Reconditionare Dnepr 650

De la Adler la Zundapp, cu (par)fum de Jawă. Mură-n gură: vorbim numai despre motociclete comuniste / clasice.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Reconditionare Dnepr 650

#1

Unread post by luca.stere »

Incep si reconditionarea unui Dnepr 650, nu-l aveam deloc in plan si a fost o chestiune de oportunitate. Aveam cumparat un cadru cu acte de Dnepr pt care nu aveam nici un plan imediat, l-am luat "just in case". Intre timp un amic a pus la vanzare un Dnepr 650 care era complet si am decis sa ma incurc si cu mobra asta avand cadrul cu acte. Astfel ca l-am cumparat si m-am apucat de treaba:

Image

Image

Intentia mea este sa fac un Dnepr cu aspect general de K750 sau MT9: far model 6V, sei individuale, lampi spate si pozitie atas modelul vechi, ghidon si comenzi de K750, rezervor de K750 (aici mai ma gandesc), si ce o mai fi. Practic vreau sa arate cam ca cele de mai jos:

Image

Image

Image
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Reconditionare Dnepr 650

#2

Unread post by luca.stere »

Cand am fost sa vad mobra am dat un ochi pe la ea desi era deja cumparata chiar daca o vazusem doar in poze, ma interesa mult faptul ca era completa. Cand am inceput sa o dezmembrez mi-am dat seama ca nu mai fusese demontat nimic de pe ea niciodata, pana si splinturile de siguranta erau originale. Chestia asta m-a pus pe ganduri si m-am uitat pe kilometraj: 4718km (si 300 metri :D). Initial nu-i dadusem nici o atentie pt ca am vazut ca fusese desfacut si pictat :'(.

Image

Da, aceasta mobra chiar avea doar 4700km iar acest lucru l-am constatat pe parcursul dezmembrarii si al demontarii motorului (care deja este in lucru). Am gasit la ea pana si aprinderea originala si pe parcursul demontarii am ajuns la concluzia ca mobra a fost trasa pe dreapta din cauza unor probleme electrice pt ca dpdpv mecanic nu avea nici o problema:

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Reconditionare Dnepr 650

#3

Unread post by luca.stere »

Cum spusei anterior motorul deja este in lucru, timpul nu prea imi permite sa fac update-uri zilnice. Am constatat cu bucurie ca motorul este intr-o stare foarte foarte buna chiar daca am gasit cateva mici probleme. O problema ar fi legata de faptul ca inca din fabrica a avut niste nereguli, pinionul de la axul cu came a atins in palierul fata al arborelui cotit. Vajnicul ucrainian nu a binevoit sa corecteze problema desi a vazut la motaj ca atinge si a zis "las-o ba ca merge si asa". Astfel pilitura a ajuns inevitabil in baia de ulei...

In baia de ulei am gasit alta problema, sita de la sorbul de ulei nu era prinsa de carter. M-am uitat prin mazga din baie (destul de consistenta, o problema la aceste motoare la care voi reveni cu explicatii) dupa surubul de 6mm care fixeaza sita... si nimic. Dupa ce am cercetat problema mi-am dat seama ca acel surub nu a fost pus niciodata de vajnicul ucrainian pentru ca platbanda care fixeaza sita nu permitea introducerea surubului (ca sa o montez a trebuit sa polizez platbanda).

Nu cred ca sita de la sorbul de ulei ar fi oprit pilitura de aluminiu sa ajunga in rampa de ungere dar e clar ca pilitura a ajuns pana la arborele cotit unde a afectat doar cuzinetii, din fericire nu si arborele cotit:

Image

Cuzinetii inca erau buni dar daca va uitati cu atentie se vede cum fragmentele de aluminiu s-au infipt in aluminiu, din fericire aluminul este un material moale in comparatie cu materialul arborelui cotit si nu l-a afectat.

Alta problema este sludge-ul gasit in baia de ulei, se pare ca la aceste motoare este produs in mod special de uleiul neschimbat la timp si probabil calitatea lui. Am vazut motoare de Dnepr/Ural care au mers cu ulei de calitate si schimbat la timp si erau foarte curate la interior. Credinta populara conform careia aceste motoare merg cu "orice" si doar completand ulei pt ca "oricum consuma" este gresita.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Reconditionare Dnepr 650

#4

Unread post by luca.stere »

Acesta este carterul, dupa cum se vede in partea din spate este foarte murdar deoarece pierdea ulei pe la simeringul de volanta, motivul pierderii era montarea gresita a simeringului, era montat foarte inclinat.

Image

Image

Image

Image

Dupa spalare au rezultat urmatoarele:

Image

Image

Image

Image

Image

Spalarea pieselor s-a facut cu benzina dupa care am solutie de curatat grasimi de la Triumf (marca romaneasca, pret 8 lei). Se spala piesele cu benzina sau motorina, se da un jet de apa pe ele (cu pistolul sau WAP) ca sa se duca grosul iar dupa aceea pulverizati solutia de curatat de la Triumf si o lasati un minut ca sa actioneze dupa care se clateste cu apa cu presiune. Rezultatul este un aluminiu impecabil.

Image

drobu
LVL 9
LVL 9
Posts: 97
Joined: 20 May 2013, 08:01
Been thanked: 2 times

Re: Reconditionare Dnepr 650

#5

Unread post by drobu »

...un triunf!
Cu ocazia...se pot cauta si defectele de turnare , retasuri , mustețe, etc , care de regula ajung cu foarte mare succes in pompa...
Debavurarea la turnare se făcea cu ceva dalta la celebrele uzine...
filtrul de pe sorbul pompei este de regula slobod prin baie...e un efort prea epuizat ajustarea lui pe pozitie...
Ar merge un magnet pozitionat undeva , care sa prinda chestiile din otel/fonta , ce rezulta in urma functionarii...
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Reconditionare Dnepr 650

#6

Unread post by luca.stere »

drobu wrote:...un triunf!
Cu ocazia...se pot cauta si defectele de turnare , retasuri , mustețe, etc , care de regula ajung cu foarte mare succes in pompa...
Debavurarea la turnare se făcea cu ceva dalta la celebrele uzine...
Poate bavurile mari, ca bavurile mici le-am scos eu acum, mai erau destule care doar asteptau sa cada la un oment dat.
drobu wrote:filtrul de pe sorbul pompei este de regula slobod prin baie...e un efort prea epuizat ajustarea lui pe pozitie...
Ar merge un magnet pozitionat undeva , care sa prinda chestiile din otel/fonta , ce rezulta in urma functionarii...
I-am pus un magnet in baie.

Added in 13 minutes 9 seconds:
Arborele cotit, l-am masurat cu micrometrul sa vad daca are uzura (avea exact 48.00 mm, uzura zero), l-am spalat bine dupa ce i-am desfacut capacele de la fusuri si i-am pus cuzineti noi:

Image

Image

Image

PS: Ce se vede cu rosu este un soi de vopsea data pe arbore, nu este rugina.
User avatar

Kristian K
LVL 9,4
LVL 9,4
Posts: 112
Joined: 15 Apr 2015, 17:10
Location: CLUJ-NAPOCA
Has thanked: 11 times
Been thanked: 20 times
Zodiac:
Age: 54
Contact:

Re: Reconditionare Dnepr 650

#7

Unread post by Kristian K »

Faina treaba!
Spor mai departe sa ai!
Ne incleștăm cu disperare,
Intr-o supremă confruntare
In fiecare zi:viață sau moarte...
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Reconditionare Dnepr 650

#8

Unread post by luca.stere »

Cristian 1 wrote:Faina treaba!
Spor mai departe sa ai!
Merci! Chiar am avut spor: motorul, cutia de viteze si grupul spate deja sunt gata.

Added in 2 hours 54 minutes 5 seconds:
Am cumparat rulmenti SKF 6209 C3 pt palierul fata si URB NJ209 (cu role cilindrice) pentru palierul spate. Rulmentii originali erau in stare foarte buna dar problema e ca ucrainienii au bagat din fabrica ambii rulemnti cu role desi in fata trebuia cu bile iar in spate la volanta rulment cu role. Din cauza asta arborele avea joc axialcam de 1-2mm. Asa ca daca tot a trebuit sa iau rulment pentru palierul fata am luat rulment nou si pt cel de spate.

Image

Rulmentul spate NJ209 montat:

Image

Rulmentul fata 6209 C3 montat:

Image

Pompa de ulei e noua, nu are uzura deloc:

Image

Image

Palierul fata montat:

Image

Image

drobu
LVL 9
LVL 9
Posts: 97
Joined: 20 May 2013, 08:01
Been thanked: 2 times

Re: Reconditionare Dnepr 650

#9

Unread post by drobu »

De ce toata lumea pune C3? Apare o senzatie anume pe limba la pronuntarea 'C3'? Clasa de precizie C3 are jocuri functionale mai mari decat clasa 'Normal' ....
Rulmenti C3 sunt folositi la montaj cu strangeri mari pe inelul interior/exterior, si jocul normal pentru functionarea rulmetului in regimurile de sarcina specificate de producator , se obtin prin acel montaj cu strangere.
Mai sunt folositi in regim de turatii ridicate cu sistem de lubrifiere fortata...nu e cazul la nipru....
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Reconditionare Dnepr 650

#10

Unread post by luca.stere »

drobu wrote:De ce toata lumea pune C3? Apare o senzatie anume pe limba la pronuntarea 'C3'?
Apare o vibratie pe limba de litera r din C3, daca era C2 nu era simteam nimic :))

Rulmentii C3 au rezistenta mai mare la vibratie si caldura, de aici si jocul functional mai mare. S-a intamplat sa desfac motoare si cutii uzate dar care erau nereparate si aveau rulmenti cu specificatie C3. La motorul meu de M72 (coming soon) o sa-mi pun la volanta rulment cu role NJ207.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Reconditionare Dnepr 650

#11

Unread post by luca.stere »

Axul cu came este in stare perfecta, pinionul si rulmentii asemenea. Am luat decizia sa nu schimb rulmentii pt ca nu au joc, sunt de calitate (se vede dupa inscriptii) dar mai ales pt ca astfel am putut sa evit depresarea pinionului de pe axul cu came. Depresarea si presarea pinionului de ax cu came trebuie facuta intotdeauna la cald si numai daca este absolut necesar (schimbare pinion sau rulment). Astfel se evita uzarea cotei de presare de pe axul cu came.

Image

Image

Image

Axul cu came montat, am uitat sa va spun ca doua suruburi de la axul cu came le-am gasit slabite iar celelalte doua nu pareau foarte stranse si niciunul nu a avut cherner. Asa ca le-am pus cu Loctite si le-am dat si chernere dupa care am montat si pinionul la pompa de ulei.

Image

Filtrul de ulei centrifugal:

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Reconditionare Dnepr 650

#12

Unread post by luca.stere »

Am continuat cu montarea capacului de distributie:

Image

Image

Image

La capac am folosit garnitura veche desi am set garnituri nou. Am facut acest lucru pt ca garnitura a ramas intacta la demontare iar calitatea materialului este net superioara garniturilor noi care se gasesc acum pe piata. Am folosit pt etansare si solutie Curil:

Image

Simering SKF pentru axul cu came:

https://images.flowers.ro/IPuploads/mon ... a17855.jpg

Image

La suruburile care fixeaza flansa simeringului am dat cu Loctite pt ca altfel vor pierde ulei in timp:

Image

Image

Simering SKF pentru volanta:

Image

Image

Added in 3 minutes 9 seconds:
Loctite pentru surubul la volanta. Aici am observat un lucru interesant, tabla de siguranta de la surubul volantului motor este mult mai groasa si mai rezistenta decat cele intalnite de mine pana acum. Totodata volanta este ca noua:

Image

Image

Added in 2 hours 5 minutes 27 seconds:
Chiulasele sunt perfecte, nu au nici o problema. Practic le-am desfacut, spalat, verificat, slefuit supape si le-am montat la loc:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Added in 4 minutes 25 seconds:
Si montarea:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar

Kristian K
LVL 9,4
LVL 9,4
Posts: 112
Joined: 15 Apr 2015, 17:10
Location: CLUJ-NAPOCA
Has thanked: 11 times
Been thanked: 20 times
Zodiac:
Age: 54
Contact:

Re: Reconditionare Dnepr 650

#13

Unread post by Kristian K »

Daa' stiu,c-ai prins ceva viteza la reconditionarea asta...:)
Spor in continuare sa ai! :thumbsup:
Ne incleștăm cu disperare,
Intr-o supremă confruntare
In fiecare zi:viață sau moarte...
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Reconditionare Dnepr 650

#14

Unread post by luca.stere »

Cristian 1 wrote:Daa' stiu,c-ai prins ceva viteza la reconditionarea asta...:)
Spor in continuare sa ai! :thumbsup:
Pai cand ai totul bun e floare la ureche :cheers: .
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Reconditionare Dnepr 650

#15

Unread post by luca.stere »

Si montarea chiulaselor, am pus garnituri noi pentru tevile si capacele de culbutori, cele vechi aveau fisuri de la imbatranire. Inainte sa pun chiulasele am verificat fiecare piston si segmentii pe care i-am pastrat pe pozitie, canalele pistoanelor sunt curate si am avut probleme doar la bucsile de bolt. Ucrainineanul tampit nu s-a sinchisit sa bage un alezor ca sa faca boltul sa intre usor, a preferat sa polizeze un pic boltul ca sa-i faca o intrare. Pt cine nu stie bucsile de bolt la boxerele rusesti sunt o tabla cu compozitie indoita la 360 de grade, adica nu e o bucsa propriu-zisa iar la presare in biela isi modifica cota si trebuie sa o rectifici cu un alezor pana ajungi la cota corecta (boltul trebuie sa alunece usor dar fara joc). Asa ca am bagat un alezor de 21mm si am facut cotele asa cum trebuie.

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Si e gata motorul, mai am sa-i pun ambreiajul, carburatoarele si sa-l pornesc.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Reconditionare Dnepr 650

#16

Unread post by luca.stere »

Uitasem de de sorbul de la pompa de ulei si de baia de ulei:

Image

Image

Image
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Reconditionare Dnepr 650

#17

Unread post by luca.stere »

Grupul spate e in stare perfecta, prezenta un pic de joc intre pinionul de atac si coroana dar prin eliminarea garniturii de etansare jocul s-a redus exact la cel corect.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Added in 16 minutes 58 seconds:
Alternatorul este impecabil, nici un pic de uzura si foarte curat in interior:

Image

Image

Image

Added in 2 minutes 32 seconds:
Am sablat cadrul, rezervorul de K750 si pantalonii de furca:

Image

Image

Image

Image

Image

Added in 1 minute 20 seconds:
Cateva piese vopsite:

Image

Image
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Reconditionare Dnepr 650

#18

Unread post by luca.stere »

Dupa sablare am vopsit si cadrul:

Image

Image

Image

Image
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Reconditionare Dnepr 650

#19

Unread post by luca.stere »

Mi-am facut de lucru si cu rotile, intentionez sa pun mobra pe roti cat mai repede si in acest sens am nevoie de roti chiar daca mai am destule de rezolvat pana sa merg cu ea. Prima roata mi-a facut probleme in sensul ca spitele s-au desfacut foarte greu, mai bine de 30 de spite s-au desfacut numai incalzite bine iar doua bucati s-au rupt pt ca erau fisurate. Culmea e ca dupa ce m-am chinuit sa le desfac am ajuns la concluzia ca mai bine pun spite noi, mai ales din motive estetice. Pe cele vechi intentionam sa le galvanizez in ideea ca sunt originale de fabrica si ca sunt mai bune ca material.

La a doua roata s-au desfacut usor spitele dupa care am inceput operatiile de curatare vopsea, respectiv rugina cu ajutorul unui flex la care am montat o perie de sarma. Jantele nefiind ruginite s-au curatat pana la fier fara probleme iar problemele de rugina superficiala le-am rezolvatr cu Feruginol. Vopseaua de pe tamburi am indepartat-o cu Nitrodiluant si spalare cu Triumf, au iesit "bec":

Image

Image

Image

Rulmentii originali rusesti, inscriptionati si in stare perfecta, piulitele si distantierele asemeni.

Image

Jantele curatate si vopsite:

Image

https://images.flowers.ro/IPuploads/mon ... f0e917.jpg

Image

drobu
LVL 9
LVL 9
Posts: 97
Joined: 20 May 2013, 08:01
Been thanked: 2 times

Re: Reconditionare Dnepr 650

#20

Unread post by drobu »

...cu prezoanele de la transmisie , musai trebuie facut ceva....
Apoi ar fi interesant de prins butucii rotilor intre varfurile unui strung , si minunat in fata lor cat de excentric 'fug' cotele de rulment cu tamburul de frana , respectiv cuplajul cu caneluri...
Post Reply