AdrianS » 01 Jun 2013, 22:50 wrote:
La ţară am un compresor făcut de taică-meu acum vreo zece ani din ce-a găsit / avut, respectiv butelie de Rabă, unitatea compresoare marca Frigocom (pentru vechile vitrine frigorifice româneşti) şi tot aşa. Deşi am avut mult de-a face cu pregătirea pieselor şi vopsitoria până acum, am lucrat numai cu tehnici şi materiale simple şi ieftine. Adecătelea am curăţat piesele mai întâi cu pânza cu şmirghele (flex) sau peria de sârmă (bormaşină), apoi feruginol, încă o perie la hei-rup pentru îndepărtarea excesului de zeamă şi apoi degresarea cu diluant.
Aici esti in regula, nu esti departe de adevar. Eu folosesc masina de slefuit doar cand am suprafete mai mari (cum ar fi atasul sau la autoturisme) dar la mobre mai mult se face la mana. O regula generala si foarte importanta este sa nu te grabesti, mai ales la slefuit chitul. Cand slefuiesti trebuie sa vezi suprafata in ansamblul ei si sa nu te cramponezi doar pe deformari. Degresarea mai bine o faci cu benzina.
AdrianS » 01 Jun 2013, 22:50 wrote:Vopselurile au fost în general ieftineli de gard (Fabryo Rost şi prietenii), din gama 10 lei pe litru. Unul-două straturi de grund şi alte două-trei de vopsea, eventual şi un lac (altă cutie, alţi 10 lei) şi gata.
Dar şi rezultatele sunt deseori cam pe măsură. Vopseaua nu rezistă prea bine în timp - nici mecanic, nici la UV.
Aici gresesti, tot ce inseamna ieftineli de gard sunt vopsele slabe in comparatie cu cele auto. Sa stii ca se gasesc si vopsele industriale (exact asa se numesc) care se pot cumpara pe coduri de culoare sau te uiti pe paleta de culori si costa inntre 50-100 lei litrul iar calitatea este identica cu cea a vopselelor auto. Tipul acesta de vopsea se cumpara la set, cand iei vopseaua trebuie sa iei intaritor si diluant special pentru ea iar gramajele conteaza foarte mult cand faci amestecul. Alta varianta foarte buna sunt vopselele Policolor (acum cred ca le spune Klar), cele nemetalizate nu cred ca sar de 50-60 lei litrul iar calitatea este foarte buna, Policolor a evoluat foarte mult. Pana si vechiul emaur (oare se mai gaseste?) este net superior vopselelor Kober & shit. Eu acum lucrez cu spritchit Klar de la Policolor si grund tot de la Policolor. Nu lucrez decat cu materiale auto.
AdrianS » 01 Jun 2013, 22:50 wrote:De mai multă vreme studiez pe cont propriu cu internetul în faţă ceva materiale şi procese mai bune calitativ, dar pentru a nu ştiu câta oară mă declar depăşit de multitudinea de game, nume, firme şi tehnici existente. Nu mai ştiu ce grund se dă când, ce întăritor se aplică unde, ce vopsea se dă cât şi ce lac se stropeşte cum.
Ţi-aş fi recunoscător dacă mi-ai înşira câţiva paşi pentru aplicarea unei vopsele auto (înţeleg că
Neocar şi
Duracril de la
Köber sunt mai accesibile ca preţ), de la cap la coadă. Nu m-ar deranja nici evitarea (în ciuda precizării) unor paşi mai puţin necesari, dacă există aşa ceva în întreg procesul ăsta.
Partea cu intaritorul, diluanti, gramaje, samd poate sa difere de la producator la producator. De exemplu exista spritchit cu intaritor si spritchit fara intaritor.
Cand cumperi trebuie sa intrebi ce fel de spritchit este, daca are nevoie de un anumit diluant (de regula se dilueaza cu nitrodiluant), la fel si la grunduri, vopsele. Eu prefer spritchitul fara intaritor pt ca este mai usor de lucrat cu el (doar il diluezi) iar daca iti ramane in pistol il poti pune la loc in cutie, pe cel cu intaritor trebuie sa-l arunci pt ca se intareste iar daca il bagi in cutie iti intareste tot spritchitul, valabil si pentru vopsele.
Sa presupunem ca vrei sa vopsesti un rezervor care are vopseaua degradata (matuita, zgariata). Matuiesti rezervorul sau chiar elimini vopseaua veche daca banuiesti ca este o vopsea de calitate indoielnica (la vopselele originale nu este necesara eliminarea vopselei pt ca nu reactioneaza cu materialele noi) dupa care dai cu spritchit, 2-3 straturi. Prima aplicare este bine sa fie o idee mai diluata pentru a patrunde mai bine in pori, se lasa minim 24 de ore. Multi nu asteapta 24 de ore pt ca ar muri de foame si dupa 2-3 ore se apuca de slefuit dar iti spun din proprie experienta ca spritchitul lasat 24 de ore se finiseaza mult mai bine pt ca este intarit in profunzime. Dupa asta il matuiesti cu apa si smirghel de granulatie de minim 240 (inainte de vopsire trebuie finisat cu granulatie de minim 400, eu prefer 600-800) dupa care mai dai o mana de spritchit in 2-3 straturi. Atentie, inainte de aplicare oricarui material (chit, spritchit, vopsea, grund) se degreseaza suprafetele cu benzina sau nitrodiluant (eu prefer benzina).
Atentie la finisare, daca nu esti atent vei strapunge stratul de spritchit, nu e sfarsitul lumii dare e bine sa ramana peste tot spritchit. In privinta finisarii inainte de vopsire poti folosi smirghel cu granulatie cat mai mare, poti ajunge sa folosesti si smirghel cu granulatie de 2000, depinde de tine ce vrei sa faci. In general daca finisezi bine cu 600 este de ajuns.
Nu se foloseste grund! Daca vrei sa dai cu grund (in anumite situatii poate fi necesar) trebuie sa folosesti un grund bun (Policolor, costa 11 lei) trebuie sa-l lasi ceva timp ca sa se usuce in profunzime, am avut surpriza sa dau cu spritchit peste grund si sa se "imbranzeasca" lucrarea (desi era grundul era dat de o saptamana) pt ca nitrodiluantul din spritchit ataca grundul la care se foloseste un diluant mai "soft". Altadata nu am avut probleme si am putut sa dau spritchit peste grund. In general la vopsitoriile auto nu se foloseste grund, foarte rar se intampla sa fie necesar un strat de grund si chiar si acesta se da doar local (zona degradata cu pori, suduri).
Cu grund poti da la aripi (de exemplu) in partea inferioara a aripii unde bate noroiul, este inutil sa dai spritchit, mai ales ca poate fi dificil de matuit iar daca nu-l matuiesti bine vopseaua nu va face priza, la grund nu ai problema asta, vopseaua face priza buna pe grund.
Repet, la fiecare material (vopsele, chituri, spritchit) trebuie sa intrebi (de regula scrie pe ambalaj) cu ce se dilueaza sau daca sunt cu intaritor, ce gramaje, samd. Ca sa nu uiti cel mai bine e sa scrii pe hartie. Daca mai ai intrebari iti raspund, eu am avut norocul ca am avut de la cine sa invat (nu sunt vopsitor profesionist) dar chiar si asa meseria asta se invata mai mult prin practica decat prin teorie.