Ajutor in Oradea

Despre lumea comunistelor şi motociclism în general, cu o mână tastând şi cu ailaltă strângând grijuliu paharul. Băutură la alegere!

Autorul subiectului
dr.phil
Postăcel
Postăcel
Mesaje: 16
Membru din: 07 Apr 2014, 08:31
Localitate: Oradea

Ajutor in Oradea

Mesaj necititde dr.phil » 09 Apr 2014, 22:05

Tovarasi, care ma poate ajuta cu jawa mea de 125? De preferabil pe "viu" sa mai invat una alta.
Eu sunt din Oradea

Avatar utilizator

AdrianS
Administrator
Administrator
Mesaje: 450
Membru din: 26 Ian 2013, 20:16
Vehicule deţinute: Jawa 250 - 1956, Dnepr MT-10.36 - 1979, Dacia Logan MCV2 - 2016
Localitate: Bucureşti
Vârsta: 29
Contact:

Re: Ajutor in Oradea

Mesaj necititde AdrianS » 02 Mai 2014, 23:48

Ce a păţit Jawa ta? Poate om fi în stare să te ajutăm cu sfaturi şi indicaţii.


Autorul subiectului
dr.phil
Postăcel
Postăcel
Mesaje: 16
Membru din: 07 Apr 2014, 08:31
Localitate: Oradea

Re: Ajutor in Oradea

Mesaj necititde dr.phil » 06 Mai 2014, 09:56

Incerc sa-i dau de capat cu motorul. A stat mult nepornita, ani buni si luna trecuta m-am apucat de motor. L-am desfacut, curatat si sunt la stadiul de-al porni. Si nimic.
Scanteie are, dau la kicker si nu da niciun semn. Pistonul, bujia uscate. Cumva nu-i vine benzina dar carburatorul are, l-am super inundat, curge pe langa si nimic... pistonul uscat.

Mentionez ca am curatat carburatorul bine. Eventual sa-mi mai dau silinta?

Avatar utilizator

luca.stere
Postăcioi
Postăcioi
Mesaje: 1063
Membru din: 10 Mai 2013, 05:57
Vehicule deţinute: Ural M72, Ural M63, K750, Dnepr 650, My Ural M72
Localitate: Mogosoaia
Vârsta: 40

Re: Ajutor in Oradea

Mesaj necititde luca.stere » 06 Mai 2014, 11:44

dr.phil » 06 Mai 2014, 07:56 scrie:Incerc sa-i dau de capat cu motorul. A stat mult nepornita, ani buni si luna trecuta m-am apucat de motor. L-am desfacut, curatat si sunt la stadiul de-al porni. Si nimic.
Scanteie are, dau la kicker si nu da niciun semn. Pistonul, bujia uscate. Cumva nu-i vine benzina dar carburatorul are, l-am super inundat, curge pe langa si nimic... pistonul uscat.

Mentionez ca am curatat carburatorul bine. Eventual sa-mi mai dau silinta?


In mod normal daca ai scanteie buna (albastra/violet nu rosie) si daca-i dai benzina cu seringa ar trebui sa porneasca. Sunt multe chestii de verificat, daca supapele inchid, daca ai compresie, samd.

Trebuie sa incepi sa verifici aprinderea, carburatoare si jocul tachetilor. Dupa acestea treci mai departe.

Avatar utilizator

AdrianS
Administrator
Administrator
Mesaje: 450
Membru din: 26 Ian 2013, 20:16
Vehicule deţinute: Jawa 250 - 1956, Dnepr MT-10.36 - 1979, Dacia Logan MCV2 - 2016
Localitate: Bucureşti
Vârsta: 29
Contact:

Re: Ajutor in Oradea

Mesaj necititde AdrianS » 06 Mai 2014, 14:28

luca.stere » 06 May 2014, 11:44 scrie:[...] Sunt multe chestii de verificat, daca supapele inchid, daca ai compresie, samd.

Trebuie sa incepi sa verifici aprinderea, carburatoare si jocul tachetilor. Dupa acestea treci mai departe.

Nene, e vorba de o Jawă de 125 cmc, motorul este în doi timpi! :)

dr.phil » 06 Mai 2014, 07:56 scrie:[...] Scanteie are, dau la kicker si nu da niciun semn. Pistonul, bujia uscate. Cumva nu-i vine benzina dar carburatorul are, l-am super inundat, curge pe langa si nimic... pistonul uscat. [...]

La un motor în doi timpi nepornit de mult sau tocmai reasamblat este întrucâtva normal să aibă nevoie de câteva pedale până porneşte, fiindcă amestecul carburant întâi are de trecut prin carterul ambielajului şi abia apoi urcă în camera de ardere. Dar tu spui că ai dat la pedale de ţi-a venit rău şi tot nimic.

Ca să faci mai întâi o probă de scânteie bună şi avans reglat corespunzător, te sfătuiesc să scoţi bujia şi să injectezi cu seringa (mă rog, poţi să şi picuri cu furtunul de benzină, metoda este la alegerea ta) niţică benzină prin orificiul bujiei din chiulasă. Pune apoi bujia la loc, pune contactul şi dă-i o pedală. Ar trebui să dea câteva explozii. Dacă da, înseamnă că avansul e reglat bine şi că scânteia-i bună. Poţi să faci treaba asta de vreo două-trei ori în ideea că motorul se turează un pic şi poate reuşeşte să aspire apoi de unul singur carburant din carburator şi să rămână pornit.

Dacă nu dă nici măcar o explozie, s-ar putea să nu ai avansul reglat cum trebuie. Ca să reglezi avansul, faci în felul următor:
  1. Demontează bujia şi scoate capacul din aluminiu ce acoperă dinamul.
  2. Adu pistonul în PMS (Punctul Mort Superior) rotind ambielajul în sensul acelor de ceasornic (eşti pe partea dreaptă a motocicletei şi te uiţi înspre dinam). Dacă nu ai ceas comparator, foloseşte o şurubelniţă sau croieşte-ţi o tijă gradată în milimetri. Pune şurubelniţa / tija / ceasul comparator în orificiul bujiei (se va sprijini pe capul pistonului) şi roteşte ambielajul până când pistonul îţi împinge unealta în punctul cel mai înalt. Ăla este PMS. Ca să poţi învârti ambielajul cu uşurinţă şi precizie, este indicat să răsuceşti de şurubul de fixare al rotorului cu o cheie de 13.
    reglare_avans2.jpg
  3. Acum că ai pistonul la PMS, verifică distanţa dintre platine (ruptorul static şi cel mobil) cu ajutorul unei lere. Reglează distanţa la 0,4 mm (maxim şi recomandat). Distanţa asta este necesară ca platina să funcţioneze vreme îndelungată fără să se deterioreze contactele ei şi totodată îi dă îndeajuns de mult timp bobinei să se reîncarce pentru următoarea scânteie, dar nu prea mult ca să se supraîncălzească.
    reglare_avans1.jpg
  4. Abia după asta reglezi avansul propriu-zis. Pentru Jawa 355 (125 cmc), manualul spune că scânteia trebuie dată cu 3,8 - 4 mm înainte de PMS. Aşadar din poziţia de PMS răsuceşte ambielajul în sens invers acelor de ceasornic şi vezi pe tija gradată / ceasul comparator să cobori pistonul 3,8 - 4 mm.
    • paranteză: îţi poţi confecţiona o foarte simplă sculă de verificat momentul producerii scânteii, ca să nu te chiorăşti (după cum ar vrea manualul) tot verificând dacă platinile sunt închise sau tocmai se deschid (cică să verifici cu o leră de 0,05 mm). Îţi trebuie un beculeţ de genul martorilor din bord (pe 6 V în cazul Jawei tale, e suficient de 2 - 3 waţi) căruia să-i lipeşti două fire. În momentul reglării avansului, legi unul din fire la masă şi unul pe platina mobilă, ca în poza următoare:
      IMG_6715.jpg

      Câtă vreme platinile stau închise, becul stă aprins. În momentul producerii scânteii, platinile se deschid şi becul se stinge.
  5. (presupunând că reglezi avansul cu metoda becului) Având pistonul dat 3,8 - 4 mm înainte de PMS, slăbeşte platoul ce ţine platinele (cele două şuruburi care ţin platoul în găurile ovale de reglaj) şi răsuceşte-l până când îl aduci fix în momentul stingerii becului (adică tocmai se produce scânteia).
  6. Strânge la loc platoul. Dacă suprafeţele de contact ale platinelor sunt plane şi curate, dacă condensatorul este bun, dacă balamaua platinei mobile este în bună stare şi nu are joc, dacă arcul platinei este bun, dacă platoul nu joacă în prinderile / ghidurile lui, dacă statorul e strâns bine pe carter, dacă rotorul nu are joc şi ambielajul are rulmenţii buni, dacă biela nu are joc în maneton şi bolţul pistonului nu are joc în bielă, ai terminat şi ai reglat avansul. :) Nu că n-ar merge şi cu jocuri...

Ai în vedere şi faptul că manualul spune o chestie, dar realitatea poate fi alta. Eu am constatat că motocicleta se cam plafona în ture cu avansul reglat ca la carte, aşa că - într-o tură de probă - i-am tot răsucit platoul (porneam, o fugăream două sute de metri, mă opream din nou să reglez) până când i-am găsit zona... crepusculară! :)

Dacă ai făcut treaba asta şi motorul dă acele câteva explozii cu benzina turnată-n capul pistonului, dar motorul refuză să rămână pornit (şi eşti sigur că n-ai apă în benzină, că nu-i înfundat carburatorul cu ulei de amestec, că ai încercat şi altă bujie / alt condensator), înseamnă că pistonul nu prea face suficientă depresiune încât să aspire o cantitate însemnată de amestec carburant din carburator. Sunt câteva cauze posibile:

  • lipsă compresie - se poate verifica folosind un compresmetru, au ăştia pe la service-urile auto sau găseşti de cumpărat, dar... na
    • segmenţi uzaţi / nepotriviţi / sparţi / lipsă
    • piston pe cotă prea mică faţă de cămaşă / uzat / perforat
    • cămaşă uzată, necesitând alezare şi honuire
  • aer fals
    • simeringuri uzate / întărite / ciupite / lipsă la etanşarea fusurilor ambielajului atât în partea dinspre cutia de viteze (stânga, aspiră ulei şi aer), cât şi înspre rotorul dinamului (dreapta, aspiră aer); amândouă se schimbă uşor, nu e de speriat
    • etanşare proastă între cele două semi-cartere (motorul trebuie desfăcut şi reetanşat cu vopsea, silicon sau garnitură)
    • suprafeţe de etanşare zgâriate / deterioritate / deformate, necesitând planare (în lipsa accesului la ateliere specializate, pui şmirghel pe un geam la rândul lui pus pe o suprafaţă plană şi freci piesa de şmirghel cât mai uniform)
    • garnituri uzate / sparte / lipsă / incorect aşezate între:
      • chiulasă şi cilindru
      • cilindru şi carter
      • cilindru şi carburator

Zi-ne ce rezolvi, spor la şurubăreală! :)

Avatar utilizator

luca.stere
Postăcioi
Postăcioi
Mesaje: 1063
Membru din: 10 Mai 2013, 05:57
Vehicule deţinute: Ural M72, Ural M63, K750, Dnepr 650, My Ural M72
Localitate: Mogosoaia
Vârsta: 40

Re: Ajutor in Oradea

Mesaj necititde luca.stere » 06 Mai 2014, 15:46

N-am fost atent, am crezut ca zice de Dnepr ca nu porneste.

Avatar utilizator

luca.stere
Postăcioi
Postăcioi
Mesaje: 1063
Membru din: 10 Mai 2013, 05:57
Vehicule deţinute: Ural M72, Ural M63, K750, Dnepr 650, My Ural M72
Localitate: Mogosoaia
Vârsta: 40

Re: Ajutor in Oradea

Mesaj necititde luca.stere » 06 Mai 2014, 21:32

Eu am avut o problema similara cu un CZ 125cmc pe care nu am apucat sa-l mai fac: nu avea compresie. Cel de la care l-am cumparat zicea ca motorul e bun (de aruncat). I-am facut aprinderea, carburatorul, bujie noua si da-i carja... nu dadea nici un semn. Am reusit sa-l pornesc impins dar nu avea putere iar dupa ce am verificat din nou aprinderea, carburator, aer fals, samd am ajuns la concluzia ca nu are compresie, dupa ce am desfacut motorul s-a confirmat si diagnosticul.


Autorul subiectului
dr.phil
Postăcel
Postăcel
Mesaje: 16
Membru din: 07 Apr 2014, 08:31
Localitate: Oradea

Re: Ajutor in Oradea

Mesaj necititde dr.phil » 18 Mai 2014, 14:11

Un nene de prin Oradea spunea sa fiu atent la compresie/decompresie ca la 3 ani ar trebui schimbat in motor semering, segmenti, garnituri etc.(in special mai multa atentie la mobre vechi). Bun, nestiind chestia asta, am facut o comanda si incercam resuscitarea part II.
Multumesc pentru interventie si raspuns, am prins putina ambitie:) si promit sa-mi dau silinta prin trecerea pasilor de mai sus.

Avatar utilizator

owene
Propostăcios
Propostăcios
Mesaje: 282
Membru din: 13 Feb 2013, 10:06
Vârsta: 57

Re: Ajutor in Oradea

Mesaj necititde owene » 20 Mai 2014, 13:14

uită-l pe nenea ala


Înapoi la “Generalităţi”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator