Monobloc bicicletă veche

Despre lumea comunistelor şi motociclism în general, cu o mână tastând şi cu ailaltă strângând grijuliu paharul. Băutură la alegere!
Avatar utilizator

Autorul subiectului
AdrianS
Administrator
Administrator
Mesaje: 470
Membru din: 26 Ian 2013, 20:16
Vehicule deţinute: Jawa 250 - 1956, Dnepr MT-10.36 - 1979, Dacia Logan MCV2 - 2016
Localitate: Bucureşti
A mulţumit: 4 ori
Zodiac:
Vârsta: 29
Contact:

Monobloc bicicletă veche

#1

Mesaj necitit de AdrianS » 26 Iun 2019, 17:33

Domnilor, mă supără bicicleta lu' taică-meu! Cinste lui @cicloburu(!!!), care i-a făcut-o dar din dar la rându-i acum vreo doi ani. La vremea 'ceea arăta cam aşa:
C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_12746265_10208493410469613_2127114063_n.jpg
AVON scrie pe ea, cred c-a fost făcută prin India. Ţevile sunt brazate şi totodată aftuite discret, ca să fie treaba treabă. :)

De-atunci şi până acum, am reuşit să-i schimb cam totul: roţi, anvelope, deraior spate, grup pinioane, cleşti de frână, şa, cămăşi şi cabluri, ghidon şi pipă. În plus, a primit un portbagaj pe spate, un coş pe faţă şi nişte aripi (spre disperarea naşului! :D). Cu câteva mici excepţii, ultima redută a pieselor vechi (din lipsă de bani întru cadorisit taţi) rămăsese cea a angrenajului pedalier şi deraiorului faţă. Deraiorul era cam spart şi, oricum, fusese proiectat pentru trei plăci - nu două:
C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_12736334_10208493410309609_1396676234_n.jpg

Braţele angrenajului şi axul lor erau modelul vechi, pe pană. Braţul stâng era îndoit: pesemne cineva făcuse modificarea asta fiindcă altminteri i-ar fi lovit în furca spate.

În tot cazul, m-am apucat să schimb şi jucăriile acelea. Am procurat un angrenaj pedalier nou (Shimano FC-A070) şi cuvete cu ax pe pătrat, manete de frână metalice (cele existente erau din plastic şi flexau enorm), un deraior nou care nu apare în poză (Shimano FD-A050), un grup de pinioane nou (Shimano Tourney MF-TZ21) şi alte câteva mărunţişuri:
IMG_20190427_115412.jpg

Împotmoleala "s-a păţit" la axul pedalier. Problema este că noul ax pe care l-am comandat (şi cam singurul model "ne-cartuşit" pe care-l mai găsesc) este prea lung la 133,5 mm şi îmi scoate braţul cu plăcile cam mult în afară, ceea ce face lanţul să meargă niţel câş pe vreo 4 pinioane. Îmi trebuie un ax mai scurt, probabil de 110 mm.

Într-o primă fază, am încercat să montez axul pedalier invers în cadru, fiindcă are conurile pătrate asimetrice ca lungime și am vrut să stea cu capătul mai scurt în partea dreaptă. Astfel, pot aduce plăcile mai aproape de cadru.

Dar braţul stâng nu intră suficient pe conul (drept al) axului, nici forţat cu "convingătorul". Cred că este un defect de fabricație al axului de 10 lei. Axul are filet exterior - fixarea braţelor se face cu piuliţă, nu cu şurub. Deoarece brațul pedalier stâng nu intră suficient pe ax, căpătâiul de filet care iese la iveală nu-mi permite să pornesc piuliţa pe el ca să "trag" braţul pe ax. Curios este că braţul stâng pățește problema asta doar pe capătul drept al axului. Braţul cu plăcile intră corect pe ambele capete ale axului. Sau sunt eu dobitoc şi nu am habar că pătratele sunt diferite din fabrică?!
IMG_20190626_181119.jpg
Braţul stâng pe capătul drept. Filetul nu iese destul cât să prind piuliţa pe el. Defect de fabricație?
IMG_20190626_181149.jpg
Braţul stâng pe capătul stâng. Stă corect, am destul filet cât să pornesc piuliţa.

În fine. Sunt păţit cu experimentarea pe tema axelor pedaliere (cumperi multe, ţi se potrivesc puţine). Ţin să evit durerea asta de cap. Astfel, vreau să înlocuiesc cuvetele şi axul cu un cartuş monobloc. Problema este următoarea:
IMG_20190626_152926.jpg
Diametru de filet englezesc, aproape 35 mm.
IMG_20190628_143849.jpg
Dimensiunea cadrului e de aproape 71 mm. Miroase a Raleigh.

Schimbând cuvetele cu altele noi pe filet englezesc, am constatat că au intrat mai greu după câteva ganguri. Abia după ce le-am forțat în cadru și m-am lovit de toate bubele astea am aflat de pe net că s-ar putea să am un cadru tip Raleigh, unde filetul monoblocului ale același diametru ca ăl' englezesc (BSC), dar are 26 spire pe țol față de 24. Uite ce zice și Sheldon Brown despre combinația BSC-Raleigh: (cuvetele vor înţepeni după numai câteva ganguri, iar cadrul are 71 mm...)
2019-06-26 (1).png
Efectele împerecherii diverselor cuvete cu cadre diferite.
2019-06-26 (3).png
Dimensiunile diverselor standarde.

Țeava monoblocului este de aproape 71 mm, ceea ce pare să confirme standardul Raleigh. Din fericire, nu am distrus filetul din cadru după forţarea cuvetelor englezeşti. Doar l-am "repăsuit" cu ele vrând-nevrând, ceea ce deschide posibilitatea montării monoblocurilor pe filet BSC. Problema este că monoblocurile pe BSC au lungimi de 68 sau 73 mm, nu 71 mm...

În cele din urmă, ce mă fac? Ce monobloc pot monta? Pot pune monobloc de 68 mm care să suporte cei 3 milimetri lipsă? Sau pun monobloc de 73 mm şi-mi rămâne "cuveta" doi milimetri în afara cadrului? :help:

Avatar utilizator

Autorul subiectului
AdrianS
Administrator
Administrator
Mesaje: 470
Membru din: 26 Ian 2013, 20:16
Vehicule deţinute: Jawa 250 - 1956, Dnepr MT-10.36 - 1979, Dacia Logan MCV2 - 2016
Localitate: Bucureşti
A mulţumit: 4 ori
Zodiac:
Vârsta: 29
Contact:

Re: Monobloc bicicletă veche

#2

Mesaj necitit de AdrianS » 28 Iun 2019, 21:28

Încă o treabă care mă roade la fel de mult: noul angrenaj pedalier este un Shimano Tourney A070 (FC-A070) cu două plăci (50/34 dinţi).

Site-ul Shimano îl descrie ca fiind compatibil cu monoblocurile de 68 mm (BSC) şi 70 mm (filet italian). Site-ul mai spune că acest angrenaj cere un ax de 110 mm lungime pentru a obţine distanţa recomandată de 43,5 mm de la centrul cadrului până la jumătatea spaţiului dintre cele două plăci.

Plecând de la cifrele astea, m-am apucat să verific şi eu teoria pe cadrul "meu" antic: am avut la dispoziţie pentru încercări (să trăieşti, Cătă!) un monobloc Shimano BB-UN26 de 68 mm cu ax de 110 mm. I-am suit braţul cu plăci pe ax (la mână, că n-am avut şuruburi :whistling:) şi arată cam aşa:
butuc4.jpg
Ce mic pare spaţiul dintre pedalier şi monobloc, mai ales că nu-i strâns nimic! Cât de mult se mai apropie piesele? Diametrul "strălucitor" al pedalierului intră (la strângere) în rostul dintre corpul monoblocului şi ax?

Cu toate că nu l-am putut băga în cadru din cauza filetelor diferite, am măsurat cu el pe dedesubtul cadrului cât m-am priceput de bine. Ţinând cont şi de aliniamentul roţii spate cu grupul ei de şapte pinioane, am conchis că axul de 110 mm este varianta cea mai apropiată de adevăr. Nu e nici prea scurt încât să-mi lovească plăcile-n furca spate:
butuc1.jpg
Aşezare la 'şto cu un monobloc de probă (68/110) sub cadru. Nu l-am putut vârî în cadru din cauza filetului diferit. Dar am putut vedea că placa mică nu riscă să lovească-n furca spate.

Dar, dacă se adeveresc bănuielile despre care am vorbit în postarea anterioară, probabil îmi va trebui un monobloc de 73 mm. Aici m-am pierdut! Văd că există monobloc 73/110 mm. Dar pe site-ul Shimano nu spune pe nicăieri că angrenajul meu îl "suportă".

Din cauză că-mi sunt nefamiliare noile piese şi n-am avut în viaţa mea monobloc (ci numai ax cu cuvete), sunt îngrijorat de geometria braţului. Pedalierul meu arată aşa pe partea dinspre cadru:
butuc2.jpg
"Dosul" braţului cu plăcile.

Va interfera cu corpul monoblocului la strângere? Risc să mă trezesc că lovesc cu angrenajul în corpul monoblocului dacă folosesc unul de 73 mm? Acei 3 mm care-l deosebesc pe cel de 73 mm faţă de cel de 70 mm sunt distribuiţi egal - câte 1,5 mm - la fiecare capăt al monoblocului? Sau sunt trimişi toţi spre partea stângă, unde e braţul "orb"?

Scrie răspuns