Pagina 1 din 1

Motor BMW R100RT (1983)

Scris: 07 Oct 2018, 09:15
de luca.stere
La rugamintea unui prieten pe care nu puteam sa-l refuz (lipsa de timp) incep reconditionarea unui motor de BMW R100RT din 1983. Motorul a avut o problema care a necesitat schimbarea carterului si a unui cilindru, in rest totul este bun la acest motor. Cu ocazia asamblarii pieselor dintr-un carter in celalalt se vor remedia si alte probleme daca acestea exista. Noul carter cumparat de pe ebay este in stare perfecta, va trebui doar sa-l spal din nou pt a ma asigura ca nici un canal de ungere nu este obturat:

Imagine

Imagine

Imagine\

Imagine

Re: Motor BMW R100RT (1983)

Scris: 13 Oct 2018, 20:02
de luca.stere
Carterul spalat, totodata am verificat si canalele de ungere cu ulei:

Imagine

Introducerea cuzinetului de palier spate al arborelui cotit, o operatie care trebuie facuta cu grija deoarece nu detin un SDV cu care sa efectuez presarea cuzinetului in carter. La aceasta operatie m-a ajutat foarte mult presa hidraulica cu ajutorul careia am scos si am introdus in noul carter cuzinetul fara sa-l deformez:

Imagine

Imagine

Imagine

Re: Motor BMW R100RT (1983)

Scris: 13 Oct 2018, 20:21
de luca.stere
Arborele cotit, este in stare perfecta la cota standard, nu are uzura nici macar o sutime de milimetru:

Imagine

Cuzinetii de joc axial:

Imagine

Imagine

Palierul fata ce contine si cuzinetul:

Imagine

Imagine

Arborele montat:

Imagine

Imagine

Imagine

Re: Motor BMW R100RT (1983)

Scris: 17 Oct 2018, 05:58
de luca.stere
Acest motor are are la exterior doua dopuri care astupa canalele principale de ungere, sunt foarte utile pentru verificare si curatare cand faci o reparatie ampla:

Imagine

Imagine

Imagine

Imagine

Re: Motor BMW R100RT (1983)

Scris: 04 Noi 2018, 16:23
de luca.stere
Am trecut la montarea distributiei, piesele se afla intr-o stare perfecta si nu au nici un pic de uzura:

Imagine

Imagine

Imagine

Imagine

Imagine

Imagine

Imagine

Imagine

Imagine

Re: Motor BMW R100RT (1983)

Scris: 24 Mar 2019, 16:06
de luca.stere
Montarea capacului de distributie, pe exterior a fost sablat cu sticla:

Imagine

Rulmentul de pe arbore pt sustinerea rotorului de alternator:

Imagine

Imagine

Garnitura capac distributie:

Imagine

Simering distributie marca Corteco:

Imagine

Imagine

Rotorul alternatorului si aprinderea electronica:

Imagine

Simering volanta marca Corteco:

Imagine

Imagine

Imagine

Flansa intermediara a volantei, pe aceasta etanseaza simeringul iar in interior are un oring pt a etansa pe arbore:

Imagine

Montarea volantei, desi se poate monta in mai multe pozitii aceasta treabuie asezata in pozitia in care semnul OT corespunde cu pozitia pistoanelor in punctul mort superior:

Imagine

Imagine

Imagine

Imagine

Re: Motor BMW R100RT (1983)

Scris: 18 Aug 2019, 00:40
de AdrianS
@luca.stere, ți-a rămas cumva un modul de aprindere (senzorul hall) din reparația asta?

Re: Motor BMW R100RT (1983)

Scris: 18 Aug 2019, 14:35
de luca.stere
Nu va ramane, reparatia inca nu e gata din cauza "de client" dar nu avea probleme cu aprinderea. Senzor Hall poti cumpara de la Bardi Auto cod piesa HÜCO-HITACHI (HC138154) pret 150 lei sau poti incerca pe codul de Honeywell 2AV54 dar numai in Occident. Problema e ca va trebui sa te chinui sa-l prinzi in suport.

Re: Motor BMW R100RT (1983)

Scris: 18 Aug 2019, 16:00
de AdrianS
luca.stere scrie:
18 Aug 2019, 14:35
[...] Senzor Hall poti cumpara de la Bardi Auto cod piesa HÜCO-HITACHI (HC138154) pret 150 lei [...]
Pfai, ce pont mișto! Mulțam, voi căuta. Nu găsisem la noi.

Știam de Honeywell 2AV54 și de corespondentul Siemens HKZ101, care se vinde sub diverse forme pe eBay și pe AliExpress în zona de 16-25 $. Cele mai ieftine au un preț bun, însă vin tocmai din China și mă aștept la un termen de livrare de cel puțin o lună.

Nu vreau să-ţi răpesc subiectul, însă cred că-i util să menţionez această listare bulgărească de pe eBay, care spune că senzorul ar mai fi produs pe următoarele coduri echivalente:
  • Volvo 1346792-3
  • Hüco 138152 (alt cod decât cel menţionat de tine?)
  • Facet 8.2722
  • Bremi 16522
  • Intermotor 14011
  • Vemo V95-72-0038
luca.stere scrie:
18 Aug 2019, 14:35
[...] Problema e ca va trebui sa te chinui sa-l prinzi in suport.
Cât despre suport, deja m-am încumetat să-mi fac loc în el şi să dau jos niturile vechiului senzor:
senzor-hall-r100rt-resize.jpg

Re: Motor BMW R100RT (1983)

Scris: 19 Aug 2019, 05:51
de luca.stere
Dar ce s-a intamplat de ai umblat la senzori? Modelul asta pica destul de greu... nu-i rau sa-i schimbi pt ca-i pui noi si nu mai ai treaba cu ei toata viata.

Re: Motor BMW R100RT (1983)

Scris: 23 Aug 2019, 00:37
de AdrianS
luca.stere scrie:
19 Aug 2019, 05:51
Dar ce s-a intamplat de ai umblat la senzori? Modelul asta pica destul de greu... nu-i rau sa-i schimbi pt ca-i pui noi si nu mai ai treaba cu ei toata viata.
Am rămas fără scânteie pe amândoi cilindrii simultan. S-a întâmplat în mers, a doua zi după ce l-am înmatriculat și scos "în lume", într-adevăr pe-o zi toridă (am luat spaima caniculei de când cu bobine fripte la Nipru). Ulterior am constatat că pornea și funcționa rezonabil timp de vreun minut după pornirea la rece, măcar la ralanti. Mai ales după acel prim minut de funcţionare, turarea motorului se lasă cu rateuri și scăderea rapidă a turației, eventual până la oprirea motorului:
https://youtu.be/fo3pnlIL_4g

M-am gândit că ar fi bobina de vină. Măcar la testul multimetrului am constatat că este în parametri1. Astfel, mi-am îndreptat "speranţele" împotriva aprinderii electronice2. Plecând de la spusele acestui domn pe YouTube, "airhead"-urile BMW din perioada asta au același modul de aprindere electronică precum unele modele Volkswagen, Audi, Seat și Porsche:
https://youtu.be/y-gPtdlLGR4

Am găsit un modul de aprindere compatibil (Trucktek 07.17.013), care are aceeași mufă. Totuși, deși dădea scânteie, aceasta era slabă și motocicleta nu a pornit. În plus, emitea un țiuit slab care se putea auzi uneori cu motorul oprit și contactul pus. Nu m-am lămurit dacă-i normal.
modul aprindere.jpg

Postez aici o listă cu celelalte module de aprindere echivalente pe care le-am găsit, în caz că ne va interesa pe vreunul cândva:
► Show Spoiler
În tot cazul: mi-am zis că modulul este incompatibil și mi-am mutat suspiciunile pe senzor. Ieri am schimbat senzorul3 și am aceleași simptome, poate chiar mai rele decât în configurația inițială: pornește, dar nu reușesc să trec de ralanti, că-mi taie imediat scânteia. Confirm comportamentul ăsta și cu o bujie scoasă (și dată conștiincios la masă). Încep să cred că modulul şi senzorul nu erau piesele vinovate, deşi nu-mi pare rău de senzorul "împrospătat" cu ocazia asta.
IMG_20190820_165230.jpg
Noul senzor Hüco-Hitachi HC138154 în stânga.
IMG_20190820_165512.jpg
Probă înainte de nituire.
IMG_20190820_165524.jpg
Noul senzor se aşează perfect în găurile piesei vechi.

Aşa că m-am întors la suspectarea bobinei. Aş vrea să o testez înlocuindu-o cu alta cât de cât asemănătoare-n parametri. De unde fac rost de o bobină dublă - eventual cu titlu de împrumut - care să nu spargă buzunarul şi cu care să-mi verific bănuiala? :help:

-----------------
1Pare comportament clasic de bobină pârlită. Bobina mea este un Bosch 0-221-500-203, cu 0,5 ohmi în primar şi 12,4 Kohmi în secundar.

2Am cel mai nou model de aprindere electronică, un Telefunken 12-14.1 244 477, cu scris turcoaz şi emblema BMW.

3Am găsit senzor Hüco-Hitachi HC138154 cu 117 lei - livrat a doua zi - la SC Cavar L&I Impex SRL ("Cavar Piese Auto") pe Str. Moşoaia 58-60, Sect. 4, Bucureşti. 0755087971 şi 0748202043.