Page 1 of 6
Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)
Posted: 01 May 2018, 09:09
by luca.stere
Incep acest topic pentru a prezenta restaurarea unei motociclete Triumph BD250 model militar produs pentru armata germana (Wermacht). Numarul total de bucati fabricate intre 1939-1943 a fost de 13.000 bucati din care 12.000 au fost pentru armata germana vopsite in culorile armatei germane iar 1000 de bucati au fost pentru uz civil vopsite numai in rosu. Dupa terminarea razboiului au mai fost fabricate un numar de 500 bucati doar pentru anumite oficialitati vopsite in negru.
Un scurt istoric al companiei Triumph Werke Nurnberg AG:
Comerciantul german Siegfried Bettmann emigreaza in Anglia in anul 1884 unde infiinteaza o fabrica de biciclete cu denumirea TRIUMPH. Mai tarziu aceasta fabrica avea sa devina "TRIUMPH Motorcycles".
In anul 1896 fondeaza o filiala cu acelasi nume si in Germania, in orasul sau natal Nürnberg, unde incepe de asemenea productia de biciclete. Aici incepe in anul 1903 si productia de motociclete (cu motoare importate de la alti producatori), dar in 1907 este oprita din cauza cererii scazute din Reichul German.
In anul 1911 Compania germana isi schimba numele in "Triumph Werke Nürnberg AG" (T.W.N.), iar in 1913 se separa complet de Compania din Anglia.
In 1919 productia de motociclete se reia, aceasta rezumandu-se doar la modele cu motoare 2T derivate de la englezescul Triumph Junior. Folosirea motoarelor 4T incepe din perioada anului 1924, in 1938 acestea incetand a mai fi montate.
Fabrica TRIUMPH din Germania a inclinat mereu spre modelele 2T, care aveau un cost de productie mai redus si erau mai puternice. Decisiva in completarea acestor idealuri a fost si venirea lui Otto Reitz de la NSU.
Exemplarul la care lucrez a fost fabricat in 1939 fiind din primul an de fabricatie. A fost inmatriculata in Romania inca din anii '50 ceea ce ar putea indica faptul ca motocicleta er fi fost folosita de armata germana in Romania, dar asta este doar o ipoteza. Vopseaua originala a acestui exemplar este culoarea Stahlblau (albastru otel) si era caracteristica corpului Luftschutz care ar insemna Aparare Civila Antiaeriana. Pe furca are prinsa o placuta pe care scrie Enstort Nach Gruppe 3 care indica grupa de ecranare impotriva sistemelor de detectare, pe aceeasi placa se afla si vulturul cu svastica Waffenamt.
Cateva imagini cu modelul respectiv:
Date tehnice:
Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)
Posted: 01 May 2018, 10:53
by FiareVechi
Salutare!
Frumos topic ati deschis, domnule. Sunt sigur ca va fi urmarit cu foarte mare interes.
Si daca tot l-ati deschis si am banuiala ca este singurul topic despre aceasta motocicleta deschis pe un Forum din Romania, o sa imi permit sa mai vin si eu cu ceva detalii despre acest model.
Modelul civil a fost construit intre 1937-1939, in numar de aproximativ 1000 de bucati, fiind toate vopsite in culoarea rosu bordeaux.
Modelul Wehrmacht a fost construit intre 1939-1943, in numar de aproximativ 13.000 bucati, fiind vopsite in culorile Armatei Germane.
Dupa Razboi au fost construite intre 1946-1949 inca 449 de motociclete Triumph BD250 model Wehrmacht, care au mers catre anumite oficialitati. Toate au fost vopsite in culoarea negru.
Spor la treaba si numai bine!
(Poze/Brosuri cu modelul civil)
Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)
Posted: 02 May 2018, 11:26
by luca.stere
Orice informatie e binevenita, eu le-am luat de pe net si am incercat sa le perii un pic pt a le alege pe cele pe care le-am considerat mai apropiate de adevar.
Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)
Posted: 02 May 2018, 18:19
by luca.stere
Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)
Posted: 05 May 2018, 07:28
by luca.stere
Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)
Posted: 05 May 2018, 07:29
by luca.stere
Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)
Posted: 10 May 2018, 12:21
by FiareVechi
...
Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)
Posted: 16 May 2018, 20:43
by luca.stere
Am verificat ambielajul de la Triumph cu ajutorul bancului de proba pe care l-am facut la care am adaugat si ceasul comparator:
Si iata filmarea de la verificarea ambielajului la care am constatat o bataie de 5 sutimi, pentru a fi sigur ca verificarea e corecta am testat si un arbore de Dnepr la care am gasit o abatere de maxim o sutime ceea ce mi-a certificat ca bancul de probe facut de mine este bun.
https://www.youtube.com/watch?v=54EA3hT0xvw
Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)
Posted: 17 May 2018, 21:13
by FiareVechi
POZELE NU IMI APARTIN!
Sursa: INTERNET
Added in 2 minutes 5 seconds:
POZELE NU IMI APARTIN!
Sursa: INTERNET
Added in 5 minutes 6 seconds:
Pozele nu imi apartin.
Sursa: INTERNET
Added in 10 minutes 28 seconds:
Pozele se repeta si polueaza Topicul. Rog un moderator sa faca putina curatenie (eventual sa stearga intreaga postare). Sunt nou pe Forum si inca nu m-am deprins cu functionarea lui.
Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)
Posted: 20 May 2018, 18:22
by luca.stere
Am dus ambielajul la reparat la Adrian Ursuleac pentru constatare si reparatie. Dansul mi-a spus ca bataia de 5 sutimi nu ar fi fost foarte mare sustinand ca in acei ani era comuna o astfel de bataie dar mi-a confirmat ca bielele nu erau in regula. Am uitat sa mentionez ca la rotire bielele aveau puncte unde "tineau". La demontare am aflat si motivul, desi fusese reparat a fost reparat prost. Au fost gasite role de trei dimensiuni ceea ce facea ca biela sa nu se invarta uniform:
[imghttps://images.flowers.ro/IPuploads/monthly_2018_05/5b0171247a860_demontare-ambielaj-twn-bd250w(2).thumb.jpg.99fc9fe2bcdb90bf96d5d07b1259434b.jpg][/img]
O bucsa de bolt de piston a fost prost facuta, presata prost si fara taietura specifica bucsilor de bolt de la motoarele in doi timpi. Asa arata bucsa cu pricina:
Dupa inspectarea cotelor care s-au dovedit a fi in perfecta stare a inceput preparea pentru montaj care a constat in alezarea camasilor de rulment a bielelor pt a se potrivi cu rolele noi si inlocuirea unei bucsi de bolt si alezarea ambelor bucsi de bolt pt a se potrivi cu bolturile noi deoarece sunt cu cateva zecimi mai groase:
Si astfel a rezultat un ambielaj in stare foarte buna cu bataie aproape zero pe partea dreapta si aproape doua sutimi pe partea stanga:
https://youtu.be/91z_hMM0Y_A
Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)
Posted: 16 Jun 2018, 20:11
by luca.stere
Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)
Posted: 23 Jun 2018, 18:42
by luca.stere
Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)
Posted: 25 Jun 2018, 06:12
by luca.stere
Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)
Posted: 07 Jul 2018, 07:58
by luca.stere
Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)
Posted: 14 Jul 2018, 21:12
by luca.stere
Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)
Posted: 14 Jul 2018, 21:12
by luca.stere
Si am inchis cutia de viteze, Loctite pe filet. Suruburile sunt originale, sunt dintr-un otel inchis la culoare si au o calitate foarte buna chiar si pentru zilele noastre. La motocicleta asta chiar m-a impresionat calitatea pieselor, a materialelor si a executiei.
Garnitura a fost unsa cu solutie Curil (Elring) pe ambele parti:
Si iata cutia inchisa, in partea de jos a cutie se vede clichetul de actionare al treptelor si lamela de cupru pt contactul de neutral:
Singura problema la asamblarea cutiei de viteze este data de "punerea la punct" a sistemului de actionare al selectorului de viteze care se monteaza intr-o singura pozitie corecta. Inainte de montaj a trebuit sa determin pozitia corecta a schimbatorului si sa-i fac un semn cu markerul.
Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)
Posted: 15 Aug 2018, 12:06
by luca.stere
Am montat supapa rotativa, rolul acestui supape este similar cu cel al "muzicutei" de la motoarele 2T moderne si anume economie de carburant si un raspuns mai bun la accelerare. Pentru a intelege mai bine utiltatea acestui ansamblu puteti viziona clipul de mai jos:
https://youtu.be/DczDdGiBUdM
Componentele valvei rotative: cilindrul de admisie, rulmenti, suruburi prindere si palier rulment stanga. Rulmentul din dreapta este cu role si foloseste ca palier carterul motorului:
Rulmentii supapei rotative sunt in stare perfecta si cred ca sunt originali din fabrica. Am inspectat fiecare rola si nu are nici o urma de uzura, rulmentul din stanga care este cu bile (marca FAG) este uns in permanenta cu ulei de transmisie din carcasa transmisiei primare si astfel nu s-a uzat. Totodata fortele asupra acestor rulmenti sunt minore pt ca supapa este pur si simplu un cilindru care se invarte iar acest motor are o turatie maxima de 3800 de ture/min. Rulmentul FAG nu l-am schimbat cu unul nou deoarece extragerea lui este blocata de un bolt care are rol de pana pt pinionul care actioneaza supapa rotativa. Din pacate acest bolt nu este foarte gros, este din otel si este presat destul de tare. Ca sa-l extrag ar fi insemnat sa-l elimin prin taiere sau polizare, sa extrag restul (cel mai probabil prin electroeroziune) si sa confectionez alt bolt la dimensiune. Pentru ca rulmentul este in perfecta stare si este uns in permanenta cu ulei de transmisie ceea ce ii prelungeste viata in mod aproape nelimitat am decis sa nu-l mai schimb:
Loctite pentru suruburile (originale din fabrica) de la palierul supapei rotative:
Pinionul supapei rotative este din textolit montat pe un suport din otel si are dantura in perfecta stare. Textolitul este un material foarte pentru pinioane si se foloseste in angrenaje unde nu sunt forte mari, am mai intalnit aceasta solutie la un motor de Ford V4 din anii '60 care avea pinionul axei cu came din textolit. Acest material reduce mult zgomotul si frictiunile la nivel molecular asigurand o utilizare indelungata fara uzuri, din pacate nu rezista la forte mari si astfel nu poate fi folosit la alte angrenaje (Ex: cutii de viteze).
Acum observ ca am uitat sa pozez supapa rotativa montata, chiar daca nu era cine stie ce informatie (3 suruburi si un palier) imi pare rau ca am uitat sa faca poza. Mai jos montarea pinonului supapei rotative:
Am insemnat cu vopsea verde semnele pt punerea la punct a supapei rotative in raport cu pinionul de pe ambielaj. Mai jos piulita de prindere a pinionului, aici e o mica poveste, am cumparat acum 2-3 ani opt piulite de 12x1mm de la Rocast dar le-am cumparat din greseala pt ca eu voiam piulite de 12x1.25mm pt axele de prindere de motor de la boxerele rusesti si chiar ma gandeam ca probabil nu voi folosi niciodata aceste piulite. Pe acest motor nu am gasit piulita si am avut norocul sa am aceste piulite noi cumparate de la Rocast deoarece pasul de 12x1mm este folosit destul de rar si este greu spre imposibil sa gasesti astfel de piulite la magazine de "cartier".
Piulita am asigurat-o cu Loctite:
Pana volantului motor:
Punerea la punct a pinionului supapei rotative, pinionul are doua semne pe ele si exact intre ele trebuie sa pice semnul de pe pinionul de pe pinionul de pe volantul ambielajului care se vede doar prin gaura de depresare. Am avut norocul ca acel semn sa fie inca vizibil doarece era un pic sters din cauza unor depresari anterioare la care cei care au lucrat in trecut au infiletat suruburile de depresare pana au ajuns in pinion si au atins semnul de oe pinion. Pt a fi sigur ca semnul este corect am facut o comparatie cu un alt volant la care semnul era impecabil.
Punerea la punct conform manual:
Astfel pozitia supapei rotative in raport cu motorul corespunde astfel, supapa este maxim deschisa cand pistoanele sunt la punctul mort superior ceea ce are si logica in cazul motoarelor 2T deoarece atunci este punctul maxim de admisie in carterul motor. PT cine nu stie motoarele in doi timpi fac admisia prin carter.
O privire de ansamblu:
Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)
Posted: 04 Sep 2018, 20:51
by luca.stere
Piesele transmisiei primare dupa ce le-am curatat:
Inca nu am realizat montajul final al transmisiei finale dar toate piesele sunt in stare perfecta. Volantul care a fost deja montat odata cu valva rotativa prezinta niste urme de lovituri de ciocan, cel mai probabil in urma depresarii fara a avea la dispoztie o presa de extractie desi are filete generoase tpcmai pt acest lucru. Canalul de pana si si conul sunt in stare perfecta iar pinionul care antreneaza valva rotativa este impecabil dar acesta nu este solicitat de forte mari si probabil ca nu s-ar uza niciodata.
Placile de ambreiaj sunt noi iar cele metalice sunt in stare buna. Oala de ambreiaj nu prezinta batai provocate de capetele discurilor de ambreiaj iar canelurile suportului de discuri nu prezinta uzuri.Pinioanele lantului de transmisie primara sunt in stare foarte buna, probabil ca nu au avut sansa sa ruleze foarte mult.
Surpriza cea mare a venit din partea lantului de transmisie, este nou desi nu parea. In afara unor urme de depozitare (praf si oxizi superficiali) lantul este impecabil, daca ar fi fost rulat cat de putin trebuia sa prezinte un joc minim.
Acum urmeaza sa aleg un capac bun pentru transmisia primara, acesta contine si pompa de ulei.
Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)
Posted: 07 Oct 2018, 15:09
by luca.stere
Si am adus si "carcasa" la garaj:
Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)
Posted: 17 Oct 2018, 06:07
by luca.stere
Am sablat jantele, un tambur si un butuc, la acest model doar la roata fata tamburul de frana este prins cu spite. Pe spate este prins cu pinionul rotii spate si oarecum face parte din transmisie. Dupa sablare au am reusit sa gasesc niste inscriptii pe janta, dimensiune si firma producatoare (RK).