Reparatie motor BMW R60/5

Te supără vreun piston? Vreo roată? Vreo bujie? Doar n-or fi de capul lor! Postează aici şi ceata-ţi va sări în ajutor! Sau în cap...
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Reparatie motor BMW R60/5

#1

Unread post by luca.stere »

Intra la reparat si acest motor de BMW R60/5 din 1971, provine de la o motocicleta care la un moment dat a fost tinuta n conditii improprii si a intrat apa in motor prin carburatoare. Din fericire au fost afectate ca piese doar cilindrii si carburatoarele, restul de piese din motor nu au oxidat. Cilindrii au fost alezati iar carburatoarele voi incerca sa le recuperez deoarece sunt foarte scumpe.

Acesta este motorul asa cum a ajuns la mine:

Image

Image

Image

Image

Si video cu demontarea motorului: [bbvideo]https://youtu.be/vahXcP-tuQU[/bbvideo]
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Reparatie motor BMW R60/5

#2

Unread post by luca.stere »

Dupa prima curatare:

Image

Asa arata baia de ulei:

Image

Tot stratul de pamant de pe baie bloca racirea uleiului.

red bandit
LVL 2
LVL 2
Posts: 6
Joined: 17 Dec 2013, 18:59

Re: Reparatie motor BMW R60/5

#3

Unread post by red bandit »

salut
tot acolo te pot gasi?
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Reparatie motor BMW R60/5

#4

Unread post by luca.stere »

Tot acolo.
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Reparatie motor BMW R60/5

#5

Unread post by luca.stere »

In motor am gasit ceva uzuri, nu exagerate avand in vedere varsta motocicletei si faptul ca motorul nu a fost reparat niciodata. Astfel, cuzinetii prezentau niste zgarieturi si o uzura medie a materialului iar pe fusurile arborelui am gasit o uzura de 3-4 sutimi.

Cuzinet biela:

Image

Cuzinet palier, dupa cum vedeti nu este din doua bucati ci dintr-o singura foaie de tabla cu material imbinata printr-o cheie (se vede exact in centrul imaginii).

Image

Dupa constatare au inceput si aventurile, motoarele acestea boxer de BMW (din 1969 pana in 1994) au niste particularitati care te dau un pic peste cap daca nu le cunosti. Astfel ca mi-a luat ceva timp pana le-am dat de cap. Din procesul de fabricatie au rezultat mai mute tipuri de arbori si implicit cuzineti de palier. Astfel, pe fiecare cota (standard si reparatii) au si cod de culori in functie de cotele arborelui rezultate din procesul de fabricatie si avem cuzineti standard rosu, verde si albastru fiecare dintre ei avand alte dimensiuni pentru fiecare cota in parte. Nebunia continua si poti avea surpriza ca pe acelasi arbore sa ai cuzinet rosu in fata si cuzinet albastru in spate pe aceeasi cota (standard sau reparatii). La cuzinetii de biela nu exista culori ci doar cote de reparatii, in schimb exista culori pentru biela in sine pt ca difera greutatile intre ele si astfel daca ai un motor facut din bucati trebuie sa cantaresti bielele dar nu e cazul nostru.

Am putut sa identific dimensiunea corecta prin verificarea codului de piesa dupa ce am extras cuzinetii din palieri si am aflat ca ne trebuie cuzineti reparatia a intaia albastri:

Image

Dupa ce am lamurit acest aspect m-am lovit de o alta problema la fel de presanta, desi cuzinetii au acelasi cod nu au acelasi numar de gauri cuzinetul din fata avand in plus doua gauri care trimit uleiul catre chiulase si o gaura in care intra un bolt de blocare:

Image

Image

Image

Image

Pe internet nu am gasit nici o informatie, am intrebat pe grupuri din USA si UK si nu stia nimeni. Am intrebat la Bavaria Otopeni si au ridicat din umeri si asa ca am riscat si am cumparat cuzinetii urmand sa dau eu gaurile respective.

Cuzineti originali BMW:

Image

Image

Dupa ce mi-am facut semnele am facut masuratorile si am gaurit cuzinetii:

Image

Image

Dupa ce am dat gaurile am gasit informatia necesara in manualul de reparatii: cuzinetii sunt identici dar gaurile se dau dupa montaj cu un burghiu lung care sa treaca prin canalele de ungere din palierul fata.

Image
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Reparatie motor BMW R60/5

#6

Unread post by luca.stere »

O alta problema am avut cu arborele, l-am dus la rectificat si m-a sunat strungarul sa-mi spuna ca nu-l poate rectifica din cauza contragreutatilor care la aceste modele boxer sunt detasabile. Asa mi-am dat seama si de ce sunt detasabile, se foloseste acelasi arbore la capacitati cilindrice diferite si se compenseaza cu plus sau minus cu ajutorul contragreutatilor. Problema e ca ele fiind montate pe interior (prin nituire) nu poti ajunge cu piatra pentru a rectifica fusul bielelor. Asa ca a trebuit sa elimine niturile groase de 10mm, sa marcheze contragreutatile, si pe urma sa rectifice si sa faca alte nituri care au fost presate la cald. A fost un pic de bataie de cap dar a iesit treaba buna:

Image

Image

Image

La cuzinetii de jos axial am gasit o problema, unul dintre ei avea compozitie sarita si a trebuit sa comand unul nou dar si aici e o intreaga poveste pt ac sunt pe mai multe dimensiuni si il poti comanda numai dupa ce montezi arborele si masori jocul axial care nu trebuie sa fie mai mare de 0,12mm. Desi postez acum imaginea cu cuzinetul axial nou acesta a fost cumparat dupa montarea arborelui si determinarea jocului axial:

Image

Image

Image
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Reparatie motor BMW R60/5

#7

Unread post by luca.stere »

Cuzinetii de palier montati, se monteaza prin presare dar cu incalzirea prealabila a palierilor pentru o presare usoara si rapida. Daca nu se incalzesc palierii presarea este mai dificila si poate schimba chiar cota cuzinetilor reducand diametrul cu o una-doua sutimi iar asta poate fi o problema.

Image

Image
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Reparatie motor BMW R60/5

#8

Unread post by luca.stere »

Blocul motor spalat din nou:

Image

Image

Image

Image

Baia de ulei si sorbul pompei de ulei:

Image

Image

Dopurile pentru canalele de presiune de ulei montate cu Loctite, au fost demontate pentru a ma asigura ca sunt curate canalele:

Image

Image

Baia de ulei montata:

Image

Arborele montat:

Image

Image
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Reparatie motor BMW R60/5

#9

Unread post by luca.stere »

Axul cu came, lantul si patina montate. Am uitat sa fac poze cu axul cu came care e in stare foarte buna pentru ca la acest motor am mers mult pe filmari video care vor fi prezentate la sfarsitul topicului. Dupa cum se vede lantul si intinzatorul sunt noi:

Image

Image

Image
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Reparatie motor BMW R60/5

#10

Unread post by luca.stere »

Capacul de distributie montat:

Image

Image

Image

Simering distributie montat:

Image

Cuzineti originali noi si bielele montate:

Image

Image

Acestia erau cuzinetii vechi, pentru varsta lor se prezentau destul de bine:

Image
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Reparatie motor BMW R60/5

#11

Unread post by luca.stere »

Setul motor cu pistoane noi originale si cilindri alezati:

Image

Iata si problema principala pe care o avea motorul, apa s-a infiltrat in motor prin cablurile de acceleratie si au fost afectate carburatoarele, setul motor si o chiulasa.

Image

Unul dintre pistoane a fost gaurit prin bataie de cel care a demontat motorul, asa de blocat era.

Image

Chiulasele cu supape rectificate, am fost nevoit sa schomb doua arcuri de supape pt va erau corodate de apa:

Image

Montarea setului motor:

Image

Image

Image

Image

Tevile curatate si vopsite cu lac:

Image

Rampa de culbutori:

Image

Image

Garnituri noi originale, totusi le-am dat un strat de silicon Elring deoarece in timp acel cauciuc imbatraneste si slabeste etansarea:

Image

Image

Image

Image

Image

Cilindrii montati:

Image
User avatar

Topic author
luca.stere
LVL 19,6
LVL 19,6
Posts: 1323
Joined: 10 May 2013, 05:57
Location: Mogosoaia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times
Zodiac:
Age: 45

Re: Reparatie motor BMW R60/5

#12

Unread post by luca.stere »

Reparatia motorului a fost filmata, sunt 12 filme:

[bbvideo]https://youtu.be/vahXcP-tuQU[/bbvideo]

[bbvideo]https://youtu.be/vnpdVou5n68[/bbvideo]

[bbvideo]https://youtu.be/2cQdJZr-C0Y[/bbvideo]

[bbvideo]https://youtu.be/e2YKoOoAKMA[/bbvideo]

[bbvideo]https://youtu.be/n4sc8Q2jTE4[/bbvideo]

[bbvideo]https://youtu.be/By5FGahRI5Y[/bbvideo]

[bbvideo]https://youtu.be/gCWnMgntvZw[/bbvideo]

[bbvideo]https://youtu.be/4ugq8j0J7_4[/bbvideo]

[bbvideo]https://youtu.be/9bra5y9cGGE[/bbvideo]

[bbvideo]https://youtu.be/4K2UY0uYa5w[/bbvideo]

[bbvideo]https://youtu.be/49_LsAG1Jgk[/bbvideo]

[bbvideo]https://youtu.be/xTV952bFO8c[/bbvideo]
Post Reply