Motorul meu de Dnepr (popular Nipra)

Te supără vreun piston? Vreo roată? Vreo bujie? Doar n-or fi de capul lor! Postează aici şi ceata-ţi va sări în ajutor! Sau în cap...
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Motorul meu de Dnepr (popular Nipra)

#1

Unread post by luca.stere »

Balada Niprei

Vrand-nevrand, dar mai mult vrand

Ma trecea un gand motoare de Nipre vazand

Cu pistoane cocsate si biele batand

Simeringuri si bai de ulei ulei pierzand

Cu ambreiaje uzate patinand

Si proprietari disperati blestemand

Sa treaca iarna un motor de Nipra reconditionand
.

=))

M-am pricopsit cu un motor de Dnepr blocat, nu ma dau in vant dupa ele dar nu cred ca sunt atat de proaste pe cat se spune. Acesta este primul motor de Dnepr pe care pun mana, il voi desface bucati, il voi analiza si voi face tot posibilul ca sa-i inlatur viciile de proiectare si de fabricatie.
motor-Dnepr-nipru-complet.jpg
motor-dnepr-nipru-complet-2.jpg
omnibet

Am inceput constatarea cu cilindrii, astfel am gasit motivul pentru care motorul era blocat, apa a patruns in capul pistoanelor prin carburatoare care nu mai erau etansate corect:
piston-dnepr-nipru-cocsat.jpg
piston-dnepr-nipru-cocsat-2.jpg
piston-dnepr-nipru-cocsat-3.jpg
chiulasa-dnepr-nipru.jpg
Pe cilindrul din dreapta am gasit aceeasi problema:
piston-cocsat-dreapta.jpg
piston-cocsat-dreapta-2.jpg
piston-cocsat-dreapta-3.jpg
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul meu de Dnepr (popular Nipra)

#2

Unread post by luca.stere »

Astazi mi-am facut de lucru cu o chiulasa, supapele prezinta o uzura medie, ceva mai pronuntata pe supapa de evacuare. Oricum voi schimba ghidurile si supapele cu unele auto de calitate occidentala:
chiulasa-stanga-dnepr-nipru.jpg
chiulasa-dnepr-nipru.jpg
supape-dnepr-nipru.jpg
arcuri-talere-sigurante-supapa-dnepr-nipru.jpg
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul meu de Dnepr (popular Nipra)

#3

Unread post by luca.stere »

Am continuat demontarea motorului:
aprindere-dnepr-nipru.jpg
aprindere-dnepr-nipru-2.jpg
Rulmentul din fata de la axa cu came era foarte uzat, un joc imens. Suspectez ca motorul avea probleme cu pornirea din acest motiv, practic era imposibil sa reglezi corect platina. Tot din cauza rulmentului uzat simeringul axei cu came pierdea ulei.
ax-came-dnepr-nipru.jpg
[BBvideo 560,340]https://www.youtube.com/watch?v=pfLQlqQ ... e=youtu.be[/BBvideo]
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul meu de Dnepr (popular Nipra)

#4

Unread post by luca.stere »

Capac distributie:
capac-distributie-dnepr-nipru.jpg
capac-distributie-dnepr-nipru-2.jpg
simering-ax-came-dnepr-nipru.jpg
Pinioanele de distributie si filtrul de ulei centrifugal:
pinioane-distributie-dnepr-nipru.jpg
pinioane-distributie-flitru-ulei-centrifugal-dnepr-nipru.jpg
filtru-ulei-centrifugal-dnepr.jpg
Palier fata arbore Dnepr:
palier-fata-arbore-dnepr-nipru.jpg
palier-fata-arbore-dnepr-nipru-2.jpg
simering-volanta-dnepr-nipru.jpg
Dupa ce am scos rulmentul de pe axul cu came l-am spart ca sa vad starea lui avand in vedere jocul foarte mare, rulmentul era praf:
20140927_193120.jpg
20140927_193345.jpg
20140927_193228.jpg
Singura explicatie plauzibila pt uzura foarte mare a rulmentului nu poate fi decat calitatea foarte slaba a rulmentului. Iata ce am gasit si in baia de ulei a motorului, un namol care atesta ca motorul a fost "intretinut":
baie-ulei-dnepr-nipru.jpg
Attachments
pinioane-distributie-dnepr-nipru.jpg
Last edited by luca.stere on 27 Sep 2014, 22:30, edited 4 times in total.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul meu de Dnepr (popular Nipra)

#5

Unread post by luca.stere »

Arborele, este in stare buna la prima vedere, o sa-l masor cu un micrometru pentru a stabili daca are uzura:
arbore-biele-cuzineti-dnepr-nipru.jpg
arbore-dnepr-nipru.jpg
Si sa va arat ce am gasit in arborele de Dnepr, am desfacut dopurile de prelucrare ale arborelui (pe care le-am gasit slabe :( ) si iata mai jos surpriza:

[BBvideo 560,340]https://www.youtube.com/watch?v=l3NLcFv ... e=youtu.be[/BBvideo]

Before:
mizerie-arbore-Dnepr-Nipru.jpg
After:
arbore-curatat-dnepr-nipru.jpg
Si asiguram totul cu Loctite:
dop-arbore-loctite-Dnepr-nipru.jpg
Cuzinetii au niste urme care arata ca au prins niste mizerii candva, din fericire nimic grav avand in vedere ca nu au last urme pe arbore:
cuzinet-dnepr-nipru.jpg
cuzinet-dnepr-nipru-2.jpg
Acum imi dau seama ca nu am pozat rulmentii arborelui, sunt originali rusesti si nu au deloc uzura.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul meu de Dnepr (popular Nipra)

#6

Unread post by luca.stere »

Pompa de ulei se pare ca este punctul slab al motorului, fiind realizata din materiale foarte slabe am gasit uzuri mari:
pompa-ulei-dnepr-nipru.jpg
ax-pinion-pompa-uzat-dnepr.jpg
ax-pinion-pompa-uzat-dnepr-2.jpg
capac-pompa-uzat-dnepr.jpg
Deci pompa va trebui imbunatatita si rectificata, ma gandesc chiar sa adaptez ceva.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul meu de Dnepr (popular Nipra)

#7

Unread post by luca.stere »

Diferentele dintre pistonul de Dnepr (stanga) si cel de Ural:
20140927_184925.jpg
Parerea mea este (nu am probat) ca pistoanele se pot folosi de la un motor la altul. Pistonul de Dnepr este mai inalt dar are prelucrarile pt a nu lovi supapele, montat intr-un motor de Ural 650 i-ar mari raportul de compresie in mod substantial (cu avantajele si dezavantajele de rigoare). Este valabil si invers, piston de Ural 650 in motor de Dnepr.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul meu de Dnepr (popular Nipra)

#8

Unread post by luca.stere »

Un alt punct slab poate fi faptul ca ungerea arborelui este asigurata prin palierul din fata pe care este montata si pompa de ulei. Presiunea de ulei urca printr-un canal prin palier si este preluata de arbore printr-un alezaj prin care trece arborele. Problema este ca arborele are ca palieri doi rulmenti, un rulment cu role in spate pt a suporta greutatea volantei si un rulment cu bile in fata. Cand se uzeaza rulmentii arborele incepe sa atinga in alezajul prin care preia presiunea de ulei si mareste cota alezajului, astfel o parte din presiune se pierde. Cu cat este uzura mai mare cu atat mai multa presiune se pierde.

In poza de mai jos se vede incercuita cu rosu gaura prin care urca presiunea in arbore si totodata portiunea de arbore care lucreaza in palier fara sa-l atinga:
canal-ungere-arbore-dnepr.jpg
Sageata rosie din poza de mai jos indica etansarea dintre arbore si palier, este impropriu spus etansare pt ca de fapt arborele nu trebuie sa atinga palierul, cu cat jocul este mai mic cu atat mai multa presiune de ulei este trimisa in arbore in loc sa fie pierduta:
zona-etansare-ulei.jpg
Astfel, o pompa uzata in combinatie cu un palier uzat pot crea probleme mari in sistemul de ungere. Daca pompa poate fi imbunatatita sau chiar schimbata cu alta (o sa incerc sa gasesc ceva) in privinta palierului nu se poate face mare lucru.

Niste solutii ar fi (segmenti de etansare in palier sau chiar o modificare cu un cuzinet) dar nu merita efortul, este mult mai simplu sa rezolvi pompa de ulei si sa montezi rulmenti de calitate pentru arbore.
User avatar

darkwolf
LVL 2,5
LVL 2,5
Posts: 11
Joined: 28 Dec 2013, 00:32
Zodiac:
Age: 38

Re: Motorul meu de Dnepr (popular Nipra)

#9

Unread post by darkwolf »

poti incerca sa ii adaptezi o pompa de ulei cu debit marit si atunci alt randament va avea sistemul de ungere
User avatar

kraz-trial
LVL 9,2
LVL 9,2
Posts: 109
Joined: 28 Jan 2013, 23:33

Re: Motorul meu de Dnepr (popular Nipra)

#10

Unread post by kraz-trial »

cauta-l pe romeo aka m72story,(e tot din bucuresti) pe forumul vecin. m-a imbiat pe mine candva cu o pompa de japoneza adaptata pentru nipra.
nu aveam ce face cu ea,asa ca am refuzat-o la un anumit troc ...

succes! :cheers:
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul meu de Dnepr (popular Nipra)

#11

Unread post by luca.stere »

kraz-trial » 30 Sep 2014, 19:17 wrote:cauta-l pe romeo aka m72story,(e tot din bucuresti) pe forumul vecin. m-a imbiat pe mine candva cu o pompa de japoneza adaptata pentru nipra.
nu aveam ce face cu ea,asa ca am refuzat-o la un anumit troc ...

succes! :cheers:
O sa incerc, sa vedem ce are si daca mai are.
User avatar

AdrianS
Administrator
Administrator
Posts: 508
Joined: 26 Jan 2013, 20:16
Location: Bucureşti
Has thanked: 21 times
Been thanked: 3 times
Zodiac:
Age: 34
Contact:

Re: Motorul meu de Dnepr (popular Nipra)

#12

Unread post by AdrianS »

Moaaamă, ăia cilindri ruginiţi! :W

Topicul ăsta mă interesează foarte mult :), mai ales că de anumite probleme pe care le-ai semnalat aici vreau să scap şi eu cât mai repede. Presiunea uleiului - dacă este să mă iau după beculeţul roşu, care-ncepe să stea aprins - scade mult la motorul meu după vreo 30 km parcurşi. O "fentare" poate fi alegerea unui ulei mai gros, dar mă-ndoiesc că-i o soluţie pe termen lung. Aşa că help!
kraz-trial wrote:cauta-l pe romeo aka m72story,(e tot din bucuresti) pe forumul vecin. m-a imbiat pe mine candva cu o pompa de japoneza adaptata pentru nipra.
Şi mie mi-a povestit Romeo de înlocuirea pompei de Nipru cu una de la un Suzuki parcă, cică prima chestie care s-a-ntâmplat din pricina marii presiuni la ulei a fost să-i spargă centrifuga (filtrul) de ulei. Cred că a făcut alta mai ţapănă la un nene strungar şi aia a fost.

Ce soartă-i dai motorului ăstuia după ce-l termini? :)
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul meu de Dnepr (popular Nipra)

#13

Unread post by luca.stere »

AdrianS » 01 Oct 2014, 14:08 wrote:Moaaamă, ăia cilindri ruginiţi! :W

Topicul ăsta mă interesează foarte mult :), mai ales că de anumite probleme pe care le-ai semnalat aici vreau să scap şi eu cât mai repede. Presiunea uleiului - dacă este să mă iau după beculeţul roşu, care-ncepe să stea aprins - scade mult la motorul meu după vreo 30 km parcurşi. O "fentare" poate fi alegerea unui ulei mai gros, dar mă-ndoiesc că-i o soluţie pe termen lung. Aşa că help!
Adrian, sunt doua probleme mari si late in privinta ungerii la Nipra daca excludem posibile uzuri ale cuzinetilor si ale arborelui: pompa de ulei si palierul din fata. Solutii sunt: rectificarea arborelui pe zona de etansare si bucsarea palierului la cota de cuzinet sau etansarea cu doi segmenti dar asta e o solutie mai greu de realizat si probabil destul de scumpa. Ambele solutii functioneaza numai in combinatie cu imbunatatitea pompei.

Eu dupa ce o sa masor palierul si arborele daca gasesc uzuri o sa schimb rulmentii arborelui si o sa bucsez palierul (plus rezolvarea pompei). Daca nu am uzuri pe palier o sa ma limitez doar la schimbarea rulmentilor si imbunatatirea pompei sau chiar adaptarea unei alte pompe de ulei. Glisici spune ca userul m72story avea o pompa de jafoneza adaptata pt Nipra.

La partea de set motor o sa merg pe alezarea cilindrilor (sper sa nu fie ruginiti in profunzime) si schimbarea pistoanelor cu unele de auto. Voi face o comparatie intre camera de ardere de Nipra si cea de Ural pt a vedea daca au acelasi volum iar daca volumele sunt identice voi pune pistoane drepte, cum are Uralul. Este drept ca va scadea raportul de compresie dar castig prin faptul ca pot adapta linistit pistoane Mahle :D si nici motorul nu se va mai incinge la fel de tare. Dar pana acolo mai e si mai am timp de gandire, deocamdat am de lucru de nu-mi vad capul.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul meu de Dnepr (popular Nipra)

#14

Unread post by luca.stere »

AdrianS » 01 Oct 2014, 14:08 wrote: Ce soartă-i dai motorului ăstuia după ce-l termini? :)
Inca nu stiu, traim vremuri schimbatoare. Poate il voi vinde in Occident, poate il tin pentru mine, poate gasesc un cadru de MT9 si ma apuc sa fac un Dnepr, mai ma gandeam la un cafe racer cu o tema ruseasca... inca nu m-am hotarat.
User avatar

AdrianS
Administrator
Administrator
Posts: 508
Joined: 26 Jan 2013, 20:16
Location: Bucureşti
Has thanked: 21 times
Been thanked: 3 times
Zodiac:
Age: 34
Contact:

Re: Motorul meu de Dnepr (popular Nipra)

#15

Unread post by AdrianS »

Dacă găseşti o soluţie simpatică pentru îmbunătăţirea sau înlocuirea pompei de ulei, să nu-ţi fie cu supărare dacă vezi c-o voi copia. Prefer să "pontific" (:P) soluţia de la tine decât să arunc motocicleta pentru atâta lucru.

În privinţa setului motor, eu am folosit piese Almot. Am 2000 km cu pistoanele (şi cilindrii, bolţurile, segmenţii şi siguranţele) lor şi nu există probleme, implicit nici pomeneală de calare sau mai ştiu io ce.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul meu de Dnepr (popular Nipra)

#16

Unread post by luca.stere »

AdrianS » 02 Oct 2014, 18:32 wrote:Dacă găseşti o soluţie simpatică pentru îmbunătăţirea sau înlocuirea pompei de ulei, să nu-ţi fie cu supărare dacă vezi c-o voi copia. Prefer să "pontific" (:P) soluţia de la tine decât să arunc motocicleta pentru atâta lucru.
Pontificarea nu este un lucru grav cata vreme recunosti ^^ , imbunatatirea pompei a facut-o deja drobu si a prezentat aici: viewtopic.php?f=30&t=169" onclick="window.open(this.href);return false; . Dupa cum vezi in link a facut niste bucsi din alama care nu mai lasa sa scape uleiul pe langa axul pinioanelor de la pompa de ulei. Din pacate nu mi-a raspuns la intrebarea pusa de mine anul trecut in iuniept a afla ce rezultate a avut. Asta ar fi prima treaba care trebuie rezolvata, a doua este etansarea palierului unde cea mai ieftina solutie este o bucsa din alama facuta la cota de cuzinet. Bineinteles pt lucrarea asta trebuie rectificat si arborele in zona palierului.

Daca ti se aprinde becul la ulei cand motorul este cald si la relanti nu e neaparat un lucru grav, scrie in manual ca se poate aprinde. Evident, aprinderea becului chiar si in aceste conditii este un simptom care arata uzura sau inceput de uzura. La Fiat 1300/1500/1800 scria la fel in manual dar niciodata nu se aprindea becul la ulei, decat daca era motorul uzat.
AdrianS » 02 Oct 2014, 18:32 wrote:În privinţa setului motor, eu am folosit piese Almot. Am 2000 km cu pistoanele (şi cilindrii, bolţurile, segmenţii şi siguranţele) lor şi nu există probleme, implicit nici pomeneală de calare sau mai ştiu io ce.
Stiu ca ai montat set Almot si ca este mult mai bun decat cel "rusesc". Am incalzit un piston si i-am masurat dilatarea, avea o zecime dilatare (0.10mm) in conditiile in care toleranta este de opt sutimi (0.08mm). Celelalte doua sutimi se traduc prin zgarieturi asupra segmentilor, pistoanelor si ale cilindrilor. Eu voi incerca sa gasesc o soutie cu pistoane auto pt ca ies si mai ieftin iar calitatea va fi foarte buna.

Am facut niste calcule aseara si daca pun pistoane drepte ies la un raport de compresie de 6.3-6.5 fata de 7 cat are Nipra, unele modele (probabil cele mai noi) cica au 8.5. Raport de 6.5 are si Uralul M63 si nu gafaie, asa ca s-ar putea sa merg pe pistoane drepte, voi avea o pierdere de putere dar nu cine stie ce.

drobu
LVL 9
LVL 9
Posts: 97
Joined: 20 May 2013, 08:01
Been thanked: 2 times

Re: Motorul meu de Dnepr (popular Nipra)

#17

Unread post by drobu »

ungere 001.jpg
http://forum.dnepromoto.com/maslositema ... salnikami/

poate trebuie sa va logati ca sa se vada pozele...poate nu...
...trebuie sa va logati...



deci, solutiile sunt inventate...
acolo se gasesc si aberatii legate de pompa de ulei...
Attachments
manj1.JPG
Photo-0227.jpg
Photo-0223.jpg
ungere 006.jpg
ungere 005.jpg
ungere 004.jpg
ungere 003.jpg
ungere 002.jpg
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul meu de Dnepr (popular Nipra)

#18

Unread post by luca.stere »

Interesanta solutia cu simeringuri in sensul ca rezista la presiune, si nici nu are de suferit cand rulmentii arborelui prind un pic de joc. Ai testat-o?

drobu
LVL 9
LVL 9
Posts: 97
Joined: 20 May 2013, 08:01
Been thanked: 2 times

Re: Motorul meu de Dnepr (popular Nipra)

#19

Unread post by drobu »

da, nu am testat-o....
http://www.motociclism.ro/forum/index.p ... /?hl=drobu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.dnepromoto.com/maslositema ... salnikami/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Motorul meu de Dnepr (popular Nipra)

#20

Unread post by luca.stere »

Afara ninge... deci a venit timpul sa ma ocup si de motorul meu de Dnepr, mai ales acum ca am gasit si pistoane de Oltcit pentru el.
Post Reply