Instalaţia electrică

Te supără vreun piston? Vreo roată? Vreo bujie? Doar n-or fi de capul lor! Postează aici şi ceata-ţi va sări în ajutor! Sau în cap...

Topic author
Paul

Instalaţia electrică

#1

Unread post by Paul »

Ca să funcţiuoneze, un motor pe benzină (MAS) are nevoie de curent electric. Pînă la punerea în funcţionare acesta este furnizat de o baterie de acumulatori, iar odată cu începerea funcţionării, şi-l produce singur prin intermediul alternatorului şi a instalaţiei aferente acestuia.

Curentul printr-o motocicletă circulă prin conductori. Sau cablu. Sau fire. Indiferent de denumire, e acelaşi lucru. CUrentul e...sarcina electrică purtătoare de putere. Se caracterizează prin tensiune şi intensitate.
Gîndiţi-vă la un furtun plin cu apă, în capătul căruia pui degetul. În interiorul lui se crează o presiune. În cazul curentului, aceasta este tensiunea.
Cînd iei degetul, apa va curge cu o viteză. Încazul curentului, aceasta se numeşte intensitatea.
Dacă vom pune furtunul la o elice de exemplu, să o împingă, aceasta se va numi putere, şi este produsul direct al tensiunii şi intensităţii (ce presiune are apa prin furtun înmulţit cu ce viteză are).
Tensiunea se măsoară în volţi, intensitatea în amperi şi puterea în waţi.

Un cablu mai gros va opune mai puţină rezistenţă trecerii curentului, la aceiaşi tensiune vom avea intensitate mai mică. Un cablu mai subţire va duce la creşterea intensităţii deci. De aceea se "prăjesc" cablurile, atunci cînd nu sunt alese adecvat.

Gîndiţi-vă la elicea menţionată mai sus. După ce apa a învîrtit-o, apa se poate întoarce la sursa de putere care a împins-o. Dar fără putere.
În electrică, asta se numeşte continuitate, sau masă. Adică curentul, pentru a asigura ideea de putere a sa, trebuie să fie pus la masă după consumator. Un bec primeşte plusul, sau puterea, puterea este consumată de filament, numai cînd are continuitate, trece.

De regulă, la instalaţia electrică se foloseşte culoarea roşie la plusuri principale, şi negru sau maro la masă. Alte culori, ca albastru sau galben, se folosesc la dibuirea rapidă a altor circuite: semnalizări, stop pe frînă, etc.

Ştim din experienţele fizice că printr-un conductor (sîrmă) mişcat printr-un cîmp magnetic (banalii magneţi) va apare un curent electric. Curent care bineînţeles, este propoţional cu cîmpul magnetic şi viteza cu care este mişcat conductorul.

1. Încărcarea

Alternatorul este piesa responsabilă şi/sau integrată, cu producerea curentului electric necesar atît instalaţie de aprindere, prin bujie, cît şi celorlalţi consumatori: lumini, bord, etc. Denumirea sa vine de la curentul alternativ produs (deoarece dinamul, cu magnet permanent, produce direct curent continuu).
Este format din trei înfăşurări de liţă de cupru de regulă, care ştim că se numesc bobine. Fiecare înfăşurare are un capăt liber adus la îndemînă. Înfăşurările astea, constructiv, sunt perfect cilindrice. Şi se numesc stator.
Prin mijlocul statorului se roteşte o altă bobină, numită rotor. Rotorul de regulă este antrenat de arborele motorului, ori direct ca la Ij şi Jawa, ori prin pinioane, ca la Dnepr. Rotorul este o înfăşurare ale cărei capete vin lipite la două sănii perfect circulare. Cînd se învîrte motorul, aceste sănii nu trebuie să aibă nici cea mai mică deviaţie radială.
Pe săniile astea vor culisa doi cărbuni. Bineînţeles care se uzează în timp şi trebuie schimbaţi.
Prin cei doi cărbuni va intra şi ieşi curentul care va magnetiza rotorul.

Alternatorul produce curent alternativ trifazic: fiecare înfăşurare a statorului va genera propriul curent, alternativ, fiecare fază.
Fiecare din cele trei capete, adică fazele, va fi adus la puntea redresoare.
Ce rol are? Va transforma curentul produs din alternativ, în continuu. Deoarece, dacă becurile din instalaţie pot funcţiona bine-mersi şi cu curent alternativ, bobina de inducţie responsabilă cu generarea scînteii, dar mai ales bateria de acumulatori produce şi înghite doar curent contiuu.
Puntea redresoare este formată din trei diode semiconductoare. De regulă sub forma unor pastile din material semiconductor. Adică imaginaţi-vă o bucată de cablu, la un capăt îi pui curent şi îţi va ajunge şi dincolo. acum întoarce cablul, pui curent dar nu mai ajunge dincolo! Puţin ilogic, nu? Însă aceasta există şi aceasta este pastila-diodă.
Deci fiecare din cele trei înfăşurări ajunge la puntea redresoare, care este formată din două jumătătăţi. Fiecare înfăşurare va avea asociate cîte două pastile-diode, care trebuie orientate cu feţele în aşa fel încît curentul ajuns la ele să meargă doar spre jumătatea de PLUS a punţii, faţa ailaltă fiind spre jumătatea de MASĂ a punţii. Dacă vreo pastilă "dă la masă" ori este orientată greşit ori este străpunsă, stricată, şi necesită înlocuirea ei.
Jumătatea de masă a punţii se pune ferm la masă, cadru, etc. iar jumătatea de plus, bine izolată de cadru, să nu dea la masă, va ieşi cu curent continuu, care merge obligatoriu cu un fir spre plusul bateriei pentru încăcarea acesteia, iar alt fir cu un plus spre contact, spre consumatori.

Bun. Dar alternatorul, neavînd magneţi permanenţi, este o piesă moartă. De unul singur, fără să fie comandat, nu produce curent. Deci trebuie comandat. Cum?
Trimitem curent printr-unul din cei doi cărbuni de care ziceam, celălalt find continuitatea (masa) Curentul trece, magnetizează rotorul, apar linii de cîmp, iar statorul prin cele trei înfăşurări va produce curentul alternativ. Curent de al cărui volum depinde de viteza cu care se învîrte rotorul.
Dar pe borna bateriei trebuie să ne ajungă o tensiune controlată: maxim 14,4 volţi. Cum facem să controlăm ca permament să avem aceiaşi tensiune pe instalaţie? Cu mici abateri.... o încărcare bună se consideră că e în regulă în plaja 13,8-14,4 Vcc. Aşadar tennsiunea asta relativ fixă, se controlează cu o cutiuţă mică, numită popula releu de încărcare. Rolul lui e să comande o tensiune anumită rotorului, prin ieşirea sa notată DAF. Trimite un curent absolut controlat de o valoare strict determinată, pentru ca statorul să scoată o altă valoarea strictă, care va fi redresată prin punte la o altă valoare strictă.
Releele de încărcare funcţionează în acest mod şi nu "taie" curentul peste o anumită valoare, cum se consideră popular şi profan.
Releul de încărcare electronic (numit de fapt regulator de tensiune) are forma unei cutii de chiblit mici şi negre, cu două urechi metalice de prindere care au rol şi de masă a acestuia. Din el iese un fir comparator, de regulă roşu, care se leagă direct pe borna de plus a bateriei. Rolul lui este să măsoare exact cît curent ajunge la borna bateriei ca să ştie cît să comande rotorului să producă alternatorul.
Ca să nu fie permanent sub tensiune, cînd motocicleta nu funcţionează, el este alimentat printr-un plus venit dn contact. Are şi o ieşire notată DAF sau DF care merge la unul din cei doi cărbuni ai saniei rotorului.

Desenat, ideea este următoarea
Image

2. Aprinderea

Amestecul carburant ajuns în interiorul cilindrului şi presat de piston, pentru a se transforma în energie activă, trebuie aprins. În cazul motocicletelor, echipate cu motor MAS (motor cu aprindere prin scînteie) se foloseşte o bujie.
Bujia este o chestie mică destinată să producă fulgeraşe. Adică scîntei, scîntei care să aprindă amestecul carburant. Bujia se montează prin filet, în capul cilindrului, într-un capac denumit chiulasă (chiulasa poate fi simplă, ca un capac, sau poate include mult mai multe, în funcţie de tipul de motor; dar asta face parte din discuţia pe segmentul de mecanică).
Bujia are deci un capăt înăuntru, format dintr-un electrod de înaltă intensitate, adică prin care va trece un curent extraodrinar de mare, şi un electrod de masă. Cînd vine curentul cel mare prin primul electrod va apare descărcarea electrică cu cel de-al doilea. Şi se formează scînteia.
Capătul dinafară a bujiei se împerechează cu un cablu gros, denumit fişă prin care circulă curentul de înaltă intensitate. Fişa pleacă din bobina de inducţie.
Bobina de inducţie este responsabilă cu crearea acestui mare curent care duce la descărcarea electrică. Este formată din două înfăşurări concentrice, separate şi scufundate în ulei inert, pentru a uşura răcirea lor. Înfăşurarea exterioară este mai puţină şi mai groasă, la unul din capete venind un plus de tensiune mică, cei 12 volţi nominali care circulă prin instalaţa electrică a motocicletei, iar la celălalt capăt venind contactul-întrerupător, sau platina.
A doua înfăşurare este mai subţire şi mult mai multă, unul din capete plecînd spre fişă.
Ce se întîmplă? în momentul în care platina este închisă, curentul, avînd continuitate (masă) trece prin înfăşurarea primară, formează linii de cîmp. În momentul în care ruptorul (platina) deschide, circuitul curentului este întrerupt, iar curentul care se află în bobină trebuie să se descarce pe undeva: prin inducţie trece în înfăşurarea secundară, care fiind mai mare, ridică tensiunea la valoare foarte mare şi prin fişă se va descărca în electrodul bijiei, care fiind în apropiere de electrodul de masă va forma scînteia.
Simplu şi eficient.
Ruptorul (platina) poate fi mecanic, comandat de un excentric şi avînd un timing perfect controlat, fie poate fi electronic, comandînd întreruperea bobinei.
Desenat:
Image
User avatar

schumydan
LVL 6
LVL 6
Posts: 46
Joined: 31 Jan 2013, 18:29
Been thanked: 1 time

Instalaţia electrică

#2

Unread post by schumydan »

cateva precizari, releul regulator de care zici este "de dacie", circuitul este aplicabil la auto si moto comuniste cu alternator doar ca tre sa pui si beculetul de control, la japoneze si scutere nu semana nici pe departe, acolo releul are incorporata si puntea redresoare in el si alternatorul este un fel de magnetou cu volanta magnetizata si bobinele fixe, fara excitatie
si deseneaza in puii mei schema aia cu aprinderea cum trebuie ca ai dus plusu la fisa de nu se mai intelege nimic
La Vita e Bella!
User avatar

burg_man
LVL 9
LVL 9
Posts: 95
Joined: 02 Feb 2013, 18:17

Re: Instalaţia electrică

#3

Unread post by burg_man »

S-a inceput bine detalierea negru pe alb a instalatiei electrice si a componentelor ei dar pe parcurs s-a omis niste treburi care mie imi face trebuinta.

de ex alternatorul....cu ceva timp in urma am cumparat unul de 12V-135 A, cu punte redresoare si releu incorporat, care releu al suspectez de nefunctionalitate.

1 cum pot verifica releul

2 pot pune unul oricare ar fi el? tinand cont de A-mperejul...puterea alternatorului? nu exista riscul de a fi prajit-ars? in cazul in care eu vreau sa incarc mai multe baterii deodata?

mi-ar fi de mare ajutor ceva scheme sau desene explicative cu privire la montaj (legaturi) intre rotor-stator-punte-releu-baterie-contact.

o sa revin si cu ceva poze cu alternatorul in discutie.

va multumesc.
User avatar

burg_man
LVL 9
LVL 9
Posts: 95
Joined: 02 Feb 2013, 18:17

Re: Instalaţia electrică

#4

Unread post by burg_man »

mari diferente nu ar fi intre schema pusa de Paul si ce am eu aici, numai ca de la puntea redresoare ies 3 fire, care cum sunt si ce rol au.
IMG_0886.JPG
IMG_0875.JPG
IMG_0880.JPG
IMG_0876.JPG

Topic author
Paul

Re: Instalaţia electrică

#5

Unread post by Paul »

Abia a treia poză e oarecum clarificatoare. Remarc:

- stânga - plusul mare produs care merge prin cablu gros la consumatori şi încărcare
- firul negru cred că e alimentarea releului. Releul de încărcare e posibil să fie ăla deştept care se auto alimentează în funcţionare. E bine, că dacă scoţi borna plus pe baterie, motorul continuă să funcţioneze, dacă scoţi borna minus motorul se opreşte - aşa îl verifici că funcţionează

dacă pui alt releu nu există riscul de a fi ars. El tot anumit curent trimite să magnetizeze. Încărcarea mai multor baterii este condiţionată de cantitatea de curent produs, cam câţi waţi scoate alternatorul
trebuie să urmăreşti unde faci bypass al releului original - din pozele tale, cu părere de rău nu pot înţelege multe.

Topic author
Paul

Re: Instalaţia electrică

#6

Unread post by Paul »

Nea Victore, poate ai mai văzut aşa ceva, puntea aia e cam greu de dibuit din poze.
User avatar

burg_man
LVL 9
LVL 9
Posts: 95
Joined: 02 Feb 2013, 18:17

Re: Instalaţia electrică

#7

Unread post by burg_man »

Paul » 02 Mar 2014, 07:47 wrote:Abia a treia poză e oarecum clarificatoare. Remarc:

dacă scoţi borna plus pe baterie, motorul continuă să funcţioneze, dacă scoţi borna minus motorul se opreşte

cam câţi waţi scoate alternatorul

din pozele tale, cu părere de rău nu pot înţelege multe.
1- in acelasi mod se manifesta si cel de pe IJ.

2 pe carcasa alternatorului scrie 12V-135 A

3- o sa scot puntea redresoare sa-i fac o sedinta foto si mai revin cu cateva poze.

Topic author
Paul

Re: Instalaţia electrică

#8

Unread post by Paul »

1 - dacă era cutia originală, aia cu diode imense, e normal
2- teoretic P=UxI în Curent continuu, deci Puterea este 12x135=1620 Waţi :O mi se pare mult dar nu imposibil
3- bine.
User avatar

burg_man
LVL 9
LVL 9
Posts: 95
Joined: 02 Feb 2013, 18:17

Re: Instalaţia electrică

#9

Unread post by burg_man »

puntea redresoare la jupiter 4 e sub sa pe aripa spate, nu stiu cat de imense or fi, instalatia e cea originala fara nici o modificare adusa, nu am avut probleme niciodata cu incarcarea sau ceva de genu.

poze....poate ajuta la elucidarea misterului.
IMG_0889.JPG
IMG_0887.JPG
IMG_0888.JPG
IMG_0892.JPG
IMG_0890.JPG
IMG_0893.JPG

Topic author
Paul

Re: Instalaţia electrică

#10

Unread post by Paul »

Aşa.
Cele 3 înfăşurari ale statorului vor veni la câte o legătură la mijlocul puntii de diode.
Puntea de diode şurubul subtire de masă şurubul gros de plus.
Aparatul de măsură pe continuitate . Verifica-l atingând ansele. Tiuie. Bun.
Mai întâi rotorul. Ansele pe sânii. Nu Tiuie ai găsit problema. Tiuie e bun.
Statorul combinaţie între două câte două fire. Tiuie bun nu Tiuie ai găsit problema.
Puntea diode plus ansamblu roşie pe fiecare din cele 3 fire. Ansa minus negru la plus ansamblu(şuruburi gros)Tiuie bun nu ai găsit problema
ansamblu negru la şuruburi subtire nu Tiuie bun Tiuie ai găsit problema ne
adică pui ansamblu roşie pe intrarea în diode. Dacă da la plus e bun o sa-ti arate o valoare de cam 525. Da câteodată nu Tiuie. De fapt aşa e bun o.
Şi nu da la minus atunci e străpunsă.
Asta e tot. Am scris de pe tel şi a cam ieşit o varza
User avatar

Cristi 57
In Memoriam
In Memoriam
Posts: 47
Joined: 02 Feb 2013, 16:05
Location: Bucuresti

Re: Instalaţia electrică

#11

Unread post by Cristi 57 »

Paule, mai trebe verificat si faptul ca infasurarile stator/rotor nu au pierderi rezistive catre masa! (vorba ta "bun" sau "ai gasit problema")
Post Reply