Monobloc bicicletă veche
Posted: 26 Jun 2019, 17:33
Domnilor, mă supără bicicleta lu' taică-meu! Cinste lui @cicloburu(!!!), care i-a făcut-o dar din dar la rându-i acum vreo doi ani. La vremea 'ceea arăta cam aşa:
De-atunci şi până acum, am reuşit să-i schimb cam totul: roţi, anvelope, deraior spate, grup pinioane, cleşti de frână, şa, cămăşi şi cabluri, ghidon şi pipă. În plus, a primit un portbagaj pe spate, un coş pe faţă şi nişte aripi (spre disperarea naşului! ). Cu câteva mici excepţii, ultima redută a pieselor vechi (din lipsă de bani întru cadorisit taţi) rămăsese cea a angrenajului pedalier şi deraiorului faţă. Deraiorul era cam spart şi, oricum, fusese proiectat pentru trei plăci - nu două:
Braţele angrenajului şi axul lor erau modelul vechi, pe pană. Braţul stâng era îndoit: pesemne cineva făcuse modificarea asta fiindcă altminteri i-ar fi lovit în furca spate.
În tot cazul, m-am apucat să schimb şi jucăriile acelea. Am procurat un angrenaj pedalier nou (Shimano FC-A070) şi cuvete cu ax pe pătrat, manete de frână metalice (cele existente erau din plastic şi flexau enorm), un deraior nou care nu apare în poză (Shimano FD-A050), un grup de pinioane nou (Shimano Tourney MF-TZ21) şi alte câteva mărunţişuri:
Împotmoleala "s-a păţit" la axul pedalier. Problema este că noul ax pe care l-am comandat (şi cam singurul model "ne-cartuşit" pe care-l mai găsesc) este prea lung la 133,5 mm şi îmi scoate braţul cu plăcile cam mult în afară, ceea ce face lanţul să meargă niţel câş pe vreo 4 pinioane. Îmi trebuie un ax mai scurt, probabil de 110 mm.
Într-o primă fază, am încercat să montez axul pedalier invers în cadru, fiindcă are conurile pătrate asimetrice ca lungime și am vrut să stea cu capătul mai scurt în partea dreaptă. Astfel, pot aduce plăcile mai aproape de cadru.
Dar braţul stâng nu intră suficient pe conul (drept al) axului, nici forţat cu "convingătorul". Cred că este un defect de fabricație al axului de 10 lei. Axul are filet exterior - fixarea braţelor se face cu piuliţă, nu cu şurub. Deoarece brațul pedalier stâng nu intră suficient pe ax, căpătâiul de filet care iese la iveală nu-mi permite să pornesc piuliţa pe el ca să "trag" braţul pe ax. Curios este că braţul stâng pățește problema asta doar pe capătul drept al axului. Braţul cu plăcile intră corect pe ambele capete ale axului. Sau sunt eu dobitoc şi nu am habar că pătratele sunt diferite din fabrică?!
În fine. Sunt păţit cu experimentarea pe tema axelor pedaliere (cumperi multe, ţi se potrivesc puţine). Ţin să evit durerea asta de cap. Astfel, vreau să înlocuiesc cuvetele şi axul cu un cartuş monobloc. Problema este următoarea:
Schimbând cuvetele cu altele noi pe filet englezesc, am constatat că au intrat mai greu după câteva ganguri. Abia după ce le-am forțat în cadru și m-am lovit de toate bubele astea am aflat de pe net că s-ar putea să am un cadru tip Raleigh, unde filetul monoblocului ale același diametru ca ăl' englezesc (BSC), dar are 26 spire pe țol față de 24. Uite ce zice și Sheldon Brown despre combinația BSC-Raleigh: (cuvetele vor înţepeni după numai câteva ganguri, iar cadrul are 71 mm...)
Țeava monoblocului este de aproape 71 mm, ceea ce pare să confirme standardul Raleigh. Din fericire, nu am distrus filetul din cadru după forţarea cuvetelor englezeşti. Doar l-am "repăsuit" cu ele vrând-nevrând, ceea ce deschide posibilitatea montării monoblocurilor pe filet BSC. Problema este că monoblocurile pe BSC au lungimi de 68 sau 73 mm, nu 71 mm...
În cele din urmă, ce mă fac? Ce monobloc pot monta? Pot pune monobloc de 68 mm care să suporte cei 3 milimetri lipsă? Sau pun monobloc de 73 mm şi-mi rămâne "cuveta" doi milimetri în afara cadrului?
De-atunci şi până acum, am reuşit să-i schimb cam totul: roţi, anvelope, deraior spate, grup pinioane, cleşti de frână, şa, cămăşi şi cabluri, ghidon şi pipă. În plus, a primit un portbagaj pe spate, un coş pe faţă şi nişte aripi (spre disperarea naşului! ). Cu câteva mici excepţii, ultima redută a pieselor vechi (din lipsă de bani întru cadorisit taţi) rămăsese cea a angrenajului pedalier şi deraiorului faţă. Deraiorul era cam spart şi, oricum, fusese proiectat pentru trei plăci - nu două:
Braţele angrenajului şi axul lor erau modelul vechi, pe pană. Braţul stâng era îndoit: pesemne cineva făcuse modificarea asta fiindcă altminteri i-ar fi lovit în furca spate.
În tot cazul, m-am apucat să schimb şi jucăriile acelea. Am procurat un angrenaj pedalier nou (Shimano FC-A070) şi cuvete cu ax pe pătrat, manete de frână metalice (cele existente erau din plastic şi flexau enorm), un deraior nou care nu apare în poză (Shimano FD-A050), un grup de pinioane nou (Shimano Tourney MF-TZ21) şi alte câteva mărunţişuri:
Împotmoleala "s-a păţit" la axul pedalier. Problema este că noul ax pe care l-am comandat (şi cam singurul model "ne-cartuşit" pe care-l mai găsesc) este prea lung la 133,5 mm şi îmi scoate braţul cu plăcile cam mult în afară, ceea ce face lanţul să meargă niţel câş pe vreo 4 pinioane. Îmi trebuie un ax mai scurt, probabil de 110 mm.
Într-o primă fază, am încercat să montez axul pedalier invers în cadru, fiindcă are conurile pătrate asimetrice ca lungime și am vrut să stea cu capătul mai scurt în partea dreaptă. Astfel, pot aduce plăcile mai aproape de cadru.
Dar braţul stâng nu intră suficient pe conul (drept al) axului, nici forţat cu "convingătorul". Cred că este un defect de fabricație al axului de 10 lei. Axul are filet exterior - fixarea braţelor se face cu piuliţă, nu cu şurub. Deoarece brațul pedalier stâng nu intră suficient pe ax, căpătâiul de filet care iese la iveală nu-mi permite să pornesc piuliţa pe el ca să "trag" braţul pe ax. Curios este că braţul stâng pățește problema asta doar pe capătul drept al axului. Braţul cu plăcile intră corect pe ambele capete ale axului. Sau sunt eu dobitoc şi nu am habar că pătratele sunt diferite din fabrică?!
În fine. Sunt păţit cu experimentarea pe tema axelor pedaliere (cumperi multe, ţi se potrivesc puţine). Ţin să evit durerea asta de cap. Astfel, vreau să înlocuiesc cuvetele şi axul cu un cartuş monobloc. Problema este următoarea:
Schimbând cuvetele cu altele noi pe filet englezesc, am constatat că au intrat mai greu după câteva ganguri. Abia după ce le-am forțat în cadru și m-am lovit de toate bubele astea am aflat de pe net că s-ar putea să am un cadru tip Raleigh, unde filetul monoblocului ale același diametru ca ăl' englezesc (BSC), dar are 26 spire pe țol față de 24. Uite ce zice și Sheldon Brown despre combinația BSC-Raleigh: (cuvetele vor înţepeni după numai câteva ganguri, iar cadrul are 71 mm...)
Țeava monoblocului este de aproape 71 mm, ceea ce pare să confirme standardul Raleigh. Din fericire, nu am distrus filetul din cadru după forţarea cuvetelor englezeşti. Doar l-am "repăsuit" cu ele vrând-nevrând, ceea ce deschide posibilitatea montării monoblocurilor pe filet BSC. Problema este că monoblocurile pe BSC au lungimi de 68 sau 73 mm, nu 71 mm...
În cele din urmă, ce mă fac? Ce monobloc pot monta? Pot pune monobloc de 68 mm care să suporte cei 3 milimetri lipsă? Sau pun monobloc de 73 mm şi-mi rămâne "cuveta" doi milimetri în afara cadrului?