Restaurare BMW R35 (1938)
-
Topic author - LVL 19,6
- Posts: 1323
- Joined: 10 May 2013, 05:57
- Location: Mogosoaia
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 15 times
- Zodiac:
- Age: 45
Restaurare BMW R35 (1938)
Acum ca am terminat TWN-ul pot incepe restaurarea unui BMW R35 din 1938. Motocicleta era completa si functionala 100% dar cu uzuri mai mari sau mai mici si fiind inmatriculata am putut chiar sa o testez cativa kilometri inainte sa o demontez:
[bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=zrgV7LhlmY0&t=15s[/bbvideo]
Acum motocicleta este demontata dar asa arata inainte de demontare:
[bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=zrgV7LhlmY0&t=15s[/bbvideo]
Acum motocicleta este demontata dar asa arata inainte de demontare:
-
Topic author - LVL 19,6
- Posts: 1323
- Joined: 10 May 2013, 05:57
- Location: Mogosoaia
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 15 times
- Zodiac:
- Age: 45
Re: Restaurare BMW R35 (1938)
Mai jos cateva imagini de la demontare, pe canalaul meu de youtube (luca.stere) gasiti si clipuri video:
Rezultatul demontarii:
Si cadrul:
Rezultatul demontarii:
Si cadrul:
Re: Restaurare BMW R35 (1938)
daca merge , 'de ce merge?' , daca nu merge , 'de ce nu merge?'
musai trebuie desfacuta !
...altfel clientul e nelinistit de faptul ca totusi merge.....
musai trebuie desfacuta !
...altfel clientul e nelinistit de faptul ca totusi merge.....
-
Topic author - LVL 19,6
- Posts: 1323
- Joined: 10 May 2013, 05:57
- Location: Mogosoaia
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 15 times
- Zodiac:
- Age: 45
Re: Restaurare BMW R35 (1938)
Pai trebuia: joc in biela, bucsa de bolt facuta din alama juca in biela si avea uzura o zecime pe zona de lucru a boltului, pierdea ulei pe la volanta, bucsa (cuzinet) din fata de la arbore uzata, setul motor uzat, joc in piulita si rulmentul de la jug. Si ce voi mai gasi ca inca nu am desfacut chiar tot.
-
Topic author - LVL 19,6
- Posts: 1323
- Joined: 10 May 2013, 05:57
- Location: Mogosoaia
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 15 times
- Zodiac:
- Age: 45
Re: Restaurare BMW R35 (1938)
Cadrul sablat si tratat cu Feruginol:
[bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=dqa1nJHWG4Y&t=2s[/bbvideo]
[bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=dqa1nJHWG4Y&t=2s[/bbvideo]
-
Topic author - LVL 19,6
- Posts: 1323
- Joined: 10 May 2013, 05:57
- Location: Mogosoaia
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 15 times
- Zodiac:
- Age: 45
Re: Restaurare BMW R35 (1938)
Pentru furca fata am inceput cu schimbarea rulmentilor de ghidon si refacerea piulitei de jug care era foarte uzata.
Clipul video: [bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=RBE4lGXBrTs&t=47s[/bbvideo]
La cadru am gasit o singura fisura foarte mica la una din prinderile motorului pe care am remediat-o rapid prin sudura, polizare si finisare:
Clipul video: [bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=RBE4lGXBrTs&t=47s[/bbvideo]
La cadru am gasit o singura fisura foarte mica la una din prinderile motorului pe care am remediat-o rapid prin sudura, polizare si finisare:
-
Topic author - LVL 19,6
- Posts: 1323
- Joined: 10 May 2013, 05:57
- Location: Mogosoaia
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 15 times
- Zodiac:
- Age: 45
Re: Restaurare BMW R35 (1938)
Desi nu pare am lucrat la acest BMW, nu atat de mult pe cat mi-as fi dorit din cauza pandemiei care a dat peste cap multe socoteli iar mai jos puteti vedea link-urile de pe youtube unde am postat clipurile cu diversele operatii facute pana acum.
Demontarea motorului:
https://www.youtube.com/watch?v=xMeC6SuiTus&t=13s
https://www.youtube.com/watch?v=HlH5axRmBoI&t=3s
https://www.youtube.com/watch?v=veF1jxux_tc
Intre timp am renuntat la folosirea blocului motor care era pe motocicleta si a fost cumparat un bloc motor tot din 1938 care astfel se imperecheaza cu cadrul care este tot din 1938. Problema e ca aceste bloc a venit cu niste probleme specifice pentru vechimea lui si chiar a exploatarii defectuoase din trecut. Astfel gaurile pentru prezoanele din fata care fixeaza blocul motor erau stricate si ovalizate, o gaura laterala in care se fixeaza capacul lateral pentru cutia de scule era sparta, filet stricat la prezonul de prindere al dinamului.
Video pe youtube despre blocul motor inainte de reconditionare:
https://www.youtube.com/watch?v=N-pAkNDKVn0
Demontarea motorului:
https://www.youtube.com/watch?v=xMeC6SuiTus&t=13s
https://www.youtube.com/watch?v=HlH5axRmBoI&t=3s
https://www.youtube.com/watch?v=veF1jxux_tc
Intre timp am renuntat la folosirea blocului motor care era pe motocicleta si a fost cumparat un bloc motor tot din 1938 care astfel se imperecheaza cu cadrul care este tot din 1938. Problema e ca aceste bloc a venit cu niste probleme specifice pentru vechimea lui si chiar a exploatarii defectuoase din trecut. Astfel gaurile pentru prezoanele din fata care fixeaza blocul motor erau stricate si ovalizate, o gaura laterala in care se fixeaza capacul lateral pentru cutia de scule era sparta, filet stricat la prezonul de prindere al dinamului.
Video pe youtube despre blocul motor inainte de reconditionare:
https://www.youtube.com/watch?v=N-pAkNDKVn0
-
Topic author - LVL 19,6
- Posts: 1323
- Joined: 10 May 2013, 05:57
- Location: Mogosoaia
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 15 times
- Zodiac:
- Age: 45
Re: Restaurare BMW R35 (1938)
Prezoanele de la suportul de prindere fata si filetul lateral de la cutia de scule refacute:
Filetul lateral care era practic lipsa pt ca era sparta o bucata din bloc, s-a umplut spatiu cu sudura si am pilit usor pana am reusit sa ajung la fata blocului. Dupa aceea am pus capacul, am dat semn, am dat gaura si am filetat:
Video pe youtube: [bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=yWwZMu5vHQQ[/bbvideo]
Filetul lateral care era practic lipsa pt ca era sparta o bucata din bloc, s-a umplut spatiu cu sudura si am pilit usor pana am reusit sa ajung la fata blocului. Dupa aceea am pus capacul, am dat semn, am dat gaura si am filetat:
Video pe youtube: [bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=yWwZMu5vHQQ[/bbvideo]
-
Topic author - LVL 19,6
- Posts: 1323
- Joined: 10 May 2013, 05:57
- Location: Mogosoaia
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 15 times
- Zodiac:
- Age: 45
Re: Restaurare BMW R35 (1938)
Ambielajul prezenta o uzura specifica acestor motoare vechi: joc in biela, bucsa bolt uzata, fus fata si bucsa cuzinet uzata.
Repararea lui a necesitat rectificarea bielei la interior, rectificarea fusului din arbore unde calca rolele bielei, rectificarea fusului fata de la arbore plus crearea altei bucsi cuzinet pentru fusul din fata al arborelui.
Am facut bucsa noua pentru priza cutiei de viteze:
Rulment nou SLF 6207C3:
Nu mai am sau nu am poze cu fusul fata rectificat si bucsa noua, totusi ele pot fi vazute in clipul de mai jos:
[bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=biHipJpkPM8[/bbvideo]
Repararea lui a necesitat rectificarea bielei la interior, rectificarea fusului din arbore unde calca rolele bielei, rectificarea fusului fata de la arbore plus crearea altei bucsi cuzinet pentru fusul din fata al arborelui.
Am facut bucsa noua pentru priza cutiei de viteze:
Rulment nou SLF 6207C3:
Nu mai am sau nu am poze cu fusul fata rectificat si bucsa noua, totusi ele pot fi vazute in clipul de mai jos:
[bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=biHipJpkPM8[/bbvideo]
-
Topic author - LVL 19,6
- Posts: 1323
- Joined: 10 May 2013, 05:57
- Location: Mogosoaia
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 15 times
- Zodiac:
- Age: 45
Re: Restaurare BMW R35 (1938)
Pentru ansamblul cilindru/piston am optat pentru alezarea cilindrului la cota de 75mm si folosirea unui piston de VW. Pistonul este mai greu decat cel original dar greutatea mare a volantului motor va compensa posibilele vibratii suplimentare.
Cilindrul alezat:
Vopsit:
Pistonul:
[bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=f3UZ-iOioiA[/bbvideo]
In video puteti vedea video despre piston si cilindru.
Cilindrul alezat:
Vopsit:
Pistonul:
[bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=f3UZ-iOioiA[/bbvideo]
In video puteti vedea video despre piston si cilindru.
-
Topic author - LVL 19,6
- Posts: 1323
- Joined: 10 May 2013, 05:57
- Location: Mogosoaia
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 15 times
- Zodiac:
- Age: 45
Re: Restaurare BMW R35 (1938)
Palierul spate in care intra rulmentul ambielajului avea o ureche rupta, a trebuit incarcata zona cu sudura de aluminiu, rectificat si gaurit:
Dupa rectificare si curatare:
Simeringul de pasla montat si rulmentul spate SKF 6207:
Dupa rectificare si curatare:
Simeringul de pasla montat si rulmentul spate SKF 6207:
-
Topic author - LVL 19,6
- Posts: 1323
- Joined: 10 May 2013, 05:57
- Location: Mogosoaia
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 15 times
- Zodiac:
- Age: 45
Re: Restaurare BMW R35 (1938)
Axul cu came prezinta uzuri specifice vechimii lui dar din fericire a fost recuperabil si a fost rectificat in zona bucsilor. Totodata au fost facute facute bucsi noi:
Bucsile si axul rectificat:
Bucsile si axul rectificat:
-
Topic author - LVL 19,6
- Posts: 1323
- Joined: 10 May 2013, 05:57
- Location: Mogosoaia
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 15 times
- Zodiac:
- Age: 45
Re: Restaurare BMW R35 (1938)
Pinionul axului cu came rectificat in zona fetelor de frictiune pentru jocul axial:
-
Topic author - LVL 19,6
- Posts: 1323
- Joined: 10 May 2013, 05:57
- Location: Mogosoaia
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 15 times
- Zodiac:
- Age: 45
Re: Restaurare BMW R35 (1938)
Bucsile montate in carter, acestea au o orientare anume care corespunde cu canalele de ungere iar partea de bucsa care este in afara carterului are rol de cuzinet pentru jocul axial:
Un clip video despre axul cu came si bucsi:
[bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=9y7BhI3G-Ts&t=3s[/bbvideo]
Un clip video despre axul cu came si bucsi:
[bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=9y7BhI3G-Ts&t=3s[/bbvideo]
-
Topic author - LVL 19,6
- Posts: 1323
- Joined: 10 May 2013, 05:57
- Location: Mogosoaia
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 15 times
- Zodiac:
- Age: 45
Re: Restaurare BMW R35 (1938)
Sita anti vant montata, aceasta sita este foarte importanta deoarece sparge curentul de aer creat de miscarea pistonului si nu lasa sa loveasca uleiul din baie. Curentul de aer poate fi suficient de puternic incat sa modifice nivelul de ulei in baie.
Garnitura capacului palier:
Ambielajul montat:
Clipul pe youtube cu montarea ambielajului:
[bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=XyUuW5jzkLk[/bbvideo]
Pregatirea pompei de ulei:
Garnitura capacului palier:
Ambielajul montat:
Clipul pe youtube cu montarea ambielajului:
[bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=XyUuW5jzkLk[/bbvideo]
Pregatirea pompei de ulei:
-
Topic author - LVL 19,6
- Posts: 1323
- Joined: 10 May 2013, 05:57
- Location: Mogosoaia
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 15 times
- Zodiac:
- Age: 45
Re: Restaurare BMW R35 (1938)
Pentru pompa de ulei a fost necesara bucsarea corpului pompei cu busci de bronz deoarece corpul prezenta uzuri specifice pentru un motor asa de vechi. De asemenea a fost necesara rectificarea axelor pinioanelor de ulei eliminand astfel orice joc intre axe si corpul pompei. Capacul de otel a fost si el planat deoarece prezenta uzura in zona de lucru a pinioanelor si astfel am eliminat aproape toate uzurile pompei de ulei si am readus astfel pompa la capacitatea de lucru proiectata din fabrica.
Mai jos video cu asamblarea pompei de ulei:
[bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=2luVZSKaYnQ[/bbvideo]
Si un clip cu testarea pompei de ulei la banc:
[bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=LGOVZcyx5xY[/bbvideo]
Corpul pompei este marcat din turnare:
Mai jos video cu asamblarea pompei de ulei:
[bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=2luVZSKaYnQ[/bbvideo]
Si un clip cu testarea pompei de ulei la banc:
[bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=LGOVZcyx5xY[/bbvideo]
Corpul pompei este marcat din turnare:
-
Topic author - LVL 19,6
- Posts: 1323
- Joined: 10 May 2013, 05:57
- Location: Mogosoaia
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 15 times
- Zodiac:
- Age: 45
Re: Restaurare BMW R35 (1938)
Baia de ulei a fost curatata, indreptata si vopsita iar pentru montaj am folosit garnitura si suruburi noi:
Mai jos video cu montajul pompei si al baii de ulei:
[bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=72DN8WVwLjY&t=466s[/bbvideo]
Mai jos video cu montajul pompei si al baii de ulei:
[bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=72DN8WVwLjY&t=466s[/bbvideo]
-
Topic author - LVL 19,6
- Posts: 1323
- Joined: 10 May 2013, 05:57
- Location: Mogosoaia
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 15 times
- Zodiac:
- Age: 45
Re: Restaurare BMW R35 (1938)
Nu am mai postat nimic de mult timp dar am lucrat intens motocicleta fiind aproape gata iar in paralel am lucrat si la un BMW R60/5. Informatiile sunt totusi pe youtube unde am postat in mod constant progresele pentru acest proiect. Din pacate postarile o sa iasa un pic cam "alambicate" deoarece m-am concentrat mai mult pe video si am descoperit ca am lipsa niste poze, ori le-am sters din greseala ori am omis sa le fac bazandu-ma pe clipurile video.
Montajul axului cu came, a lantului si a pinioanelor de distributie nu este dificil dar necesita cateva chestii de finete cum ar fi punerea la punct a distributiei si a jocului axial intre axul cu came si bucsa de bronz din capacul de distributie.
In imaginea de mai sus se vede cum se pune la punct distributia in mod corect. Spun in mod corect deoarece la demontare eu am gasit niste puncte vagi, probabil facute de cineva si am avut suspiciunea ca nu sunt corecte, lucru care s-a confirmat la montaj cand am folosit procedura din imaginea de mai sus. Procedura presupune sa urci pistonul la punctul mort superior iar axul trebui invartit astfel incat sa vina cu varfurile camelor in sus spre chiulasa atacand practic tachetii. Eu neavand chiulasa montata nu am folosit tijele de culbutori ca referinta conform imaginii ci am masurat cu un subler inaltimea la care urca tachetii cand axul cu came este in pozitia aratata in imagine cu varfurile camelor in sus. Cand se obtine o distanta egala fata de ambii tacheti masurat de la fata carterului inseamna ca aceea este pozitia corecta a axului cu came si se poate monta lantul de distributie, iata si video cu procedura darunde veti si ajustarea jocului axial pt axul cu came fata de capacul de distributie:
[bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=EhrY7Llgf3E&t=801s[/bbvideo]
Mai jos lantul si pinioanele montate:
Axul conic al fuliei, am cumparat ax nou si l-am montat si pe acesta:
Capacul de distributie montat, se vede si axul nou al fuliei:
Montajul axului cu came, a lantului si a pinioanelor de distributie nu este dificil dar necesita cateva chestii de finete cum ar fi punerea la punct a distributiei si a jocului axial intre axul cu came si bucsa de bronz din capacul de distributie.
In imaginea de mai sus se vede cum se pune la punct distributia in mod corect. Spun in mod corect deoarece la demontare eu am gasit niste puncte vagi, probabil facute de cineva si am avut suspiciunea ca nu sunt corecte, lucru care s-a confirmat la montaj cand am folosit procedura din imaginea de mai sus. Procedura presupune sa urci pistonul la punctul mort superior iar axul trebui invartit astfel incat sa vina cu varfurile camelor in sus spre chiulasa atacand practic tachetii. Eu neavand chiulasa montata nu am folosit tijele de culbutori ca referinta conform imaginii ci am masurat cu un subler inaltimea la care urca tachetii cand axul cu came este in pozitia aratata in imagine cu varfurile camelor in sus. Cand se obtine o distanta egala fata de ambii tacheti masurat de la fata carterului inseamna ca aceea este pozitia corecta a axului cu came si se poate monta lantul de distributie, iata si video cu procedura darunde veti si ajustarea jocului axial pt axul cu came fata de capacul de distributie:
[bbvideo]https://www.youtube.com/watch?v=EhrY7Llgf3E&t=801s[/bbvideo]
Mai jos lantul si pinioanele montate:
Axul conic al fuliei, am cumparat ax nou si l-am montat si pe acesta:
Capacul de distributie montat, se vede si axul nou al fuliei:
-
Topic author - LVL 19,6
- Posts: 1323
- Joined: 10 May 2013, 05:57
- Location: Mogosoaia
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 15 times
- Zodiac:
- Age: 45
Re: Restaurare BMW R35 (1938)
Am mai recuperat cateva poze, mai sus este capcul de distributie montat, mai jos capacul inainte sa fie curatat:
Si dupa curatare:
Si dupa curatare: