Stii cum trageau bateriile navale dupa o alta nava? un foc peste ea, una mai aproape, o triangulau si apoi ii dadeau in cap. Asta facem si noi, de aia nu m-as hazarda sa zic: releul! Ca mai sunt niste sanse sa fie altceva, dar in jurul lui, si sa arunci cu banii.
daca faceai si restul masuratorilor, ce bine era. Puteam sa zic daca e releul dus sau numai nu are masa. Ia fa tu si restul lucrurilor,
Daca as fi eu acolo as face asa:
- imprumut totusi un multimetru functional. N-ai scula, nu faci treaba.
- as masura tensiunea imediat dupa diode si apoi pe + baterie. Trebuie sa fie la fel. Daca nu-i la fel, nu-i bine.
- m-as uita la tensiunea pe care am masurat-o dupa baterie. Cat e? Aia de la baterie spune ca ai o baterie buna. Faptul ca ai ajuns lent la 13V ma baga in banuieli. Cu excitatia direct prin bec de 21W tensiunea nu creste lent. Tu ti-ai pus problema racirii motorului deci a crescut cam prea prea lent. Daca bateria era descarcata tare, mai credeam, dar 12.7V pe baterie e descarcata fix cat a tras demarorul odata, cu bec sare la 15V in 15s - max 30 secunde.
- as masura diodele, una cate una. crescand tensiunea lent, ma gandesc ca ori e contact imperfect intre D+ diode si Baterie +, ORI poate daca o fi dusa vreo dioda din punte, D+ e mai scazut decat normalul. Si atunci fac si eu pe paranoicul: daca releul e bun, simte tensiunea scazuta si da un DF prea mare sa compenseze, si asta magnetizeaza, aiureste senzorul? Desi conform primului meu scenariu ala cu protectia la supratensiune daca ai supratensiune atunci un releu bun nu mai da DF ci il scade - dar scenariul asta trebuia sa mi-l confirmi/infirmi cu o masuratoare de tensiune _pe circuit_. Oricum o iau, diodele se pot masura usor cu multimetrul, masuratul e moca, eu as face treaba asta.
- as masura continuitate intre masa releului si masa motocicletei. Sa ma asigur ca nu are masa flotanta.
Acum sa ma leg si de partea cu becul sa rationez informatia "cand se stinge becul"( Igor Cobileanski: Cand s-a luat lumina:
https://youtu.be/Xijpl2izXa8). Becul ala e legat intre + dupa contact, si releu. Pui contactul, prin bec curge curentul de excitatie initiala, f. mic, ai vazut ce putina excitatie ai cu becul de 10W, ala e de 4W de obicei. Dar e suficient ca sa amorseze alternatorul care produce un pic, releul ii creste excitatia si tot asa, pana alternatorul produce tensiunea nominala. Atunci cele 3 diodute produc 12.7V cat ai si pe baterie, becul fiind legat intre doua puncte cu aceeasi tensiune, are 12.7-12.7=0V pe el si se stinge. Asta e bine stiut. La o incarcare buna, releul isi ia excitatia din puntea mica de 3 diode, si isi vede de treaba linistit. Ce se intampla daca releul e idiot si diodele produc 17V de exemplu? pai beculetul ar trebui sa se aprinda din nou, ca are 17V -12V = 5V pe el, doar ca curentul din el curge acum invers, SPRE contact, unde ai 12.7V ca e cat are bateria. Ori nu ai observat asta, ca scanteia pica instant, ori nu face. De ce?
Esti pe vapor, ai tras o salva, ai dat-o peste deci stii ca vaporul advers este intre punctul ala si tine. Trebuie sa mai tragi 2-3 focuri de masurare altfel nu ai de unde, degeaba ma pui sa fac scenarii. Ai vazut ca am imaginatie bogata :-)) Dar fara masuratori, doar indrug povesti aici.
Poate la final va fi releul si Ivan o sa spuna "v-am zis eu din prima" dar macar stii ca prin masuratori ai redus posibilitatea sa fie altceva. Posibilitatile alea acum nu sunt fix zero, si daca dai banii pe un releu in loc sa cureti niste oxid, sau mai rau, ceva a bulit releul, il pui pe cel nou si il bulesti si pe ala? Ai fi vrut sa faci niste masuratori moca?