Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)

De la Adler la Zundapp, cu (par)fum de Jawă. Mură-n gură: vorbim numai despre motociclete comuniste / clasice.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)

#21

Unread post by luca.stere »

Acesta este capacul transmisiei primare, am reusit sa gasesc unul in stare foarte buna. Cred ca cineva a incercat sa-l poliseze dar nu a reusit, ca sa-l scot "la fata" a trebuit sa-l sablez cu sticla (apelati la Urse), costa ceva bani dar merita. Efectul sablarii cu sticla este ca aluminiul capata o finisare ca de fabrica, zici ca acum a fost turnat:
capac-transmisie-primara-twn-bd250w (2).jpg
capac-transmisie-primara-twn-bd250w (1).jpg
Mai jos puteti vedea pompa de ulei de amestec. Da, acest motor avea pompa de ulei de amestec pe care il pompa direct in motor si care prin turbionarea provocata de ambielaj si pistoane se amesteca cu combustibilul. Designul pompei e un pic complex dar principiul de functionare este simplu, asigura pomparea uleiului prin centrifugare si are si reglaj de debit.
pompa-ulei-twn-bd250w (2).jpg
pompa-ulei-twn-bd250w (5).jpg
pompa-ulei-twn-bd250w (4).jpg
pompa-ulei-twn-bd250w (10).jpg
La montare o sa detaliez functionarea pompei de ulei.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)

#22

Unread post by luca.stere »

luca.stere wrote:Si am adus si "carcasa" la garaj:

Image
Vad ca am uitat sa postez demontarea:

Image

Asta e toata motocicleta fara motor si roti.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)

#23

Unread post by luca.stere »

Contactul, am reusit sa-l desfac relativ usor de pe carcasa de far, la acest lucru a ajutat calitatea suruburilor (un otel negru care nu a oxidat). Singura problema a fost faptul ca cheia era rupta in el si nu o puteam scoate desi i-am dat cu WD40 timp de trei saptamani. Pana la urma am hotarat sa-l desfac pt a scoate cheia si mai ales ca nu stiam in ce stare se afla in interior. Aveam o reticenta in a-l desface pt ca trebuia decapsulat si imi era frica sa nu cumva sa sparg platoul de ebonita. Contactul este original si banuiesc ca destul de scump.

Am reusit sa-l desfac iar la interior se prezinta impecabil, am reusit sa scot si cheia care s-a dovedit a fi singura piesa oxidata (penultima poza):
contact-twn-bd-250w (1).jpg
contact-twn-bd-250w (5).jpg
contact-twn-bd-250w (6).jpg
contact-twn-bd-250w (7).jpg
contact-twn-bd-250w (20).jpg
contact-twn-bd-250w (21).jpg
contact-twn-bd-250w (22).jpg
contact-twn-bd-250w (24).jpg
contact-twn-bd-250w (25).jpg
contact-twn-bd-250w (26).jpg
contact-twn-bd-250w (27).jpg
contact-twn-bd-250w (28).jpg
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)

#24

Unread post by luca.stere »

Dupa sablarea jantelor am gasit pe ele niste inscriptii, dimenisunea jantei care corespunde cu cea din catalog:
janta-twn-bd250.jpg
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)

#25

Unread post by luca.stere »

Elementele cadrului sablate de Urse, pe piesa principala a aparut dupa sablare vulturul nazist si mai sunt niste coduri acolo:
twn-bd250.jpg
twn-bd-250w (5).jpg
twn-bd-250w (1).jpg
twn-bd-250w (3).jpg
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)

#26

Unread post by luca.stere »

Am inceput sa pregatesc aripile pentru sablare, grunduire, samd. Am inceput cu demontarea suporturilor de prindere si de numar, toate acestea erau prinse cu nituri si de regula intre aceste piese si aripi se formeaza rugina. Pentru o conservare buna pe termen lung este necesara demontarea lor si pregatirea suprafetelor. La demontare am constatat ca exista rugina intre aceste piese dar mult mai putina decat ma asteptam, credeam ca o sa gasesc niste gauri. Din fericire nu este cazul de asa ceva piesele fiind chiar in stare foarte buna.

Aripa fata:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)

#27

Unread post by luca.stere »

Aceeasi lucrare am facut si la aripa spate, demontare bridelor din nituri. Demontarea niturilor a fost un pic dificila in sensul ca nu reuseam sa le scot desi am folosit sculele si metodele potrivite. Ca sa le pot scoate a trebuit sa dau gaura prin mijlocul fiecarui nit ca sa se slabeasca strangera si dupa aceea am putut sa le scot.

Polizarea la fata a niturilor:

Image

Gaurirea niturilor:

Image

Imagini cu aripa spate si demontarea bridelor:

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)

#28

Unread post by luca.stere »

Am inceput lucrul si la spite, e mult mai greu decat pare si decat am intalnit pana acum la alte roti. Spitele trebuiesc zincate, originale din fabrica aveau un crom negru care se curata foarte greu chiar si cu smirghel si motorina. Dupa cum se vede in poze erau vopsite, spitele de fata (cele vopsite argintiu) sunt de 3mm iar cele de spate (albastre) sunt de 3.5mm, adica conform catalogului postat la inceputul topicului. Vreau sa iasa o zincare fina si astfel trebuie sa pregatesc toate spitele sa fie curate chiar daca cei care zincheaza au un procedeu de curatare si decapare.

Nu am terminat spitele de curatat dar sa ne facem o idee despre ce e vorba:

Image

In imaginea de mai jos se vad doua nipluri (de alama) slefuite la perie, au prins o patina frumoasa:

Image

Spitele si niplurile au o stanta pe ele, litera U si un semn care aduce cu o pasare:

Image

Niplurile rotii spate slefuite:

Image
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)

#29

Unread post by luca.stere »

Pentru aprindere si incarcare am optat pt aprindere electronica si generator de scuter. Exista si platoul original de aprindere si dinam dar pt moment restaurarea lui ar implica costuri si pierderi de timp destul de mari. Pana la restaurarea electricii originale de pe motor (este un platou care contine dinamul, releul de incarcare, platina si bobina de inductie) vom merge pe solutia mentionata anterior fara a face modificari ireversibile.

Generatorul este de scuter Aprilia dar fabricat de Mitsuba, este de pe un scuter de capacitate mare, 250cmc. A fost ales datorita faptului ca este compact (diametru de 100mm), rotorul se potriveste perfect pe conul ambielajului si genereaza si ceva putere in comparatie cu generatoarele de pe scuterele de 49cmc.

Pentru adaptare a fost conceput un socul care intra in cavitatea din zona ambielajului si care este suportul statorului:

Image

Image

Image

Pentru fixare s-a facut un inel de presare care are la randul o buza de centrare:

Image

Image

Image

Si presa pentru depresarea rotorului atunci cand este nevoie:

Image

Image
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)

#30

Unread post by luca.stere »

Am curatat suruburile de rugina inainte sa le dau la zincat. Fiind suruburi de calitate (Verbus, Ribe) s-au curatat destul de bine la perie si cred ca vor iesi ca noi dupa zincare. Calitatea materialului este incredibila, asta imi confirma ce-mi spunea cineva si anume faptul ca motivul principal pt care nu se mai fac astfel de suruburi sunt costurile mari legate de energie care este necesara pentru tratamente.

Image

Image

Image

Image

Image

Image]

Image
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)

#31

Unread post by luca.stere »

Am ajuns si la partea de vopsitorie: elementele cadrului si rotile. Pun doar cateva poze de edificare, voi reveni cu altele in care pozele sa fie facute toate in aceeasi lumina. Dupa sablare toate piesele au fost vopsite in spritchit si au stat ceva timp nefinisate:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Culoarea este RAL 7043 si este culoarea originala a motocicletei.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)

#32

Unread post by luca.stere »

Ultima "sesiune" de curatat piese pentru zincat:
20190324_114304.jpg
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)

#33

Unread post by luca.stere »

Furca fata este intr-o stare excelenta, nu are lovituri, nu are rugina, nu are uzuri si toate piesele sunt originale:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)

#34

Unread post by luca.stere »

Aripile sablate:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)

#35

Unread post by luca.stere »

Spuneam ca revin cu niste poze mai bune pentru piesele vopsite:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Codul de culoare este RAL7043 si este culoarea originala din fabrica. Am fost la un pas sa alegem alta culoare (stahlblau) dar dupa analizarea unor piese pe care am reusit sa mai gasim vopsea originala am ajuns la concluzia ca aceasta este culoarea originala a motocicletei.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)

#36

Unread post by luca.stere »

Tamburul de frana spate, are pe el si pinionul spate de transmisie. Dupa cum se vede este in stare impecabila dpdv tehnic dar si estetic:

Image

Image

Image

Tamburul vopsit:

Image

Am dat si un "praf" la interior pt protectie impotriva oxidarii:

Image
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)

#37

Unread post by luca.stere »

Rulment roata spate SKF, Fabrique en Allemagne... este in perfecta stare si nu-l voi schimba, l-am spalat si i-am pus vaselina noua:

Image

Elemente ale ansamblului spate, tubul filetat este fuzeta de fixare a rulmentului si implicit a tamburului, saibe distantier si etansare:

Image

Image

Rulmentul si una dintre garnitura de mai sus montata:

Image

Image

Fuzeta si piulita de blocare a rulmentului montate:

Image

Distantier:

Image

Image
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)

#38

Unread post by luca.stere »

Sabotii de frana sunt ca noi, sunt din aluminiu si erau fabricati de Nural, o firma care exista si astazi si care fabrica pistoane pentru motoare auto, chiar la masina mea am montat acum doi ani un piston Nural. Nu stiu daca ferodoul de pe saboti era montat tot de Nural...

Image

Image

Sabotii montati:

Image

Am facut si o proba de franare, fiind elemente in stare foarte buna franarea este foarte ferma. Pt mine e clar ca aceasta mobra avea foarte putini km inainte sa fie trasa pe dreapta pt ca elementele care se uzeaza in mod specific odata cu numarul de km nu sunt uzate. De exemplu cama de actionare a sabotilor lucreaza direct pe aluminiul carcasei din imaginea de mai jos, nu are o bucsa din fonta sau din bronz pe care sa lucreze si sa apara mai greu uzuri. In acest caz cota in aluminiu pe care lucreaza cama de franare este in stare perfecta:

Image

Capacul transmisiei pe lant:

Image

Image

Suruburile originale zincate:

Image

Asa arata ansamblul spate:

Image

Image

Asa intra roata pe tambur:

Image

Intinzatoarele lantului zincate, originale si acestea:

Image

Image
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)

#39

Unread post by luca.stere »

Cateva elemente ale cadrului din partea inferioara, aceste placi fac legatura intyre partea frontala a cadrului si sunt totodata suport de motor si alte accesorii (coturi esapament, scarite, suport baterie). Dupa ce le-am curatat le-am tratat cu Feruginol si le-am vopsit:

https://images.flowers.ro/IPuploads/mon ... f3999f.jpg

Image

Pe aceste placi am gasit cea mai mare suprafata de vopsea originala, asta deoarece motocicleta a fost vopsita candva aproape integral iar aceste nefiind demontate nu le-au putut curata de vopseaua veche.

Image

Aceasta nuanta de vopsea am gasit-o intr-o masura mai mica sau mai mare pe toate piesele. Practic aceasta motocicleta a mai fost vopsita o singura data in afara de vopsirea originala din fabrica iar acest lucru s-a produs in mod cert dupa incheierea razboiului pt ca elemetele care atestau ca acest vehicul a apartinut armatei germane au fost acoperite cu vopsea pt a nu crea probleme de ordin ideologic care se puteau lasa cu arestari, deportari in Baragan, samd.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Restaurare TWN BD250 Wermacht (Triumph Werke Nurnberg AG)

#40

Unread post by luca.stere »

Cateva elemente ale cadrului din partea inferioara, aceste placi fac legatura intyre partea frontala a cadrului si sunt totodata suport de motor si alte accesorii (coturi esapament, scarite, suport baterie). Dupa ce le-am curatat le-am tratat cu Feruginol si le-am vopsit:

Image

Image

Pe aceste placi am gasit cea mai mare suprafata de vopsea originala, asta deoarece motocicleta a fost vopsita candva aproape integral iar aceste nefiind demontate nu le-au putut curata de vopseaua veche.

Image

Aceasta nuanta de vopsea am gasit-o intr-o masura mai mica sau mai mare pe toate piesele. Practic aceasta motocicleta a mai fost vopsita o singura data in afara de vopsirea originala din fabrica iar acest lucru s-a produs in mod cert dupa incheierea razboiului pt ca elemetele care atestau ca acest vehicul a apartinut armatei germane au fost acoperite cu vopsea pt a nu crea probleme de ordin ideologic care se puteau lasa cu arestari, deportari in Baragan, samd.

Added in 2 hours 5 minutes 29 seconds:
Am inceput lucrul la roti, mai intai roata spate. Roata spate are 40 de spite de 3.5mm grosime si doua dimensiuni apropiate: 20 de spite cu 206mm lungine si 20 de spite cu 208mm lungime. Din masuratorile mele a reiesit ca diferenta dintre ele este de minim 3mm dar poate s-au mai lungit cu timpul.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Post Reply