Bobină japoneză pe Nipru

Te supără vreun piston? Vreo roată? Vreo bujie? Doar n-or fi de capul lor! Postează aici şi ceata-ţi va sări în ajutor! Sau în cap...
User avatar

Topic author
AdrianS
Administrator
Administrator
Posts: 508
Joined: 26 Jan 2013, 20:16
Location: Bucureşti
Has thanked: 21 times
Been thanked: 3 times
Zodiac:
Age: 34
Contact:

Bobină japoneză pe Nipru

#1

Unread post by AdrianS »

După lupte seculare ce-au început astă-primăvară şi abia le-am pus capăt acum vreo două săptămâni... în sfârşit merge!!! Şi ce bine merge, tată!...

Treabă probată şi dovedită: Niprul funcţionează şi cu bobina de inducţie arsă! Sau mai bine zis va merge numai în şuturi magistrale, dar măcar pe mine aşa m-a dus Arkadi din Bucureşti până-n Sighişoara! Însă după calculele mele făcusem de mult mia de kilometri de când mergeam cu bobina împuşcată (plus multe alte mii de mers prost tot din cauză de bobină, cum vă voi explica în continuare) şi habar n-aveam că ea era de vină. Nu mai ştiam ce să-i fac: îmi prăpădea şi bujiile una-două. Numai după ce-am schimbat (a se citi „ars”) trei bobine sovietice în juma’ de an, de-alea înfăşurate la mână (inclusiv una mai pricopsită, vezi doamne varianta post-sovietică pe care-o vâră ucrainenii de la cooperativă în kiturile de aprinderi electronice cu senzor pentru Nipru şi Ural), m-am hotărât să-i fac motocicletei un upgrade.

Printr-un noroc chior am descoperit că bobina de inducţie cu două ieşiri marca Nippon Denso de pe motocicletele Suzuki GSXF / GSXR (modelele fabricate până-n 1992) se potriveşte LA MARELE FIX în locul bobinei originale. Pur şi simplu o pui în locul celei ruseşti, ai strâns-o-n cele două şuruburi şi cu asta basta, nu trebuie să modifici nimic. Găurile ei de prindere sunt la aceeaşi distanţă una de cealaltă ca găurile bobinei originale. Ba mai mult, corpul bobinei japoneze pare să fie mai mic în diametru decât cealaltă, aşadar intră fără nici un fel de probleme..
DSC_6446.jpg
Cel mai bine ar fi să montaţi bobina invers faţă de cum vedeţi în poza de mai sus, mai exact să vă iasă fişele din bobină înspre partea cu pedala de pornire a motorului. Asta ca să aveţi mai mult loc să-nfigeţi papucii „mamă” pe bornele plus şi minus ale bobinei. Se pare că acele două picioruşe turnate-n capacul de distribuţie – cele pe care se prinde bobina – sunt poziţionate oarecum excentric, spre partea dreaptă a motorului cum te uiţi la el din faţă. În cazul meu am fost nevoit să tai cozile papucilor pe care-i pusesem pe fire şi să lipesc direct firele perpendicular cu letconul pe papucii propriu-zişi. În felul ăsta am obţinut doi papuci mult mai scurţi şi am avut loc să-i conectez pe bobină fără să lovesc în peretele capacului de distribuţie.
DSC_6448.jpg
De remarcat că eu am pe motocicletă sistemul original cu platină şi avans centrifugal (se cam zăpăceşte la turaţii mari, dar na, om vedea pe viitor ce-i facem şi ăstuia), combinate cu o aprindere electronică GoTronic în locul condensatorului original. Aprinderile astea se găsesc ieftin cam pe la orice magazin cu piese auto, costă cam 40 lei bucata şi e vorba de o cutiuţă roşie cu un LED într-o parte. Foarte util LED-ul ăsta pentru reglat avansul static.
DSC_6449.jpg
Totodată aveţi în vedere că aceste motociclete Suzuki au motoare-n patru cilindri, aşadar fiecare motocicletă are câte două bobine de inducţie. Una din ele (parcă cea pentru cilindrii 2 şi 3, nu mai ţin minte) are două fişe luuungi, suficient de lungi cât să ajungă la ambele bujii ale motorului de Nipru. Va trebui să-i faceţi o buclă de 180 grade uneia din fişe, fiindcă amândouă ies în aceeaşi direcţie din bobină, iar noi avem motor boxer. Cealaltă bobină (cilindrii 1 şi 4 parcă) are o fişă lungă şi una scurtă, pe care va trebui s-o-nlocuiţi. Nu-i mare scofală, trebuie întâi manevrate cu grijă cele patru urechiuşe de strângere ale clipsului care ţine fişele înfipte-n bobină, apoi cu foehnul sau cu un pistol de căldură încălziţi capetele dinspre bobină ale fişelor ca să le puteţi smulge mai uşor. Am impresia că-s lipite cu ceva silicon. Fişele în sine sunt cu miez de cupru, fără rezistivitate sporită, iar pipele Nippon Denso se-nlătură uşor prin deşurubare, ca să puteţi strecura fişele prin găurile prevăzute ad-hoc în capacul de distribuţie al Niprului.

Totuşi, acestor bobine pricopsite le lipsesc eclatorii. Bobina originală sovietică îi are acolo, daţi la masă, ca două tăbliţe în formă de săgeată, fiecare stând lângă una din cele două borne tip regletă de care se leagă fişele. Pe lângă celelalte roluri pe care le joacă, eclatorii protejează bobina când se-nlătură una din (sau ambele) fişe în mersul motorului, preluând scânteia ce ar fi trebuit să ajungă la bujie. Treaba asta cam înlătură şi riscul de a te trezi cu vreo zece mii de volţi prin degete când scoţi o pipă ca să te joci de-a reglatul carburatorului pe celălalt cilindru.

Chiar şi fără eclatori, aceste bobine japoneze nu par să fie chiar atât de sensibile la înlăturarea unei fişe în mers. Am deconectat la un moment dat din greşeală una din fişe în timp ce motorul mergea şi nu am reuşit să ard bobina. Fiţi totuşi cu băgare de seamă. Dacă vă dă prin cap să perforaţi nişte orificii în capacul din aluminiu al aprinderii ca să se răcească bobina mai bine pe timp de vară, n-ar fi rău!

În ceea ce priveşte rezultatele propriu-zise, al meu Nipru MT-10.36 fabricat în 1979 nu a mers NICIODATĂ ATÂT DE BINE până acum! Cu bobinele sovietice n-aveam niciodată ralanti, mi se bâlbâia când plecam de pe loc, tuşea când să depăşesc şi eu vreo Dacie, consumul era tot timpul mare, bujiile mi le prăpădea aproape zilnic şi aşa mai departe. Acum NU MAI EXISTĂ rateuri. Exact diferenţa de la negru la alb ca-n reclamele la detergenţi. Ralantiul este acum dulce ca mierea de albine şi ritmat ca tobele lu’ Ţăndărică. Nu se mai bâlbâie nici măcar dacă încerc să accelerez de la turaţii foarte mici (mult sub ralantiul normal, nu este însă recomandat).

Aşa că neapărat să vă căutaţi bobină japoneză! Am zis!

s@rpe
LVL 2,5
LVL 2,5
Posts: 9
Joined: 02 Feb 2013, 17:46
Location: A place from nowhere....
Has thanked: 1 time

Re: Bobină japoneză pe Nipru

#2

Unread post by s@rpe »

O mica completare: bobinele de Suzuki Bandit 600/1200 sunt identice cu cele de GSXF!

Paul

Re: Bobină japoneză pe Nipru

#3

Unread post by Paul »

Mda bre, cînd fierele astea sunt pe moarte aţi descoperit şi voi...

O descoperire, cum am zis, EPOCALĂ!
User avatar

cicloburu
LVL 10,8
LVL 10,8
Posts: 197
Joined: 28 Jan 2013, 12:09
Location: București
Been thanked: 1 time
Zodiac:
Age: 51
Contact:

Re: Bobină japoneză pe Nipru

#4

Unread post by cicloburu »

AdrianS » 23 Dec 2013, 22:02 wrote: Printr-un noroc chior...
Am zis!
De ce nu povestești matale că norocul ăla chior era la mine de aproape un an și jumate, trimis de Șarpele însuși, dar mereu priveai bobina aia ca pe ceva „spurcat” :P !
Hai, povestește și partea asta cu „marea descoperire”! :thumbsup:
User avatar

ursu gunoier
LVL 7,5
LVL 7,5
Posts: 64
Joined: 18 Mar 2013, 18:02
Location: Mogosoaia Ilfov

Re: Bobină japoneză pe Nipru

#5

Unread post by ursu gunoier »

Salut!

Te rog mentioneaza si ohmajul bobinelor japoneze deoarece Gotronicul recomanda clar a nu se monta decat pe bobine cu ohmaj de minimum 3 ohm si peste. Pericol de supra incalzire!. Chiar am discutat cu domnul Gotronic de curand la telefon pe tema asta.
User avatar

Topic author
AdrianS
Administrator
Administrator
Posts: 508
Joined: 26 Jan 2013, 20:16
Location: Bucureşti
Has thanked: 21 times
Been thanked: 3 times
Zodiac:
Age: 34
Contact:

Re: Bobină japoneză pe Nipru

#6

Unread post by AdrianS »

ursu gunoier » 24 Dec 2013, 11:40 wrote:[...] Te rog mentioneaza si ohmajul bobinelor japoneze deoarece Gotronicul recomanda clar a nu se monta decat pe bobine cu ohmaj de minimum 3 ohm si peste. Pericol de supra incalzire! [...]
N-am reţinut valoarea exactă fiindcă părea să fluctueze pe multimetru, dar îmi citea vreo 5 Ω. Între 4,8 Ω şi 5,3 Ω parcă ţin minte că-mi dădea. În orice caz, peste 3 Ω! Ia s-o măsoare Ovidiu pe-a lui, că tot o are la-ndemână!
cicloburu » 24 Dec 2013, 11:25 wrote:
AdrianS » 23 Dec 2013, 22:02 wrote: Printr-un noroc chior...
Am zis!
De ce nu povestești matale că norocul ăla chior era la mine de aproape un an și jumate, trimis de Șarpele însuși, dar mereu priveai bobina aia ca pe ceva „spurcat” :P !
Hai, povestește și partea asta cu „marea descoperire”! :thumbsup:
Ăsta-i felul tău de-a te da mare că la bobina ta mă holbam când mi-a picat fisa, nu? :P Aşa-i, trăiască s@rpe că ţi-a vândut bobina aia! Ba chiar c-ar mai fi stat ea mult şi bine la tine pe raft fără să dea idei epocale unui dăştept ca subsemnatul! Atâta tot că - în seara-n care, la tine-n vizită fiind, m-am hotărât s-o compar cu bobina rusească pe care-o aveam în trusa lui Arkadi ca piesă de schimb - tu ai făcut clătite. Sau greşesc? Oricum, cert este că eram sub influenţa unui recent consum de clătite. Şi cum clătitele îmi sporesc întotdeauna nu doar inteligenţa, ci şi viteza ei, atât mi-a trebuit ca să pun totul cap la cap! :P Mi-a luat "doar" un an jumate!

Tu oricum stăteai şi stai în continuare bine-mersi cu sistemul de două bobine de Trabant pe 6 V înseriate, fiecare legată la câte-o bujie. Dar deh, ai remarcat tu că lenea-i cucoană mare şi că mai mult mergi cu bobinele târşâite de asfalt decât să le strângi colierele :P, aşa că te-ai hotărât să faci rost de bobină japoneză. Poate pedigree-ul s-o convingă să cadă mai rar!

Mărturisesc că fisa pică mai greu când umbli cu bobine noi şi totuşi motoretu' merge prost. Păi dar ajunsesem să suspectez şi presiunea atmosferică, numa' bobina nu!

s@rpe
LVL 2,5
LVL 2,5
Posts: 9
Joined: 02 Feb 2013, 17:46
Location: A place from nowhere....
Has thanked: 1 time

Re: Bobină japoneză pe Nipru

#7

Unread post by s@rpe »

Bobinele in cauza au 2-4 ohm pe primar! secundar 30-40 kohm! Bobinele astea au fost montate pe japoneze cu aprindere pe tranzistori (TCI), iar cele noi pe condensatori (CDI) au rezistenta pe primar mai mica! Acelea nu sunt bune de folosit pe comunistele astea!

Paul

Re: Bobină japoneză pe Nipru

#8

Unread post by Paul »

Bun, bobine tocmai am comandat.

Acuma... de carburatoare, poate cineva împărtăşi vreo experienţă?
User avatar

ivan pedala
In Memoriam
In Memoriam
Posts: 199
Joined: 30 Jan 2013, 17:35
Location: Bîlteni
Has thanked: 28 times
Been thanked: 16 times
Zodiac:
Age: 62

Re: Bobină japoneză pe Nipru

#9

Unread post by ivan pedala »

Da de tobe nu zici nimic?! Stau cu ele facute pachet si asteapta adresa si data ca sa plece spre Moldova. :P
User avatar

Topic author
AdrianS
Administrator
Administrator
Posts: 508
Joined: 26 Jan 2013, 20:16
Location: Bucureşti
Has thanked: 21 times
Been thanked: 3 times
Zodiac:
Age: 34
Contact:

Re: Bobină japoneză pe Nipru

#10

Unread post by AdrianS »

Paul » 21 Ian 2014, 10:37 wrote:Acuma... de carburatoare, poate cineva împărtăşi vreo experienţă?
Eu sunt în proces de adaptare a unor carburatoare Keihin pe Arkadi, luate ca baterie de patru carburatoare înseriate de pe o Honda Fireblade. Vom şti rezultatul abia mai la primăvară încolo. Ce încerc eu să fac este foarte asemănător în idee şi tehnologie cu ceea ce a făcut un alt individ în urmă cu aproape zece ani, şi se pare că i-a reuşit: Mikuni pe Nipru. Nu te chinui să dai de el fiindcă am încercat şi eu şi degeaba: omul n-a mai intrat pe forumul vecin din 2008.

Paul

Re: Bobină japoneză pe Nipru

#11

Unread post by Paul »

Tobe?
'ai să-ţi arăt nişte tobe pe feisbuc la mine :P

Da bine bine bă vericule aşa fură ăia? hehe
S-aprobă!

Io zic e carburatoare de Kawasaki. Nu Honda. Sunt diferite.
User avatar

Topic author
AdrianS
Administrator
Administrator
Posts: 508
Joined: 26 Jan 2013, 20:16
Location: Bucureşti
Has thanked: 21 times
Been thanked: 3 times
Zodiac:
Age: 34
Contact:

Re: Bobină japoneză pe Nipru

#13

Unread post by AdrianS »

Bravo! Şi proba?

Paul

Re: Bobină japoneză pe Nipru

#14

Unread post by Paul »

Trebe bujii mici. O să mă ostenesc cu o pereche noi. Şi eu sunt curios; dar mă ţine frigul în arest în domiciliu....
User avatar

luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Bobină japoneză pe Nipru

#15

Unread post by luca.stere »

Intre timp m-a lasat bobina, a venit vremea sa-i pun bobina de japoneza.
User avatar

Topic author
AdrianS
Administrator
Administrator
Posts: 508
Joined: 26 Jan 2013, 20:16
Location: Bucureşti
Has thanked: 21 times
Been thanked: 3 times
Zodiac:
Age: 34
Contact:

Re: Bobină japoneză pe Nipru

#16

Unread post by AdrianS »

Nici eu n-am vrut să cred că sunt chiar atât de proaste bobinele originale, dar iată că...

Ce bobină-i pui?
User avatar

luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Bobină japoneză pe Nipru

#17

Unread post by luca.stere »

AdrianS » 12 Feb 2014, 15:55 wrote:Nici eu n-am vrut să cred că sunt chiar atât de proaste bobinele originale, dar iată că...

Ce bobină-i pui?
Cred ca o sa incerc cu o bobina dubla de Suzuki GSX600F. Daca nu o sa pun de Mercedes C180 1800 cmc.
User avatar

luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Bobină japoneză pe Nipru

#18

Unread post by luca.stere »

Revin, mai sus am scris de pe telefon si am apasat si aiurea pe niste butoane ale forumului. In principiu as vrea sa probez cu o bobina de Suzuki pt ca se potriveste pe suport si se pare ca si pretul SH este rezonabil. Pe de alta parte as fi tentat cu o bobina de Mercedes C180 pt ca acest model de bobina este montat direct pe chiulasa sub un capac si rezista la temperatura si vibratii dar in acest caz este musai sa cumpar bobina noua pt ca pe cele SH nu ai nici o baza.

Pe de alta parte as pune bobina ruseasca dar problema e ca nu ai nici o garantie ca cumperi ceva de calitate, pe asta defecta cred ca o sa o desfac pt a vedea ce presupune o rebobinare de calitate.

s@rpe
LVL 2,5
LVL 2,5
Posts: 9
Joined: 02 Feb 2013, 17:46
Location: A place from nowhere....
Has thanked: 1 time

Re: Bobină japoneză pe Nipru

#19

Unread post by s@rpe »

Si pe Gsxf bobinele sunt montate deasupra chiulasei, iar cum motoarele astea se incing destul de bine.....e posibil totusi ca la comunistele astea sa trebuiasca sa suporte o temperatura mai mare fiind 'inchise'....
User avatar

luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Bobină japoneză pe Nipru

#20

Unread post by luca.stere »

s@rpe » 12 Feb 2014, 18:51 wrote:Si pe Gsxf bobinele sunt montate deasupra chiulasei, iar cum motoarele astea se incing destul de bine.....e posibil totusi ca la comunistele astea sa trebuiasca sa suporte o temperatura mai mare fiind 'inchise'....
Eu am pus mana pe bobina de vreo doua ori sa vad cat de mult se incinge si nu mi s-a parut foarte incinsa, ma asteptam sa aiba aproape aceeasi temperatura cu cea a motorului (nu stiu vara cum e). Parerea mea este ca bobinele rusesti sunt prost executate si nu rezista la combinatia asta de caldura si vibratii. Cred ca o sa merg totusi pe varianta cu bobina de Suzuki.
Post Reply