Bujia

Te supără vreun piston? Vreo roată? Vreo bujie? Doar n-or fi de capul lor! Postează aici şi ceata-ţi va sări în ajutor! Sau în cap...

Topic author
Marius
LVL 4,5
LVL 4,5
Posts: 29
Joined: 25 Feb 2013, 15:28

Bujia

#1

Unread post by Marius »

"Bujie - element cu rol de generare de scanteie, care aprinde amestecul combustibil.

Bujia se afla, de obicei, in chiulasa, in capul superior al cilindrului.
Constructiv, bujia este formata din doi electrozi izolati intre ei printr-un material ceramic. Prinderea in chiulasa se face prin intermediul unui filet. La partea superioara, bujia prezinta un conector metalic catre un cordon de alimentare cu electricitate.
Functional, la aparitia unei tensiuni electrice generat de catre Sistemul de Aprindere, intre cei doi electrozi situati in interiorul camerei de ardere are loc un arc electric care aprinde oxigenul din amestecul combustibil. Prin arderea amestecului combustibil se obtine energia mecanica necesara impingerii pistonului pe lungimea cursei sale de detenta.
Functionarea optima a bujiei are loc atunci cand partea inferioara a izolatorului are o temperatura in jur de 500…600 C cand se asigura asa-zisa auto curatire a bujiei (depunerile se ard). La temperaturi de peste 800 … 900 C ale izolatorului si ale izolatorului electrodului central au loc aprinderi secundare (preaprinderi) ale fluidului motor. In acest caz motorul pierde din putere si functioneaza cu batai. In unele cazuri aprinderea amestecului poate avea loc chiar in timpul aspiratiei, aparand „impuscaturi” in carburator si chiar pericol de incendiu.
Alegerea corespunzatoare este deci de mare importanta. Aceasta presupune cunoasterea valorii termice a bujiei, care reflecta capacitatea bujiei de a transmite caldura din camera de ardere catre mediul exterior.
Se deosebesc bujii calde, cu partea interioara a izolatorului mai lunga si bujii reci, cu partea inferioara a izolatorului mai scurta. Bujiile calde au valori termice mari. Valorile termice standardizate ale bujiilor simbolizarea veche, sunt: 99, 145, 175, 195, 225, 240, 260, 280, 310, 340, 360, 370, 400.
Prin utilizarea unor electrozi centrali cu miez de cupru si manta din nichel-crom se obtin o serie de avantaje. O astfel de bujie acopera un domeniu mai larg de valori termice (cel putin doua valori termice ale bujiilor normale). Aceste bujii numite si „super – termo – elastice ” asigura porniri mai rapide (la pornire intr-un timp scurt atinge temperatura de regim), iar la functionarea motorului in sarcina sau suprasarcina. Nu se supraincalzeste (miezul din cupru asigura un bun transfer al caldurii).
In functionare bujia trebuie sa reziste si la solicitari electrice, mecanice si chimice. Solicitari electrice apar din cauza tensiunilor ridicate 4…8 KV la regim normal si 11…15 KV la pornirea motorului rece. Solicitarile mecanice se datoreaza variatiei presiunilor gazelor din cilindrii, cat si variatilor si socurilor care apar in timpul functionarii. Bujiile sa fie astfel construite incat sa asigure etanseitatea la presiunea de functionare
."

Am deschis acest topic cu speranta de a afla si cu ajutorul vostru cum sa aleg o bujie in vremurile noastre cu atitea tipuri si coduri pe eticheta sau marcate pe produs. Adica se mai pot ele identifica ca bujii reci si calde si cum.

Tocmai am devenit fericitul nou proprietar al primei achiziti de pe forum (cred, sper), fantasticul Satyricon Dnepr choperit care m-a fermecat de la prima vedere.

Povestea lui ar fi mai lunga dar acuma as vrea sa rezolv o problema care se manifesta la el si anume ca distruge bujiile. Nu sint mare specialist in acest domeniu asa ca am nevoie de meditatii de la un profesor doi. Am tras oarecum concluzia ca imi trebuie o bujie calda, care sa functioneze bine in regimuri de temoeraturi ridicate din motorul racit cu aer.

Va multumesc anticipat
User avatar

owene
LVL 12
LVL 12
Posts: 295
Joined: 13 Feb 2013, 10:06
Been thanked: 4 times
Zodiac:
Age: 63

Bujia

#2

Unread post by owene »

E clar ca o sa te influenteze mitologia.

citeste intai si intai ce am scanat aici ca nu-s prostii
http://www.motociclism.ro/forum/index.p ... ?p=1593729

Dupa aia vezi ce cifra termica iti recomanda producatorul si cauti dinaia. O sa iti dau un tabel actualizat daca vrei.

Dupa care o sa ti se spuna tot felul de chestii - de bujii mai reci vara si mai calde iarna versus ce spune firma NGK ca o schimbare de treapta termica se face dupa un tuning care creste sau scade puterea per cilindru cu 25CP

Dupa care ramane sa te bati singur cu mitologia si cu bujiile pe care o sa le strici, multe sunt false si defecte din fabrica, sa gasesti o marca si model care merge bine si sa traiesti cu alea.

La mine acum Holy Grail este o metoda de testare a bujiilor in conditiile de presiune si rezistivitate din cilindru, dar sa si vad scanteia :-) fiindca am bujii care testate offline merg perfect, dar in cilindru pierd scantei. Si sunt frumoase si maronii sa le ia naiba.

Dupa ce te-ai lamurit un pic cum e cu bujiile reci si cu cele calde etc, poate explici si cum arata bujiile distruse si in ce sens, ce anume zici ca e distrus.

Bafta

Topic author
Marius
LVL 4,5
LVL 4,5
Posts: 29
Joined: 25 Feb 2013, 15:28

Bujia

#3

Unread post by Marius »

Sarumina de indrumare. explicatia teoritic clara. Dar practica, inteleg ca trebui sa o fac pe plielea mea la motorul...care este
Acuma ramine de aflat care tip de bujie, din varietatea ce se utilizeza (gasesc pe piata), este calda si care rece. una fata de alta, nu raportat la motor. La sinterom am inteles codificarea dar daca aleg sau gasesc alt tip(marca) si vinzatorul habar nu are de cartea asta. Cum voi sti sa aleg un Bosch sau un NGK.
Oricum am inteles ca voi lua doua tipuri diferit pt inceput sa verific care se comporta mai bine, cu speranta sa o nimeresc cu una din ele.

PS momentan am putut constata ca desi bujiile erau uzate (mai multe marci si cred ca si tipuri), dadeau scinteie, mergem in 2 cilindri la relanti, apoi in mers unu din cilindri incepea sa dea rateruri, avea cite o explozie daca acceleram motoru, daca reduceam iar mergem intr-un cilindru. Cam asa.

Bujia pistonului care dadea rateuri la mersul mai turat, la incercarea de scinteie cu ea scoasa, de fapt nu dadea scinteie. Adica inseamna ca amestecul se aprindea de la incandescenta? Iar ea era neagra la aspect. ciudat este ca probind mai multe bujii dastea uzate se defectau pe rind dar ba la cilindrul stg ba la dreptul. aceeasi bujie dadea scinteie pe fisa stg iar pe dreapta nu desi practic apoi alta bujie dadea pe ambele fise.

Pt inceput imi doresc sa am 2 seturi diferite de bujii noi pe care sa le incerc cu aprinderea reglata si carburatia asemea. dar inafara de Sinterom nu stiu sa aleg alta marca dupa codificarile proprii.
User avatar

owene
LVL 12
LVL 12
Posts: 295
Joined: 13 Feb 2013, 10:06
Been thanked: 4 times
Zodiac:
Age: 63

Bujia

#4

Unread post by owene »

cand faci proba de scanteie, bujia totdeauna la masa. Nu cred ca nu stii, dar daca nu faci, tragi o electrocutare si poti omora si bobina, ca scanteia tot va ajunge undeva la masa.

Cumpara 2 bujii noi Sinterom ca sunt cele mai ieftine(ce cifra termica ai???), nu-s proaste deloc, le reglezi si le pui pe ambele afara si incerci sa vezi daca ai scanteie la ambele in mod constant. Apoi le bagi in motor si mergi. Daca tii motor bun la relanti, ala e un regim foarte bogat, inegreste bujiile si se opresc. Nu e injectie sa compenseze din mers.

Topic author
Marius
LVL 4,5
LVL 4,5
Posts: 29
Joined: 25 Feb 2013, 15:28

Bujia

#5

Unread post by Marius »

Motorasul are citeva particularitati care ma incurca oarecum la calcul, si deci am sa improvizez putin, avind in vedere ca intervalul de valori sint maricele deci acoperitoare.

Prima particularitate este ca are pistoane de Oltcit
A doa am schimbat garnitura de chiuloasa din aluminiu de 1 mm cred cu cupru de 2 sau 2,5 cred

Motorul nu il am la mine asa ca din improvizatie mi-a iesit un K = cu 11,979. la care aleg un Sinterom 125, si daca as tine cont si de uzura as incerca si cu 145. Cred ca nu m-am abatut prea mult prin aproximarile facute. Proba am s-o fac cind ajung la el (motor) pe simbata.
User avatar

owene
LVL 12
LVL 12
Posts: 295
Joined: 13 Feb 2013, 10:06
Been thanked: 4 times
Zodiac:
Age: 63

Bujia

#6

Unread post by owene »

Cu cresterea grosimii de garnitura de chiulasa ai scazut destul compresia.
Cu pistoanele de Oltcit probabail merge bine dar inca 50CP nu ai obtinut asa ca cifra termica standard ar fi cea din care sa incepi tatonarea.
Tu stii, mie mi se pare foarte fierbinte ce ai ales tu.

Hai nipristii spuneti ce bujii sunt standard, ajutati-l pe om.

Topic author
Marius
LVL 4,5
LVL 4,5
Posts: 29
Joined: 25 Feb 2013, 15:28

Bujia

#7

Unread post by Marius »

am gasit si tabelul asta de echivalente tot cautind pe forumul paralel

http://trabitechnik.com/pages/2006/zuendkerzen.htm

si desi mie imi iese K < 60 prin alte discutii cica se mai folosete bujia cu valoarea termica de 240. Nu este prea rece valoarea asta?
User avatar

Cristi 57
In Memoriam
In Memoriam
Posts: 47
Joined: 02 Feb 2013, 16:05
Location: Bucuresti

Bujia

#8

Unread post by Cristi 57 »

Cu 240 am mers si eu, uneori la drmuri scurte mai ales toamna/primavara simteam nevoia de a schimba cu un 210 de exemplu - dar n-am facut-o niciodata(culoarea m-a convins ca nu este urgenta schimbarea - un maroniu mai negricios). Valoarea termica a bujiei este conditionata si de stilul de conducere, de reglajul carburatiei, etc

Acum ce am observat eu:
- daca faci distanta la electrozi la 0,5 multe probleme dispar(inclusiv cele 3 pedale in gol la pornire);
- culoarea scanteii influenteaza mersul motorului, reglajul carburilor, etc... culoarea scanteii cea mai buna este violet. Scanteia alba este prea rece, produce rateuri de aprindere caraterizate prin rateuri in carburi si evacuare, intreruperi si mers neregulat la relanti(sarcina mica), vrea sprituri si merge mai bine in sarcina mare. Scanteia rosie intarzie aprinderea, da un mers bun la turatii joase dar intrerupe la turatii mari(nu te lasa sa turezi motorul - te limiteaza).
- culoarea bujiei e cea mai buna diagnosticare a functionarii motorului, cel mai bun control(verificare vizuala aspect) al bujiei se face dupa un drum in plina sarcina;
- la schimbarea bujiilor se simte o usoara nevoie de recalibrare carburatie(aproape nimeni nu o face).
User avatar

AdrianS
Administrator
Administrator
Posts: 508
Joined: 26 Jan 2013, 20:16
Location: Bucureşti
Has thanked: 21 times
Been thanked: 3 times
Zodiac:
Age: 34
Contact:

Bujia

#9

Unread post by AdrianS »

Cele câteva manuale pe care le am pentru Nipru OHV recomandă bujii tip S14V, A14B (MT-11, MT-16), A8U cu distanţă 0,6 - 0,75 mm (scris A8У, pentru K-650, MT-9, MT-10). Am mai găsit şi alte valori mai puţin citibile sau relevante, chiar şi-aşa nu ştiu la cât ne ajută astea de mai sus, fiind mai mult standarde ruseşti şi nemţeşti.

Am încercat zilele trecute o pereche de bujii Sinterom 14 NP 21 pe al meu Nipru MT-10.36, cu distanţa dintre electrozi reglată din fabrică la vreo 0,5 mm. Motor proaspăt refăcut, instalaţie electrică nouă, sistem de avans centrifugal şi aprindere GoTronic.

Păreau să-i facă bine motorului, pornirea întotdeauna la prima pedală. Acestea două sunt din acelaşi set de patru bujii cumpărat de Marius pentru a sa Nipră. Pe două din ele le-am montat pe motocicleta lui: de data asta nu i le-a mai ars, ba chiar motorul părea să meargă mai bine. Înainte de aceste Sinteroame am avut o pereche de NGK BP6HS, sunt încă noi. Catalogul NGK spune că astea ar fi recomandate pentru "Dnepr 650". Le voi încerca ulterior şi-am să vă spun dacă reprezintă sau nu o alegere mai bună decât cele româneşti pe care le folosesc deocamdată.

Revin cu veşti mai târziu în săptămână, că deocamdată sunt din nou la Bucureşti.
User avatar

AdrianS
Administrator
Administrator
Posts: 508
Joined: 26 Jan 2013, 20:16
Location: Bucureşti
Has thanked: 21 times
Been thanked: 3 times
Zodiac:
Age: 34
Contact:

Bujia

#10

Unread post by AdrianS »

Bun. Marius, urechile ciulite! Dacă în postarea anterioară vorbeam mai mult din cărţi, acum am concluzii trase din proprie experienţă şi mulţi nervi.

După ce Arkadi mi-a făcut o fiţă magistrală chiar în noaptea de dinaintea plecării la Sâmbăta de Sus şi s-a gândit să meargă foarte prost, am crezut că cine ştie ce bulibăşie s-a mai întâmplat prin maţele motorului meu. Înarmat cu o bobină de schimb şi cu nervi / speranţe multe, am găsit prin curte la Comana şi vreo câteva bujii mai ruginite ca paloşu' lui Gruia. "Hai să le iau", am zis eu neîncrezător, oarecum împins de la spate de Cicloburu.

Normal că tocmai cu acele două ruginituri a pornit şi funcţionat apoi Arkadi al meu de ziceai că nu-i adevărat! Le-am montat ieri după-amiază şi n-a mai întrerupt, n-a mai mers aiurea, nimic. E drept, nici n-am mers mai mult de câteva ture în jurul blocului după treaba asta, dar am fost mai preocupat să-mi dau palme decât să mă duc la plimbare.

O cvasi-concluzie este că Arkadi mi-a ars până acum un număr de bujii: NGK-urile despre care postasem anterior au început să dea scânteia aiurea, iar cele câteva Sinterom-uri şi Brisk-uri pe care le-am avut s-au prostit şi ele. Toate bujiile din trusa mea de scule aveau cifra termică 240. Cât or merge cele montate acum nu ştiu, dar sunt tot de 240 şi mă aştept să-mi facă fiţe după o vreme de mers cu motorul încins bine.

Am studiat azi-noapte problema: conform spuselor lui Aleko de pe motociclism.ro, Niprului îi stă în obicei vara să cam ardă bujiile de 240. Din pricina asta, omul recomandă utilizarea unor bujii un picuţ mai reci, respectiv având cifra termică 260. Echivalentul Sinterom îl reprezintă bujiile 14NP24, prin comparaţie cu 14NP21 (240).

Am înţeles că singura problemă este că bujiile Sinterom 14NP24 nu prea se mai găsesc pe piaţă, motiv pentru care pasămite ar trebui făcută comandă direct la Cluj. Însă, la 5 lei TVA inclus preţul pe bucată şi un minim de patru pachete a câte patru bujii pe comandă, să zicem că nu ar fi un demers imposibil. :)

Am găsit informaţia asta pe acest topic de pe motociclism.ro, din care mi-am permis să extrag şi două postări ale amintitului Aleko:


14NP24 este bujia ideala la Nipru 650/750, Ural 650/750 si K750/M72 etc. 14NP27 are scrisa pe ea ca este pt Trabant si 2T in general, dar cel mai bine pt bujii alegem cifra termica pt fiecare model.

Avem un interval necesar la bujii intre temperatura de autocuratire de calamina 500 si cea de autoaprindere (ardere detonanta - regim supersonic) 850 grade Celsius.
Bujia calda are izolatorul lung incalzindu-se mai puternic de la ardere, dar inmagazinand mai multa caldura se curata mai usor dar poate genera regim detonant (autoaprindere).
Bujia rece are izolatorul mai scurt, se incalzeste mai putin dar astfel nu inmagazineaza multa caldura pentru o ardere la temperatura cat mai mare. Deci se curata mai greu de calamina (mai ales la 2T)
Pe masura ce compresia, astfel temperatura in camera de ardere a crescut, s-a trecut la bujii din ce in ce mai reci.

Cifra termica creste pe masura ce bujia e mai rece (izolatorul scade in suprafata expusa).

Astfel la 4T BMW R 23 si BMW R 61, R 71, cu raport de compresie sub 6 avem bujii recomandate cu cifra de 175.
La M72 primele modele cu compresie mica 205. La cele moderne cu benzina moderna, cu garnituri de chiulasa subtiri 240, 14NP21.
La BMW R51, R66 cu rapoarte in jurul a 6,5 avem bujii recomandate cu cifra de 225, 240. SInterom 14NP18/14NP21
La Nipru, Ural 650 in jur de 7 - 240, 260 14NP21/14NP24
La Nipru cu pistoane bombate si Uralele 750 rapoarte de peste 8 - intotdeauna 260 Sinterom 14NP24- echivalentul NGK BP7HS.
La Nipru si Ural vara cand vezi ca-ti arde bujia 14NP21/ Brisk N15YC/ (bujii de Dacie) pui Sinterom 14NP24.


AWO -225 - Sinterom 14NP18
CZ 175 bujie cat mai calda
CZ 250 - 14NP18
Ij 56 - 14NP18
Ij Planeta - iarna 14NP18, vara 14 NP 21
MZ RT 125 - 14NP18 , si MZ BK 350, probabil toate MZ-urile "gat de lup".

multumim dlui inginer Mayer si cartii sale Manualul Motociclistului, ed Tehnica, 1957

Am să umblu azi pe la vreo două magazine ca să văd dacă găsesc ce-mi trebuie. Vă ţin la curent!
Post Reply