuie sa le fac lacasul pentru sigurante.

Re: Restaurare Ural M63

Posted: 12 Mar 2014, 21:07
by luca.stere
Segmentii Goetze si ghidurile AE:
segmenti-ghiduri-ural-m63.jpg