dNipru

De la Adler la Zundapp, cu (par)fum de Jawă. Mură-n gură: vorbim numai despre motociclete comuniste / clasice.

Topic author
dr.phil
LVL 3,5
LVL 3,5
Posts: 16
Joined: 07 Apr 2014, 08:31
Location: Oradea
Zodiac:

dNipru

#1

Unread post by dr.phil »

A venit si randul ei..
Cu niste banuti adunati incepem lucru' la nipră. Insfarsit..suna bine, nu? Pot spune ca sunt destul de incantat, avand in vedere ca la final inca o Nipra a reinviat. In prima faza ma apuc la desfacut de bloc motor, curatat inauntru iar pe urma evaluarea organelor din el.
Duc lipsa de niste piese musai despre care voi vorbi in parte imediat.
Alternator cu releu
Carburatoare
Cilindre, pistoane, segmenti
Aprindere


1) Alternator+releu
Ar merge unul de Ural. Daca ma insel, ziceti.

2) carburatoare
Am vorbit cu ursul de pe forum si recomanda japonezele. Din nou, nu stiu de unde sa incep tot ce stiu ca ar trebui sa fie de 4 timpi plus sa aiba acelasi diametru ca si cele rusesti. Doi la mana trebuie si adaptate

3)cilindre piston segmenti
Asta clar ca nu este bine! Piesele de nirpu lasa mult de dorit. In schimb ce e de facut. Astept alte recomandari..

4) aprindere
Aici e simplu. Am discutat astazi cu un neprist, e din oradea, ma va ajuta la cateva operatiuni.. O varianta de care n-ammai auzit " aprindere de pe vw passat.... Merge". ??? Sunt foarte curios. Sau gotronic deasta' care mi l-au recomandat doi pana acum.


Asa ca, n-am sa stau cu mana-n fund si sa astept raspunsuri, intretimp ma documentez, intreb si vorbesc cu cine e deschis sa ma ajute. Imi pare rau pentru nipru ca nu va fi in cea mai originala stare a sa, cum se recomanda. Dar vreau sa-l folosesc saptamanal, nu chiar zilnic, saptamanal e bine, așa.. La plimbari lungi in weekend. Noa sa vedem ce oa iesi
User avatar

luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: dNipru

#2

Unread post by luca.stere »

Eu pana nu vad poze cu mobrele tale nu dau nici un sfat/idee.

Topic author
dr.phil
LVL 3,5
LVL 3,5
Posts: 16
Joined: 07 Apr 2014, 08:31
Location: Oradea
Zodiac:

Re: dNipru

#3

Unread post by dr.phil »

Imi place de tine, nu te lasi. Hahaha... Credeam ca suntem prieteni..
User avatar

luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: dNipru

#4

Unread post by luca.stere »

Eu merg pe principiul de a acorda incredere pana la proba contrarie. :)

Deci fara poze nu esti demn de incredere.

Paul

Re: dNipru

#5

Unread post by Paul »

măi băiete,
tu lasă prostiile. Ştii vorba aia, "cacat pansat" ?

Singurul lucru pe care l-am japonetizat pe nipra mea a fost o bobină de ţuţuchi. Care s-a ars.

Înafară de alternatorul de Tico, adaptat, cam totul e original pe ea. Simplu şi rapid, să vezi culmea, ce bine funcţionează.

În ziua de azi, trebuie SĂ UIŢI legendele urbane, gen aprinderi de foşfagăn, seturi de holsit şi alte prostioare.

Ca să înţelegi, iaca un filmuleţ.

https://www.youtube.com/watch?v=VdOT3Zmb8VM" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar

AdrianS
Administrator
Administrator
Posts: 508
Joined: 26 Jan 2013, 20:16
Location: Bucureşti
Has thanked: 21 times
Been thanked: 3 times
Zodiac:
Age: 34
Contact:

Re: dNipru

#6

Unread post by AdrianS »

Phil, într-adevăr suntem cu toţii curioşi - în această vastă şi nerăbdătoare lume a internetului foarte şi prea social - să vedem poze cu motocicletul tău. Fă-ne un bine, măcar în semn de recunoştinţă pentru cât urmează să-ţi postez! ;)

Le voi lua pe rând şi-ţi vorbesc din perspectiva celui care s-a lovit fix de aceleaşi probleme şi a dorit nu originalitate şi nici ciopârţeală, ci funcţionalitate cu subtile modificări.
  1. Alternator şi releu - pe la noi, Uralul are ori dinamul G-414 pe 6 V / 65 W (ultimul model pe 6V a fost Uralul M-66), ori alternatorul G-424 pe 12 V / 150 W pe care-l găseşti şi pe Nipru de la MT-10.36 (anii '70) încoace. Motocicletele Ural au adoptat alternatoare din ce în ce mai puternice în timp, dar sunt mai scumpe decât ce-ţi propun eu în continuare.

    Când l-am cumpărat pe fierul ce avea să devină blajinul Arkadi, nu-i funcţiona nimic din instalaţia electrică în afară de circuitul aprinderii. Nu tu lumini, nu tu semnale, nu tu vreun beculeţ prin bord, ba chiar mai alarmant nu tu încărcarea. După chinuială multă cu desfacerea alternatorului am ajuns la soluţia adaptării (prin Nea' Victor din Valu lui Traian, lucrează omul foarte mişto modificările astea) unui alternator de Tico pe partea mecanică a celui sovietic. Rezultatul a fost o piesă arătoasă, fiabilă, cu releul regulator încorporat (ca să nu mai întinzi fire aiurea pe motocicletă), care poate scoate un maxim de 600 W, nu 150 W cât abia reuşeşte G-424. Păstrează şi funcţia de martor de încărcare (are un papuc la care legi firul care duce la martorul din bord), aşa că are tot ce-ţi trebuie. Nu mai vorbim de fiabilitate-n timp.
    Alternator Tico adaptat pe flanşa alternatorului G-424. Zuper!
    Alternator Tico adaptat pe flanşa alternatorului G-424. Zuper!
    Dacă intenţionezi să plimbi motocicleta-n lung şi-n lat fără emoţii cu-ncărcarea, eu zic clar că merită upgrade-ul ăsta, care te va costa 400 RON. Nu zic că alternatorul original n-ar fi bun. Sunt unele care cedează ca tâmpitele din te-miri-ce, altele - ca ăla montat pe Uralul lui @Cicloburu, vajnic şi curajos cum n-am mai văzut! - care se-ncăpăţânează să funcţioneze indiferent de cât îţi sare borna de la baterie, de câte scurturi îţi face instalaţia cea veche şi aşa mai departe.

    Dacă în schimb nu dispui de banii ăştia şi vrei să foloseşti în continuare alternatorul original, zic să-ncepi cu verificarea lui. Te poţi documenta cu ajutorul acestui articol, care aparţine unui prieten forumist. Dacă nu ai un alternator original, cred că dl. Gaşpar din Botoşani (0744.472.055) vinde şi aşa ceva. În cazul ăsta recomand să foloseşti releul regulator electronic de Dacie. Este mic, fiabil, ieftin (15 lei nou) şi foarte accesibil (îl găseşti la orice magazin cu piese Dacia). Am făcut de curând o schemă simplificată pe cât posibil pentru adaptarea unui releu de Dacie pe alternatorul de Nipru. În schema asta nu am prevăzut şi funcţia de martor de încărcare, fiindcă @Cicloburu nu a dorit aşa ceva. O să revin cu o schemă care include şi treaba asta, trebuie adăugate trei diode mici la puntea de diode a alternatorului şi înlăturat un fir existent.
    Schemă electrică Alioşa
    Schemă electrică Alioşa
  2. Carburatoare - aici deja păşeşti pe teritorii paranormale şi părerile sunt într-atât de împărţite încât te ia ameţeala. Însă durerile mele de cap cu carburatoarele sovietice sunt foarte proaspete şi consistente, aşa că iarăşi îţi vorbesc din proprie experienţă. În primul, @Ursu Gunoier este uns cu toate alifiile marca Ural şi tot ceea ce-nseamnă motocicletă comunistă şi nu numai. Este totodată şi-un tip de nota douăzeci, sufletist, care îţi dă sfaturi nu din auzite, ci din încercate, probate şi folosite. Dacă vrei să mergi pe mâna lui, nu ai cum greşi.

    Până acum am avut de-a face mai îndelung cu trei perechi diferite de carburatoare, niciunele noi.
    1. K-63 - cele de pe Arkadi. Puturoase, cam sensibilicoase la reglaje. Dezavantajul şubărului din tablă îndoită-n formă de "U" întors, care se uzează mai repede decât altele şi oricum întrerupe turbioanele pe-acolo. Consum ok, dar parcă lipsite de vlagă.
      K-63
      K-63
      K-63 chinezesc
      K-63 chinezesc
    2. K-68 - cele de pe Alioşa. Rup pământul, însă dau în nas imediat cum tragi un pic mai brusc de acceleraţie. Dureri mari de cap până să le faci să nu mai curgă. Consum bun, intră apă-n ele la ploaie, pornire iarna un pic mai grea. Se reglează frumos, şubărul cilindric are rezistenţă bună la uzură-n timp.
      K-68
      K-68
    3. Karteh VDC-03 - cele de pe Kardani, varianta ucraineană de K-68. În principiu mai frumos uzinate decât K-68-urile, dar astea au fost umblate de mulţi oameni înaintea mea şi afumă bujia ca dracu'. Când tragi de acceleraţie zici că se deschid porţile iadului sub tine, nu au aceeaşi tendinţă de a da în nas precum K-68-urile, trag de rup. Intră apă şi-n astea.
    Karteh VDC-03
    Karteh VDC-03
    Din toate curge benzină dacă uiţi robinetul rezervorului deschis, avantajele lor sunt simplitatea, dimensiunile relativ reduse, flanşa de prindere pe chiulase deja existentă şi lejeritatea cu care funcţionează şi cu apă-n ceştile de nivel constant. Dar atât. Consumul şi performanţa pot fi îmbunătăţite.

    Recomand cu căldură carburatoare nemţeşti / japoneze / ce naţie vrei tu. Urse a folosit încântat carburatoare de Suzuki GS500, ba chiar şi un singur carburator de Dacie cu galerie de admisie comună pentru ambii cilindri. Cică transformarea în ambele cazului este colosală! Tipul ăsta de pe forumul vecin a pus nişte Mikuni-uri enorme (diametrul difuzorului de 38 mm) pe Nipra lui şi a avut şi el o revelaţie. La carburatoarele astea vacuumatice se pare că mai degrabă contează să nu fie difuzorul prea mic ca să nu gâtui admisia în sarcină. Dacă-i mai mare decât diametrul admisiei din chiulasă... asta contează mai puţin, din moment ce şubărul acţionat prin vacuum de membrane se va ridica numai cât poate aspira pistonul.

    Avantajul carburatorului vacuumatic este că nu îl poţi gâtui şi nici da mai mult gaz decât are nevoie, el făcând tot timpul o medie între cât vrei tu să-i dai (din clapeta-fluture acţionată de acceleraţie) şi cât îşi poate trage pistonul (şubărul ridicat de membrana de vacuum). Pe lângă faptul că sistemul ăsta imită pompa de şpriţ în sensul în care nu-ţi mai dă în nas la accelerări bruşte, este la mintea cocoşului efectul pe care-l are un asemenea sistem asupra consumului.

    Eu unul voi încerca mai întâi cu o pereche de carburatoare BING de 26 mm. Le-am primit de la un prieten şi - fiind gândite pentru boxerele BMW - sunt deja prevăzute cu clapetele şi levierele necesare pentru a le acţiona individual. Mica durere de cap în cazul pricopsirii cu o baterie de două sau patru carburatoare japoneze este că trebuie să le inventezi sistemele de acţionare. Ele au fost gândite să fie acţionate cu un singur cablu, fiind legate între ele cu un sistem de pârgii. Vezi şi tu. Lucrez şi la nişte Keihin-uri de 38 mm, abia aştept să le încerc şi pe-alea. Orice, numa' nu mai vreau să aud de K-63.
    Keihin, via Honda Fireblade
    Keihin, via Honda Fireblade
    DSC_5461.jpg
    DSC_5677.jpg
    Ai şi exemplul contrar: @Drobu a revenit de la carburatoare japoneze la K-68-uri, motivând că pornirea la rece este greoaie cu alea japoneze şi că n-a simţit mari diferenţe de performanţă şi consum. Buba e că nu prea mai găseşti K-68-uri noi, doar la răstimpuri şi la preţuri enorme dacă aperezi la acelaşi domn Gaşpar.
  3. Set motor - alt domeniu voodoo la Nipru. Problemele clasice pot fi aranjate şi sub forma unei reclame TV: te-ai trezit cu o gaură-n calotă sau cu fusta pistonului bucăţită prin baia de ulei? Te-ai săturat de pistoane calate, cilindri tronconici, cămăşi din mămăligă şi segmenţi care-ţi mănâncă uleiul (întreabă-mă de unde ştiu, n-ai curaj! :P)? Atunci improvizează!
    Piston cu cap bombat şi fustă lipsă.
    Piston cu cap bombat şi fustă lipsă.
    Fusta lipsă, în baia de ulei.
    Fusta lipsă, în baia de ulei.
    Şi eu mă scald în aceleaşi probleme cu Arkadi, din fericire există numeroase variante pentru rezolvarea lor:
    1. Set motor nou de la Gaşpar - preţuri mici, calitate de cooperativă ucraineană, adică materiale slabe şi prelucrări aşijderea. Povestea clasică este că-ţi calează de câteva ori, după care ai rezolvat-o. Drobu lăuda setul ăsta cu toleranţe aşa mari încât parcă ar aparţine unor cote diferite pistoanele versus cilindrii.
    2. Pistoane turnate artizanal - @Cicloburu şi alţi câţiva norocoşi au în boxerele lor pistoane turnate în urmă cu nişte ani buni la Slatina. Aluminiu de calitate superioară, prelucrări ca de uzină old-school (adică meserie, tăticule!), cu alte cuvinte set longeviv, consum mic de ulei şi performanţe bune. Din păcate, am impresia că nu mai este o opţiune, că nu ştiu ce se mai lucrează (dacă) la Slatina.
    3. Adaptare pistoane de Lada / Oltcit - Kardani are în el pistoane de Oltcit. Consum de ulei cam deloc, compresie cât China, trage de rupe (cardanul, dacă mai poate, că l-am sudat straşnic astă-vară) şi consumă bine. Modificarea cere o mână de meseriaş la frezarea calotei pistonului pentru degajarea supapelor din chiulasele de Nipru. Cauza este aranjamentul supapelor, pe orizontală la Nipru şi pe verticală-n chiulasa de Oltcit. Rămâne carne suficientă-n calota pistonului chiar şi după frezare, atenţie la toleranţe ca să nu atingă supapele când se dilată piesele prin motor. Acelaşi tip care adaptase Mikuni-uri a pozat şi nişte pistoane de Oltcit frezate pentru Nipru.
    4. Pistoane sau set motor complet ALMOT - @Drobu mi-a propus să ne-nhămăm la nişte pistoane turnate de o firmă poloneză special pentru Nipru OHV. Producătorul se cheamă ALMOT, recenziile adresate produselor lor sunt bune, calitatea materialelor cică este super, iar pistoanele în sine sunt uzinate după toate cotele corecte. Eu am ales să iau de la ei întregul set motor, fiindcă cilindrii au cămăşi din material mai bun şi segmenţii-s şi ei parfum. Încă nu ştiu să-ţi spun personal cum se comportă, fiindcă mai durează oleacă până le voi primi. Dar te anunţ. Dezavantajul este costul ceva mai ridicat.
  4. Aprindere - zona crepusculară a acestor motociclete şi unul din punctele cele mai slabe. Bănuiesc că ai sistemul cu avans centrifugal, nu sistemul vechi cu distribuitor şi avans manual, aşa că n-o să-l amintesc pe cel din urmă aici. Împărţim în câteva subpuncte:
    1. Bobina - scapă cât poţi de repede de bobina originală sovietică, chiar dacă-i modelul un pic mai nou care-i învelit în termocontractant şi nu în pânză. Sunt foarte proaste şi o spun cu dezamăgirea celui care şi-a zis iniţial că-s alţii fraieri şi le prăjesc cine ştie cum. Dar am ars şi eu trei până acum, două vechi şi una nouă, @Owene să-ţi confirme ce porcării a găsit în aia ultima.
      Fire întrerupte prin bobină.
      Fire întrerupte prin bobină.
      Soluţia pe care eu am găsit-o ideală este adaptarea unei bobine japoneze Nippon Denso cu două ieşiri (pentru doi cilindri aşadar). Câteva modele de Suzuki GSXF, Yamaha TDM şi probabil o mulţime de alte motociclete japoneze au folosit o astfel de bobină (sau câte două la cele cu patru cilindri) care - culmea culmilor! - se potriveşte fără niciun fel de modificare în găurile de prindere ale bobinei sovietice. Eu am uitat de tot ceea ce-nseamnă bâlbâieli la turaţii joase, pornire grea, scânteie slabă şi bujii afumate de când am montat aşa ceva pe Arkadi al meu. Fă treaba asta neapărat!
      Paul » 05 Jun 2014, 08:00 wrote:Singurul lucru pe care l-am japonetizat pe nipra mea a fost o bobină de ţuţuchi. Care s-a ars.
      Paul a ars-o fiindcă efectiv i s-a topit. Dar ăsta e forjor rău şi-ţi dai seama în ce hal a năucit motorul ăla dac-a topit bobina. În cazul în care te temi de supraîncălzire în zona aprinderii, inventează şi tu nişte găuri de aerisire. Dacă urmezi link-ul, ai să vezi că Nea' Victor are umor când inventează chestii de-astea! :)

      Uite aici topicul în care descriu ce-ţi trebuie ca să adaptezi bobina japoneză pe Nipru, cu poze şi tot tacâmul.
      Bobină japoneză pe Arkadi. Cu platină, avans centrifugal şi GoTronic (nu se vede).
      Bobină japoneză pe Arkadi. Cu platină, avans centrifugal şi GoTronic (nu se vede).
    2. Aprinderea propriu-zisă - eu sunt mulţumit de modulul de aprindere electronică GoTronic (în locul condensatorului, pe care-l poţi lăsa acolo unde e ca să-l ai rezervă, doar îl deconectezi şi-i laşi firu-n aer) împerecheat cu sistemul original de platină şi avans centrifugal. Modulul GoTronic fabricat la Târgu Mureş este fiabil, nu mi-a făcut probleme până acum, este relativ ieftin (39 lei ultima oară), micuţ şi are şi un LED simpatic foc care te-ajută enorm când reglezi avansul. Avansul centrifugal, în ciuda reputaţiei de "castron al pierzaniei" ("the mixing bowl of doom", cum l-au poreclit anglo-saxonii), nu mi-a făcut probleme până acum şi nici nu are tendinţe sinucigaşe cum am tot auzit păreri.
    3. Înlocuirea întregului sistem cu aprinderea electronică ucraineană pe senzor - Mulţi niprişti au adaptat acest sistem care înlocuieşte complet avansul mecanic-centrifugal şi ruptorul mecanic. În loc ruptorului clasic se montează pe capătul axei cu came un cilindru din aluminiu cu două inserţii feroase, iar pe aprindere stă un senzor care dă scânteia când inserţiile trec prin dreptul său.

      Unii zic că ar fi cam sensibilicoasă şi se prăjeşte repede. Nu ştiu nici aici să-ţi vorbesc din proprie experienţă, fiindcă eu am cumpărat aşa ceva şi nu mi-a dat nici măcar o scânteie. Am trimis chestiunea înapoi şi mi-a spus respectivul că-i lipsea un fir din fabrică, dar n-a apucat să mi-o trimită înapoi ca s-o şi probez. Nici nu cred c-o mai vreau, oricum. Găseşti şi aşa ceva la Gaşpar, însă costă ceva bănuţi la cel puţin 150 lei kit-ul complet. Atenţie: kit-ul vine cu bobina aia de care-ţi spuneam să te fereşti.
      Aprinderea electronică ucraineană.
      Aprinderea electronică ucraineană.
Dacă tot te-apuci să desfaci motorul, propun blocator de filet pe la tot ce-ţi iese-n cale, mai ales la plăcile port-rulment care ţin rulmenţii arborelui şi axei cu came în partea din faţă, sub capacul de distribuţie. Din nou, ghici de ce aduc vorba! :) Ar mai fi bună şi reconstruirea sistemului de acţionare al ambreiajului, că materialele pieselor din kit-ul de reparaţie sunt din ciocolată. Hai că mai vezi tu.

POZE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
User avatar

owene
LVL 12
LVL 12
Posts: 295
Joined: 13 Feb 2013, 10:06
Been thanked: 4 times
Zodiac:
Age: 63

Re: dNipru

#7

Unread post by owene »

pai asa nu-ti mai pune nicio poza :decayed:
User avatar

luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: dNipru

#8

Unread post by luca.stere »

Imi place foarte mult cum ai conectat fisele si firele la bobina, mie nu mi-a trecut prin cap sa fac asa, doar am cositorit capetele. Ma intriga totusi fisa marca Bosch care dupa stiinta mea nu se mai fabrica :whistling: .
User avatar

owene
LVL 12
LVL 12
Posts: 295
Joined: 13 Feb 2013, 10:06
Been thanked: 4 times
Zodiac:
Age: 63

Re: dNipru

#9

Unread post by owene »

AdrianS » 05 Jun 2014, 13:22 wrote:
Din toate curge benzină dacă uiţi robinetul rezervorului deschis
asta e un WC care curge. Rezolvarea este aceeasi ca la WC. Si exact ca la WC, pana nu rezolvi asta, 'geaba reglezi, schimbi hartia igienica ca tot un WC care te nemultumeste.
Da, poti cumpara un WC total nou si sa fii fericit cu el, dar o supapa noua si etansa te rezolva.

Unde tu termini, la mine e punctul de inceput: prima test la mine e daca curge cu robinetul deschis. Daca nu curge, mai discutam reglaje. Daca curge - kit de reparatie.

Paul

Re: dNipru

#10

Unread post by Paul »

TIpule, acest administrator ţi-a înşirat aproape în totalitate numai prostii.

Când vei avea destulă experienţă, vei înţelege.

Paul

Re: dNipru

#11

Unread post by Paul »

Io nu mă mai regăsesc în părerile unora, şi deci, pe parodia asta de pajină.

Drept pentru care am căutat pe undeva ceva dezactivare cont. Nu există. Nu contează. Nu mă mai interesează.

Jocuri de păpuşi, cum am zis.
User avatar

luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: dNipru

#12

Unread post by luca.stere »

AdrianS » 05 Iun 2014, 10:22 wrote:
[*]Pistoane sau set motor complet ALMOT - @Drobu mi-a propus să ne-nhămăm la nişte pistoane turnate de o firmă poloneză special pentru Nipru OHV. Producătorul se cheamă ALMOT, recenziile adresate produselor lor sunt bune, calitatea materialelor cică este super, iar pistoanele în sine sunt uzinate după toate cotele corecte. Eu am ales să iau de la ei întregul set motor, fiindcă cilindrii au cămăşi din material mai bun şi segmenţii-s şi ei parfum. Încă nu ştiu să-ţi spun personal cum se comportă, fiindcă mai durează oleacă până le voi primi. Dar te anunţ. Dezavantajul este costul ceva mai ridicat.
Poti sa-mi dai si mie cotele unui piston de Nipru? Lungime totala, inaltime de compresie, samd. Sau ai un piston uzat pe care sa-l masor eu? Iti fac o vizita in acest sens.

Conu' phil cred ca e clona, altfel nu vad motivul pt care nu pune poze.
Post Reply